פרשת תרומה

התורה מחזיקה את מחזיקיה

ארון הברית כידוע רומז לתורה הקדושה, ובאה התורה לרמוז כי כשם שהארון היה זקוק לבדים כדי שיוכלו לשאתו על ידם, כך תלמידי חכמים העוסקים בתורה, זקוקים לתומכים כדי שיוכלו להתקיים על ידם; מה בין תמיכת המשכן לתומכי התורה?

אא

לפעמים מתגנבת תחושה לבעלי הממון התומכים בישיבות ובמוסדות תורה, כי בלעדיהם לא היה קם מוסד פלוני, ולא היתה ישיבה פלונית ממשיכה להתקיים. בדרשותיו עמל רבנו לשרש מחשבה זו. וסעד לכך מצא בארון הברית.

בארבע זויותיו של ארון הברית, בו שכנו כבוד הלוחות ובהן עשרת-הדברות, ציוה הקב"ה ליצוק טבעות זהב - טבעת בכל זוית. בטבעות אלו הושחלו מוטות ארוכים, אשר באמצעותם ניתן לשנע את הארון ממקום למקום. התורה מזהירה כי על המוטות (הבדים) להיקבע דרך קבע בטבעות הארון משעת יצירתם, ואין להסירם ולנתקם גם בשעת חניית הארון: "בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ" (שמות כה, טו).

בני קהת שנשאו את הארון היו מחזיקים בבדים, אך היה זה רק למראית עין. על אף היותו של הארון כבד מאוד, בשל לוחות הברית, הארון לא רק שלא היה צריך לנשיאה, אלא הוא עצמו נשא את נושאיו. ומפני מה נעשה נס זה? לבל יטעו חלילה לחשוב כי כביכול ארון הברית זקוק לנשיאה של בני אדם.

ארון הברית כידוע רומז לתורה הקדושה, ובאה התורה לרמוז כי כשם שהארון היה זקוק לבדים כדי שיוכלו לשאתו על ידם, כך תלמידי חכמים העוסקים בתורה, זקוקים לתומכים כדי שיוכלו להתקיים על ידם.

אך אל לתומכי התורה לחשוב כי בלעדיהם לא יהיה קיום לתורה, חלילה! רק למראית עין נראה שהם מחזיקים את התורה, אך התורה אינה זקוקה שמישהו יחזיק אותה, ההיפך! התמיכה בתורה היא שמחזיקה את אותם תורמים. וכבר נאמר: "עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר" (משלי ג, יח). אדם שמחזיק ידי תלמידי חכמים שיושבים ועוסקים בתורה, יש לו כמו עץ חיים לנצח. זו ההשקעה טובה ביותר שיכולה להיות!

לכן מזהירה התורה, שהבדים חייבים להיות קבועים בטבעות הארון ו"לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ". אם נשים לב, לבד מארון הברית, באף אחד מן הכלים האחרים, כמו השלחן והמזבח, אין ציווי לא להסיר את הבדים מהטבעות. מדוע דוקא בארון היה ציווי כזה? להורות שתומכי התורה והמחזיקים בתלמידי חכמים, אל להם להרפות ולסור מהחזקת לומדי התורה, כי בלעדי תמיכתם, הם עצמם לא יוכלו להתקיים.

גם ראשי המדינה הבטוחים שבלעדי תמיכתם יתמוטטו מוסדות התורה, אינם מבינים שבזה שהם מקצצים את תמיכתם, הם מקצצים את הענף עליו הם יושבים. ושמענו פעם משם מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז שליט"א, כי אפשר שרצון ההשגחה היה שתיבנה המדינה דוקא על ידי אנשים שאינם שומרי מצוות, בכדי לזכותם לפחות במצות בנין הארץ ותמיכה בלומדי תורה.

ואם כן, אלו שֶׁמְּצֵרִים צעדנו ומונעים תקציבים מהישיבות והכוללים, עושים זאת מאחר ואפילו האפשרות לזכות במצוה זו נשללה מהם. הם לא יוכלו להתפאר בכך בעולם האמת ולומר: אני חתמתי על תקציב ללומדי התורה ועל אישור לבניית כולל וכדומה.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת תרומה – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת תרומה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה