לאישה

אשת חיל מי ימצא - מילים וניתוח

אשת חיל היא אישה שאפתנית, רגישה, דמות לחיקוי. מורן עגיב על המזמור אשת חיל, שמרגש אותה כל פעם מחדש: "אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא; וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ..."

  • י"ג חשון התשע"ד
אא
אשת חיל מי ימצא
אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא; וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ
בָּטַח בָּהּ, לֵב בַּעְלָהּ; וְשָׁלָל, לֹא יֶחְסָר
גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל, יְמֵי חַיֶּיהָ
דָּרְשָׁה, צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ, בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ
הָיְתָה, כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק, תָּבִיא לַחְמָהּ
וַתָּקָם, בְּעוֹד לַיְלָה, וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ; וְחֹק, לְנַעֲרֹתֶיהָ
זָמְמָה שָׂדֶה, וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ, נָטְעָה כָּרֶם
חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ, זְרוֹעֹתֶיהָ
טָעֲמָה, כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בליל נֵרָהּ
יָדֶיהָ, שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ, תָּמְכוּ פָלֶךְ
כַּפָּהּ, פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ, שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן
לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ, לָבֻשׁ שָׁנִים
מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ, עִם זִקְנֵי אָרֶץ
סָדִין עָשְׂתָה, וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר, נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק, לְיוֹם אַחֲרוֹן
פִּיהָ, פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד, עַל-לְשׁוֹנָהּ
צוֹפִיָּה, הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת, לֹא תֹאכֵל
קָמוּ בָנֶיהָ, וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ, וַיְהַלְלָהּ
רַבּוֹת בָּנוֹת, עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ, עָלִית עַל-כֻּלָּנָה
שֶׁקֶר הַחֵן, וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת-ה´, הִיא תִתְהַלָּל
תְּנוּ-לָהּ, מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיה
(משלי ל"א, י´-ל"א)
 
עובדות שלא ידעתם על מזמור "אשת חיל"

1.המזמור "אשת חיל" נכתב על ידי שלמה המלך, ומזמור זה חותם את ספר משלי.

2. המזמור אשת חיל הינו שיר הלל לאישה שיופיה מלווה בפנימיות. "שקר החן והבל היופי", כלומר, חן ויפי הם שקר והבל - כל עוד האישה אינה בעלת יראת השם ודואגת לביתה, כפי שמתואר במזמור בפירוט.

3. חז"ל פירשו כי המזמור מדבר על בת שבע, אמו של שלמה המלך. פרשנות נוספת סוברת כי מושא המזמור הינו משל לתורה או לחכמה.

4. יש הנוהגים לזמר את הפרק "אשת חיל" לפני הקידוש בליל שבת כאות הערכה לאישה על טרחתה, עבודתה הרבה והכנותיה לקראת שבת.

5. מנהג נוסף הוא לומר את פסוקי השיר בעת הלוויה של אישה, במהלך נשיאת המיטה לקבורה. על כך נאמר שיר זה כהספד המתאר את תכונותיה הטובות על האישה.

6. המזמור בנוי מ-22 פסוקים, כמספר אותיות א"ב, ומעוצב בצורת אקרוסטיכון – בראש הפסוקים מופיעה אות, כך שמתחילת המזמור ועד סופו נמצא את אותיות הא"ב כסדרן.

 
אשת חיל - ניתוח המילים ומשמעותן
 
שיר מדהים. המילים מדברות בעד עצמן...
 
השיר נפתח בשאלה הגורלית: אשת חיל מי ימצא? ורחוק מפנינים מכרה. קשה מאוד למצוא אישה כזו. לא כל אחד זוכה לה. הוא צריך להיות אדם מאוד מיוחד כדי לזכות באישה כל כך יקרה. אישה שהיא כלילת המעלות. ולכן, אם וכאשר האדם זוכה להינשא לאחת כזו, הוא צריך לשמור עליה כאוצר. עליו לכבד אותה בכל מאודו, להעריך אותה.
המשפט "בטח בה לב בעלה ושלל לא יחסר" מסביר שעל הבעל לספק את צרכיה של אשתו כשם שהוא מספק את אלו שלו. עם זאת, עליו לדאוג לכבודה יותר מאשר לכבוד עצמו - ´´אוהבה כגופו, ומכבדה יותר מגופו´´. כשהם מגיעים לדרגה כזו לא יחסר להם ממון. כך למשל, אנחנו יכולים לראות אנשים עם קריירה מאוד מוצלחת כביכול, אבל בשורה התחתונה אין להם ברכה בפרנסה. הכסף שלהם מתמוסס מכל מיני סיבות שבורא עולם מסדר, והם לא באמת נהנים ממנו. ואילו אצל אנשי האמונה, זוג שמכבד אחד את השני, שחי חיי טהרה, חיי כבוד הדדי - זוכה, גם אם במעט, לברכה בפרנסה, ולהימנות על האנשים ששמחים בחלקם.
 
"אבא של שבת - תכנית מיוחדת על המזמור "אשת חיל". צפו
 
אנחנו תמיד צריכים להזכיר לעצמנו שלמרות הכסף, שכל כך הרבה אנשים נוהרים אחריו, אי אפשר לקנות אושר, והרבה פעמים הוא משמש לאנשים כמטרה ולא כאמצעי. קשה לנו לפעמים להבין שעם הכסף אולי יותר קל בחיים, אבל הוא לא באמת הופך את המציאות לטובה יותר. מכונית חדשה? דירה מפוארת? בגד מכיכר המדינה? ההתלהבות נגמרת בדיוק אחרי כמה רגעים, וזה מה שקורה בכל הדברים שקשורים לחומר, כפי שנאמר ´אוהב כסף לא ישבע כסף´. ומכאן הברכה של הזוג המאמין שבוטחים ומכבדים אחד את השני, שלא יחסר להם שלל, כלומר שייהנו ממה שיש להם, שיזכו להיות שמחים בחלקם, שתהיה להם הרגשת ביטחון כלכלי, ותהיה להם ברכה בפרנסתם.
לא משנה כמה האדם מרוויח, השאלה היא כמה הוא נהנה ממנו, כמה הוא מפיק ממנו, כמה הוא משתמש בו למטרות טובות, כמה הוא מעניק לזולת כפי רצונו של הקב"ה. השאלה אינה הכמות של הממון - אלא איך האדם מרגיש מבפנים לגביו, האם הוא רודף אחריו עוד ועוד, או שמא הוא שמח במה שיש לו, ואף אוחז במידת הביטחון."דרשה צמר ופשתים ותעש בחפץ כפיה" - מביאים לאשת החיל חומרי גלם, והיא מפיקה מהם תוצרים אדירים. מביאים לה צמר, והיא מפיקה ממנו פרטי לבוש מחממים. מביאים לה קמח, והיא מכינה ממנו לחם טרי לכבוד השבת. ידיה מלאות עשייה של יש מאַין.
אשת חיל היא אישה שאפתנית, אישה שמתאמצת עבור המטרה שלה. ´ממרחק תביא לחמה´, ´לחם עצלות לא תאכל´. אשת חיל היא דמות לחיקוי בנועם הליכותיה - ´צופיה הליכות ביתה´. אשת חיל דואגת לזולת. היא רחמנית, יש בה רוחב לב. ´כפה פרשה לעני וידיה שלחה לאביון´. היא אישה חכמה - ´פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה´. היא אישה שבביתה יש חום ואהבה. ´לא תירא לביתה משלג כי כל ביתה לבוש שנים´ -
כמובן שהיא אישה מלאת תוכן.
 

הקאוצ’ר מאיר גור על הפיוט "אשת חיל", הרצאה מיוחדת על סגולת נשים. צפו

 
משפט עוצמתי ומיוחד במינו נאמר בשיר - ´שקר החן והבל היופי, אישה יראת השם היא תתהלל´. בתרבות שלנו מקדשים את המראה החיצוני ו´שוכחים´ שהוא מתכלה לעת זקנה. זה טבע העולם. ואם מישהי מרגישה שזה הדבר העיקרי בה, היא תתאכזב מאוד לגלות שבגיל מסוים זה לא יישאר אותו הדבר. חיצוניות היא דבר שמתעתע, ובסופו של דבר גם מאוד זניח. מה שחשוב הוא התוכן. חיי מערכת היחסים תלויים בקשר הנשמות של בני הזוג, לא בחיצוניות שמתבלה בסופו של דבר. קשר שתלוי בחיצוניות, במראה, בגוף, לא יחזיק מעמד לאורך זמן. אישה בעלת יראת השם, בעלת מידות טובות, בעלת תוכן - היא תתהלל... ויחד עם זה, יש את המשפט ´עוז והדר לבושה´, אשת החיל היא אישה מטופחת, יפה לבעלה.
וכמובן, ה-משפט שהבעל צריך להתכוון כשהוא שר לאשתו הוא ´רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה´.  תמיד יהיו בנות כביכול יפות יותר, חכמות יותר, טובות יותר, אבל בשביל הבעל אשתו תהיה לעולם מעל כולן. הוא אוהב אותה ורק אותה, ואין בכלל מקום להשוואה עם נשים אחרות. מבחינתו היא כלילת המעלות, והוא שומר את עיניו רק לה. הוא וילדיה יודעים להעריך אותה ואת מעלותיה - ´קמו בניה ויאשרוה בעלה ויהללה´.
"אשת חיל" - חלומה של כל אישה - הוא מזמור שמעביר בי צמרמורת מדי ליל שבת מחדש...
 
למידע נוסף אודות "אשת חיל", לחץ כאן.
 
אשת חיל בביצוע יפהפה של אברהם פריד. צפו
 
תגיות:מורן עגיבאשת חיל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה