שבת

הלכות הוצאה

האם מותר לטלטל עגלת ילדים במקום שאין עירוב? האם מותר לטלטל משקפי ראיה? האם מותר להוציא חפץ מתחת לרכב חונה?

אא

טלטול עגלת ילדים במקום שאין עירוב

במקום שאין עירוב או שלא סומכים על העירוב, האם מותר לטלטל עגלת ילדים באופן שידחוף כל אחד פחות מד' אמות?

אין היתר בזה, כיון שכל מה שהתירו טלטול פחות מד' אמות זהו רק באופן שעוקר חפץ ברשות הרבים ונותנו לחבירו שאצלו בתוך ארבע אמותיו וחבירו לחבירו שאצלו, דהיינו פעם אחת לכל אדם ולא יותר, כמבואר בשו"ע (סימן שמ"ט סעיף ג') ובביאור הלכה (שם).

אבל במקום שיש עירוב של צורת הפתח ורק לא סומכים עליו מהספק שהרשויות שלנו הם דאורייתא, אפשר להקל בטלטול של פחות פחות מארבע אמות, דאז הטלטול הוא דרבנן ובדרבנן ניתן לסמוך על צורת הפתח. (אור לציון ח"ב פכ"ג תשובה י"ב) ועיין פרק ל"ד תשובה ב'.

 

טלטול מגבת כמלבוש

במקום שאין עירוב או שמסופק אם העירוב כשר ואינו סומך עליו, האם יכול לטלטל מגבת מהמקווה וכדו' כשמניחה על גופו כמלבוש?

יש היתר לטלטל את המגבת ע"י שפורס את המגבת כעין צעיף על הכתף ע"י פריסה מכתף לכתף, כיון שזו צורת מלבוש ומבואר בשו"ע (סימן ש"א סעיף י"ד וסעיף ל"ד ובמשנ"ב סוף ס"ק קל"ג) שכשעוטף על גופו מותר להוציאו לרה"ר. וכ"כ להתירא בשו"ת מהרש"ג (ח"ב סימן מ"ח) וכ"כ האור לציון (ח"ב פכ"ג תשובה ח').

ואף שזה מלבוש אין בו חיוב של ציצית, כמו בצעיף שהוא אינו "בגד ללבישה" אלא מלבוש שעוטף את גופו. וע"ע באור לציון (שם) מדוע אין בו חיוב ציצית.

 

טלטול משקפי ראיה

הנוהגים להחמיר ולא לטלטל גם במקום שיש עירוב, האם יש להתיר לטלטל בכיסו משקפי ראיה?

במקום שיש עירוב תקין של 'צורת הפתח', אפשר לטלטל בשינוי או בהליכה מרשות היחיד לרשות היחיד ללא עצירה, כיון שבאופן זה יש בכך איסור דרבנן, ובאיסורי דרבנן ניתן לסמוך על שיטת הראשונים (סימן שמ"ה סעיף ז') שאין לנו רשות הרבים היות ואין עוברים שם שישים ריבוא, וממילא מועיל עירוב של 'צורת הפתח'. (סימן ש"ג סי"ח ושכ"ה ס"ב אור לציון פכ"ג תשובה י"ב).

 

הוצאת חפץ מתחת לרכב חונה

במקום שאין עירוב ונפל חפץ מתחת לרכב בשבת, האם מותר להוציא את החפץ, או שמא אומרים "פי תקרה יורד וסותם" ומה שמתחת הרכב הוא רשות היחיד ואין להעביר חפץ מרשות היחיד לכרמלית?

שאלה כעין זו נשאל האגרות משה (באור"ח ח"א סימן קל"ח) בגשרים שעוברים מתחתיהם בני אדם, האם נאמר שהמקום שמתחת לגשר ייחשב כרשות היחיד כיון שיש לומר "פי תקרה יורד וסותם", דהיינו שצדדי הגשר יורדים ועושים את השטח שמתחתיו לרשות היחיד. וכתב האגרות משה שיש לומר שכיוון שהגשר נועד לשמש מעליו ולא מתחתיו, לכן אין אומרים בו "פי תקרה יורד וסותם".

כמו"כ יש לומר בשאלה שלפנינו שגם הרכב משמש לישיבה בתוכו, ואין בו כל שימוש במה שתחתיו, משום כך גם כאן אין אומרים "פי תקרה יורד וסותם".

לכן, אם נפל חפץ אל מתחת לרכב אין זה נחשב כרשות אחרת מהמקום שסמוך לרכב ומותר להוציאו. ואף שמטלטלו מעט מותר, היות והוא פחות מד' אמות. (סימן שמ"ט ס"א)

 

טלטול בגדים במקום שאין עירוב

הטובל בשבת במעיין הנמצא מחוץ לגבול העירוב, איך יטלטל את בגדיו כשמורידם בזמן הטבילה?

טלטול הבגדים אסור וכן מגבת אסור לטלטל שם לכן ישאיר את בגדיו במקום שפשטם.

אבל בעיה נוספת קיימת כשעולה מהנהר או מהמעיין ויש מים על גופו, ומטלטלם כשהולך להתלבש. לכן יש להיזהר לנגב את המים שעליו, כדי שלא יטלטלם ד' אמות, (סימן שכ"ו ס"ז) ועל כן יש להניח את המגבת סמוך למעיין, וכן כשעולה ממקום עמוק וחצי גופו חוץ למים, צריך להיזהר שלא ילך כך ארבע אמות. (משנ"ב שם ס"ק כ"ב).

תגיות:הלכות שבתטלטול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה