פיתוח האישיות

תראפיה בצחוק

ילדים אוהבים להתגלגל על המיטה ולצחוק כי זה הכי כיף כך לצחוק. את התרגיל הזה מומלץ לעשות בסיום כי אז כל "שאריות" הצחוק יוצאות החוצה, ומשחררים את הגוף ואת הנפש לחלוטין

אא

המחקרים על הצחוק:

1. פעילות הצחוק נעשית בשיתוף מוח שמאל ומוח ימין. האונה השמאלית – האחראית על הרציונאליות ועל הקונטרול. והאונה הימנית האחראית על כל הנושאים בעלי "המעוף" : מוזיקה, ספרות, דמיון , יצירתיות ועוד.

האונה השמאלית היא אונה מוגבלת, הדמיון המופקד בידיה היא הדוגמא הטובה ביותר לכך.

2. לדברי החוקרים אדם יכול על ידי המוח ימין להרחיב ולהגדיל את מוח שמאל. הצחוק הוא סוג של קתרזיס (שחרור או טיהור נפשי) כאשר מפעילים את הצחוק בעל כורחו של מוח שמאל . הוא נכנס לתרדמת מסוימת ואוגר כוחות.

מבחינה פיזיולוגית- טכנית

הצחוק המופעל בעל כורחו נעשה על ידי שימת יד על הסרעפת , והפעלתה באמצעות התנשפותמסוימת המלווה בקול "אה" "אה" "אה" .

ישנה הפעלה של חלק פיזיולוגי, יחד עם זאת, מוח ימין שולט. הדמיון מתחיל אף הוא לפעול ומוחשמאל נכנס למנוחה ואוגר יותר ויותר כוחות . לאחר פעילות הצחוק, אנו מסוגלים לחשוב בצלילותרבה יותר.

השפעת הצחוק על בריאות הגוף

מעט היסטוריה על ערכו הבריאותי של הצחוק . רופא קרדיולוג הודי בשם דוקטור קטריה, הגיע למסקנה כי בכוח הצחוק לרפא. הרפואה דרך הצחוק מתבטאת במספר מישורים.

א. בתחום השרירים – בשעת הצחוק . הגוף מבצע תנועה בריאותית מופלאה, גם שרירים שאינםבתנועה אף פעם , כגון שרירי הסרעפת, נכנסים לפעולה אינטנסיבית ובריאה.

ב. בתחום ההרזיה – הצחוק עוזר לדיאטה, הנתונים מצביעים על כך כי שעה של צחוק שורפת 555קלוריות , 2 דקות של צחוק הן כמו 15 דקות במכשיר חתירה במכון כושר.

ג. עיסוי האיברים הפנימיים- כאשר אנו צוחקים שרירי הבטן והסרעפת נעים בקצב מדהים, בתנועתם הם מעסים את איברי הבטן הפנימיים , פעולת העיסוי תורמת רבות לתהליך עיכול המזון.

שרירי הסרעפת , כאמור, הם קשים מאוד לשחרור , ובכוחו של הצחוק לשחרר את הסרעפת, ובכךלשחרר מחסומים כמעט באופן מידי.

ד. ריפוי מחלות - בעזרת עבודה על מערכת הצחוק ניתן להשיג שיפור במחלות במערכת כלי הדם.

לפתור בעיות של התקפי לב ולחץ דם . הצחוק אף מועיל לריפוי אסטמה ברונכיט ולכל מחלותמערכת הנשימה.

ה. מערכת הנשימה- רובנו סובלים מרמה זו אחרת של סטרס, ולכן אנו נוטים לנשום בשטחיות,מהצוואר ומעלה . אנחנו בקושי מכניסים חצי ליטר בכל שאיפה אף שהקיבולת של הריאות שלנו היא5-6 ליטרים. חלק מהאוויר הנשאף נשאר כלוא במקומות פחות מאווררים , שם חילוף הגזים איטיכאשר אנו צוחקים אנו נושפים בחוזקה את הכיח, ונושמים אוויר נקי ומחומצן היטב החודר לרקמתגופנו.

השפעת הצחוק על הנפש

1. יתר על כן בשעת הצחוק מופרש אל מוחנו חומר בשם אנדרופין , זהו חומר הנמצא בתרופותהניתנות לסובלים מבעיות דיכאון , כמו פרוזאק. חומר זה גם מופקד על הרוגע ועל השלווה שלהנפש. בשעת צחוק אנו מייצרים כמויות עצומות של אנדורפין בצורה טבעית ובחינם המשרה שלווה פנימית על נפשו של האדם.

2. מחקרים מראים כי בזמן שהאדם צוחק המוח מתאפס למספר שניות ומפסיק לחשוב ובמיוחדלדאוג אז יש רגיעה קלה למוח ומשם לנפש . וכאשר זה נעשה באופן שיגרתי המחשבות השליליות נעלמות ובקלות ניתן להיכנס למחשבות חיוביות המשמחות את נפש האדם.

3. כאשר ילדים צוחקים , הישגיהם בלימודים גבוהים הרבה יותר. הם מוכנים להשקיע ובעיותהמשמעת פוחתות.

הצחוק (והשמחה) במקורות היהדות

1.הצחוק פותח את מעיינות החכמה והחשיבה- " כי הא דרבה , מקמי דפתח להו לרבנן , אמרמילתא דבדיחותא ובדחי רבנן. לסוף יתיב באימתא ופתח בשמעתא (שבת דף ל).

2. יש שנתנו רמז לדבר " שמחים בצאתם ששים בבואם" – עושים באימה רצון קוניהם". בתחילהובסוף שמחה אך באמצע השיעור יש אימה = רצינות.

3. מנפש צרה לנפש רחבה- "על ידי צחוק יוצאים מעולם קטן לעולם גדול , ומזמן דחוק לזמן מרווחומנפש צרה לנפש רחבה". (ספר "כתר שם טוב"- בשם הבעש"ט הקדוש)

4. הגמרא אומרת (שבת ל) כתיב ושבחתי אני את השמחה . זוהי שמחה של מצווה. ללמדך שאין השכינה שורה לא מתוך עצלות ולא מתוך עצבות... אלא מתוך שמחה של מצווהשהעיצבון הוא חולי הגוף וכשהאדם חולה אינו יכול לעבוד את בוראו כראוי (עץ יוסף בשם תר"י)

וכתב עוד: " מדלא כתיב ושבחתי אני את המצווה אלא כתיב ושבחתי אני את השמחה ודרשינן זושמחה של מצווה ע"כ ללמדך שהעיקר הוא השמחה שיש לו בעת עשיית המצווה".

5. והעיקר להיות בשמחה תמיד. וישמח עצמו בכל מה שיוכל , ואפילו על יד י מלי דשטותא ,לעשותאת עצמו כשוטה ולעשות עניני שטות וצחוק או קפיצות וריקודים כדי לבוא לשמחה שהוא דבר גדול. (ליקוטי מוהר"ן ח"ב מ"ח)

6. על ידי השמחה יכול להנהיג המוח כרצונו ויוכל ליישב דעתו ".

7. וזה בחינת בדיחה דעתיה (שבת עז) שהוא דבר גדול דהיינו שמקשר השמחה למוחו ולדעתו ואזהמוח משוחרר ויש לו יישוב הדעת כנ"ל, וגם למעלה נעשה מזה יחוד גדול על ידי בדיחה דעתיה". (שם ח"ב י)

8. וכל החולאין הבאין על האדם, כולם באים רק מקלקול השמחה. וגם חכמי הרפואה האריכו בזהשכל החולאת – על ידי מרה שחורה ועצבות והשמחה היא רפואה גדולה והכלל שצריך להתגבר בכל הכוחות להיות אך שמח תמיד. (שם כד תנינא)

טכניקות שימושיות בתחום הצחוק (מתוך סדנת צחוק)

א. מעגל ביטוי אישי- החברים עומדים במעגל אחד משלב ידו בידו של חברו יוצרים מעגל אנושי.

כל אחד בתורו מתבקש להשמיע את קולו לעשות תנועת גוף מסוימת תוך השמעת צחוק גדולומשחרר. לאחר מכן כל החברים מתבקשים לחקות את החבר לעשות בדיוק כמוהו : לומר את שמולעשות את תנועת גופו ולחקות את קולות הצחוק שלו.

המעגל נותן הזדמנות לכל אחד להביע את עצמו, כולם קשובים רק לו, יש אנשים שהבמה הזאת של תרגיל המעגל האנושי היא הבמה היחידה הניתנת להם במשך השבוע להביע את עצמם.

טכניקה זאת מומלצת לילדים בגן או בכיתה על מנת לאפשר לכל ילד לתרום לחברים משהומאישיותו ולאחר מכן ליהנות מהעובדה שכולם חוזרים אחריו במקהלה הודות לכך שהיו קשובים רקלו. מחזק ביטחון עצמי ודימוי עצמי.

ב. צחוק הויכוח- לעמוד מול המראה ולדמיין שאני רואה את המשרד שלי , והתחלתי לנזוף בצחקוקים הו הו הו על האנשים במשרד שמכעיסים אותי. תרגיל צחוק הויכוח פותר בעיות של התמרמרות וכעס העלולים להתפתח בכל מקום שנמצאים אנשים שעובדים במשותף במשרד או בבית.

ג. משאבת הצחוק- כידוע משאבה שואבת עימה כל דבר הנקרה בדרכה. את המשאבה הדמיונית יש להפעיל לכיוון מוחנו – זה הפועל ללא הפסק ומייצר מחשבות שליליות טורדניות. לשאוב ממוחנו את המחשבה השלילית שמטרידה כשאנו משמיעים קולות של שאיבות צחוק להרחיק אותה ממוחנוולקרוא בקול גדול : זה לא שייך אלי - מה מחשבה כזאת עושה אצלי בראש? ואז להתגלגל מצחוק...

אימהות המזהות אצל ילדיהם פחדים שונים יכולים למגר את הפחד בעזרת טכניקה זאת :"הנההפחד . הופ תפסנו אותו תפסנו את הפחד עכשיו לאט לאט נשאב אותו החוצה כשזה מלווה בקולות צחקוק ואומרים בקול רם: זה לא שלך זה לא שייך אליך בכלל. את זה נעיף מפה..

ואפשר גם כך (יעיל במיוחד נגד מחשבות טורדניות)

הלוא לכל אדם יש מחשבות שמציקות , בתרגיל מבקשים מכל אחד לחשוב על מחשבהשמטרידה ומציקה לו , אחר כך מניחים את היד מעל הראש ו"שואבים" את המחשבההטורדנית עם היד שלוש פעמים.

אחר כך אומרים  " נו, תפסתי אותה?, ?מעבירים? אותה ליד השנייה .?אוחזים? את המחשבה< SPAN> ביד השנייה , מסתכלים על היד ואומרים לה "אני שולט בך ואת לא שולטת בי". כך אומרים שלוש פעמים תוך כדי הפנמת משמעות הרעיון שבמילים אלו אחר כך פותחים את היד ו"זורקים" את המחשבה על הרצפה " דורכים עליה " חזק ו... צוחקים.

הצחוק מגיע באופן טבעי מתוך השחרור שכרוך בתהליך המופלא הזה. זה כלי רב עוצמה.

ד. צחוק הקופסא- אנשים בוגרים עם מחשבות כפייתיות, הצליחו להיפטר מהן ע"י תרגילי המחשבות, ביניהם טכניקת "צחוק הקופסא " הבנוי על אותו עיקרון.

בתרגיל זה אנו מתוודעים לקופסא קטנה הנמצאת בליבו של כל אדם ובתוכה מחשבות ורגשותשלילים שאין אנו רוצים בהם. בתרגיל זה יש לפתוח את הקופסא על ידי סיבוב מפתח קצת נוקשהודמיוני ולספור אחת שתיים שלוש . הספירה מלווה בצחקוקים הא הו הי ואז להעיף את כל המחשבות שהשליליות לקופסא ואת הקופסא לזרוק לים..ה. הרפיה ע"י צחוק- שוכבים על מזרנים, כך הגוף נכנס להרפיה של כל השרירים , מכבים אורות כדי להקל לשחרר את קולות הצחוק שהרי אף אחד לא רואה אותנו. להשמיע מוסיקה שלווה או מצחיקה ואז לשחרר את זרמי הצחוק מגופנו. צחוק זה הנוצר כאשר הגוף במצב של שכיבה הואהיעיל והנכון ביותר , מכיוון שכל איברי הגוף רפויים וכל האנרגיה המצויה בגוף מתמקדת בשחרור של זרמי צחוק. ולכן תמיד יש ילדים שאוהבים להתגלגל על המיטה ולצחוק, כי זה הכי כיף כך לצחוק. את התרגיל הזה מומלץ לעשות בסיום כי אז כל "שאריות "הצחוק יוצאות החוצה ומשחררות את הגוף ואת הנפש לחלוטין.

להיות בנתיב השמחה זה להיות פתוח לקבל אהבה , לעשות את כל מה שמביא לך שמחה , ולהיות מחוייב לעצמך.

כל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו מהו הדבר שיביא אותו לידי שמחה?

דן כהןמאבחן דידקטי ומוסמך בכיר בחינוך מיוחד והוראה מתקנת

 

תגיות:צחוקבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה