חדשות בארץ

הפגנת המיליון: מתאחדים נגד גזירת הגיוס בכפייה

מועצות גדולי התורה מכל החוגים התכנסו לקריאה משותפת לציבור להשתתף בעצרת הענק ולמחות על גיוס בכפייה של בני הישיבות. מה נכתב בקריאה, וגם: האם תתקיים הפגנה חילונית... תומכת?

אא

הציבור נערך ל"עצרת המיליון" ביום ראשון הקרוב למחאה על גזירת גיוס בני הישיבות. אתמול (רביעי) בשעות אחר-הצהריים התכנסו חברי וועדת ההיגוי של עצרת המיליון בחדר הישיבות של סיעת "יהדות התורה" בכנסת, בישיבת היערכות ראשונה במתכונת מורחבת לקראת עצרת הענק.

בישיבת הוועדה דנו בפרטיים הטכניים, בסדרי התחבורה להסעת ההמונים, וכן התוכן העצרת שתכלול תפילת מנחה, פרקי תהילים וקבלת עול מלכות שמים. בין היתר הוחלט כי הבמה לחזנים ובעלי התפילה, שככל הנראה יהיו הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי והגאון רבי ראובן אלבז, תהיה בסמוך לבנייני האומה. בנוסף, לא תוקם במה לגדולי ישראל אלא הם ישהו יחד עם שאר הציבור ברחובה של עיר. הנשים יתאספו לאורך רחוב יפו. על פי ההערכות, מדובר בהפגנה נדירה בגודלה.

"מדובר בהתלכדות מרשימה של כל העדות החוגים והמגזרים השונים שיגיעו למחות כנגד גזירת גיוס בני הישיבות והחילול השם הנורא שיגרום החוק החדש כאשר לראשונה בהיסטוריה ייחשב במדינת ישראל לימוד תורה כעבירה פלילית והם יושלכו חלילה לכלא", מסר גורם בכיר בראיון ל"כיכר השבת", והוסיף כי "נראה בעצרת אנשים מכל הזרמים בציבור הדתי והחרדי שיגיעו יחד למחות ולהצהיר כי השם הוא האלוקים אין עוד מלבדו".

אבל מסתבר שלא רק החרדים יפגינו נגד הגיוס בכפייה, אלא תמיכה נוספת תגיע מכיוון מפתיע: ביום ראשון, בשעה בה תתקיים עצרת המיליון, תצא קבוצת חילונים להפגנת תמיכה באמירה החרדית, ויביעו התנגדות לחוק הגיוס שיגדיר לומדי תורה כעבריינים פליליים. "זה לא חילונים אל מול חרדים אלא אנשים שסבורים שדמוקרטיה היא צורת המשטר שרצויה פה במקום המשטר הציוני על רקע הפגיעה בזכויות היסוד של החרדים כקהילה שיהדותה היא על פי הדת", אמר עו"ד ברק כהן, ממארגני ההפגנה.

כהן הסביר כי "אנחנו אומרים אל תגייסו חרדים בכפייה, אל תגייסו שום אדם בכפייה - כי זה מתאים למשטרים כמו צפון קוריאה ודומיהם. אנחנו יודעים שמדינת ישראל פועלת באופן הזה, רק שכשזה מגיע לחיכוך ולעימות זה מקבל ביטוי יותר חזק. כל אדם שחי במרחב הזה לא צריך לקבל את חוק הגיוס בכפייה כנורמה או כהוראת חוק וזאת קריאה לציבור החילוני שלא אמור לקבל את זה. כל מי שהוא דמוקרט לא אמור לקבל את זה. אדם יש לו חירות רוחנית הוא לא צריך לקבל את הכפייה הזאת לרבות אי ציות אזרחי לחוק שיחוקק".

יצוין כי האחדות בקרב ההנהגה החרדית במאבק נגד הגיוס בכפייה חוצה גבולות. בכינוס היסטורי של מועצות גדולי התורה יצאה קריאה משותפת לציבור, וזה לשונה:

"לא עת לחשות היא, כאשר קמו מתוך אנשי השלטון בארץ ישראל בהכוונת ראש הממשלה למרוד במלכות שמים, בכוונתם עמם לגזור רחמנא לצלן על עקירת התורה ולהשית על לומדי התורה שתורתם אומנותם עונש פלילי, עד כדי השלכתם לבית הכלא. חרדים אנו מפני חילול השם הנורא ועלבונה של תורה שבדבר הזה. יראים אנו מן התוצאה, וכואבים אנו את ההתנכלות הנמשכת והמכוונת לעולם התורה, והניסיונות הבלתי פוסקים להצר צעדיו על כל צעד ושעל.

"לאור זאת אנו מחליטים כדלהלן. מועצות גדולי וחכמי התורה דורשות מהשלטונות לבטל לאלתר את החלטות הוועדה על גיוס לצבא בכפייה, וקוראים לכל בני הישיבות והכוללים שלא להתגייס לצבא בשום פנים ואופן. לא להיכנע לעונשים ופיתויים כלשהם, לא לשתף פעולה עם תכנית הצבא ומרכז מיון חרדי, ולהמשיך להגות בתלמודם יומם ולילה. אם חס וחלילה יוציאו רודפי הדת את זממם לפועל, ויחוקקו חוק של גיוס בכפייה, יתכנסו מועצות חכמי התורה לטכס עצה. מועצות חכמי התורה דורשות מהשלטונות שלא להצר את צעדיו של עולם התורה אלא לעזור לפריחת מוסדות התורה, והחינוך בארץ הקודש בדרך הסלולה עם רבותינו.

"מועצות חכמי התורה קוראות לאחינו כל בית ישראל בכל מושבותיהם בארץ ובחו"ל, לאחוז באומנות אבותינו בידיהם, להתכנס כל היהודים יחד כל שבטי ישראל, אנשים וטף. לקרוא אל ה' בחוזקה, לחלות ולהתחנן לפני אבינו שבשמים, לרחם עלינו כאב על בנים, ומכריזים בזה לכנס את כל החרדים והיראים לדבר ה' יחדיו לעצרת תפילה זעקה ומחאה המונית, ביום ראשון ז' לחודש אדר ב תשע"ד, שיהיה בו קידוש שם שמים, כנגד חילול שם שמים שנעשה על ידי עוקרי התורה. וה' יתברך ישמע שוועתנו ויקבל תפילותינו לרחמים ולרצון, ויחיש לגאלנו ולהוציאנו מצרה לרווחה ואפילה לאור גדול במהרה בימינו אמן. ועל זה באו על החתום: מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, מועצת גדולי התורה של דגל התורה, מועצת חכמי התורה של ש"ס".   

צילום אילוסטרציה, המצולמים אינם קשורים לנושא הכתבה. צילום: ארז בן סימון

תגיות:גיוס חרדיםהפגנהצבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה