סיפורים אישיים

שאל את הרב, ותן לייק

כיצד אפשר לנהל דף פייסבוק העונה לתשובות הלכתיות ועורך מדריכים הלכתיים בלי להיות רב? יצאנו לבדוק, וגילינו שמנהל הדף "שאלות הלכתיות" הוא רק בן 25, אבל יש לו הרבה מה להציע

אא

אלפי גולשים נכנסים מדי יום לדף "שאלות הלכתיות" בפייסבוק כדי לקבל תשובות לשאלות המטרידות אותם בהלכה. הדף שקיים כבר למעלה משנתיים, ובו חברים כ-43,000 גולשים, מנוהל בידי יהודי ירא שמים, בעל תשובה זה כשמונה שנים, 25, סטודנט למנהל עסקים בקמפוס החרדי "אונו". בשיחה עם הידברות הוא מסביר את הרקע לפעילות.

"לפני החגים, בעיקר פסח , מתחילות השאלות הרבות. רבים חושבים שהכל אסור, אי אפשר או קשה להכשיר כלים, הכל מסובך מעל ומעבר, והפרסומים אצלנו עושים להם סדר בכל נושא ונושא", הוא מסביר, "והשאלות הקשות הופכות לברורות עם פתרונות קלים מעבר למצופה, זה עיקר העבודה אצלנו לשמחתנו".

אז איך הכל התחיל?

"לתחום השאלות ההלכתיות הגעתי כשואל עוד בגיל 17 בפורום שאל את הרב באתר תפוז. לאט לאט עם הלימוד העצמי ובמסגרת הישיבה התחלתי גם לענות. לאחר התקופה בישיבה  (כשלוש שנים בישיבה לבעלי תשובה) כשחזרתי מעט לעולם האינטרנט הבנתי שהפייסבוק חולל מהפכה וכיום זו הרשת החברתית הגדולה ביותר, לכן החלטתי להקים את דף שאלות הלכתיות שייתן מענה מהיר ומדויק לשאלות של אנשים באינטרנט".

מהם בעצם היתרונות בכך שאדם שואל שאלה באינטרנט?

"ראשית, אצלנו בקבוצה הקהל ברובו הוא חילוני או כזה שמתקרב ליהדות, לכן אדם כזה אם לא ימצא את מי לשאול בקלות כנראה שלא יטרח ויחפש רב לשאול אותו ופשוט יישאר בלי תשובה. אנשים דתיים רואים רבנים מדי יום בבתי מדרש ובתי כנסת, אבל יש ציבור גדול שהרבנים לא נגישים להם פנים אל פנים וגם לא יעשו זאת בטלפון. לכן האינטרנט הוא מקום טוב עבורם לבוא במגע עם רבנים שחלקם אפילו גדולים מאוד. וכן יתרון הדיסקרטיות: לא תמיד אדם רוצה להיחשף אפילו בפני רב שהוא לא מכיר, וכאן אפשר לשאול שאלה מבלי שמכירים אותך. גם משם משתמש אנונימי".

אז מה הייחוד שלכם בדף?

"אנשים לא תמיד אוהבים לחכות הרבה זמן לתשובה וישנו יתרון שבא לידי ביטוי בפרט אצלנו בקבוצה והוא הזמינות, שאדם יכול לקבל תשובה תוך דקות או מקסימום שעות".

כמה מנהלים פעילים בדף?

"אנחנו שני מנהלים, אני משיב תשובות לרוב, והאחר בעיקר מפרסם ומעצב תמונות בלעדיות ומדריכי הלכות".

על סמך מה אתה, שאינך רב,  עונה תשובות בהלכה לשואלים?

"ידועים דברי חז"ל שכל שלא הגיע להוראה ומורה, הרי זה שוטה רשע וגס רוח (מסכת אבות ד, ז) אולם הדברים נאמרו על מי שפוסק הלכה כאחד החכמים שמכריע דין כלשהו לכאן או לכאן, ואין הדברים נאמרים על מי שמשיב מתוך הספר הלכה פסוקה.

"כבר נשאל מרן החיד"א איך זה שבחורים רווקים וצעירים בעיר פלונית מורים הלכה, והוא ענה להם שהמשיב הלכה מתוך השולחן ערוך [וכל ספר אחר] אינו נחשב למורה הלכה , אלא כמו תוכן עניינים ומראה מקום. אתה שואל אדם מה ההלכה והוא משיב לך: בספר הזה בעמוד הזה כתוב כך וכך.... זו אינה הוראה, ולכן גם המורה הלכה בפני רבו באופן כזה כשהיא הלכה מהשולחן ערוך והספרים לא עליו נאמר חייב מיתה".

ובכל זאת, לא כל אחד ראוי ויכול להשיב הלכה לשואל.

"אמת, כמו שאמרו חז"ל רבים חללים הפילה זה תלמיד שאינו הגיע להוראה ומורה, ולכן צריך להיזהר מאוד להבין את השאלה טוב ולחפש תשובה וגם כשאתה בטוח בתשובה צריך לבדוק שוב ולהסתמך אך ורק על דברים שכתובים ולא לסמוך על זיכרון או על דעה אישית, כי אין לכך מקום כלל. אני יודע בוודאות שישנן שאלות ששאלו אותי עשרות פעמים וכל פעם מחדש פתחתי ספר לבדוק שוב ולהיות בטוח, כל שכן בשאלות שלא נתקלים בהם ביום יום".

מה אתה עושה כשאתה נתקל בשאלות שאינך יודע להשיב עליהן?

"כשהדבר גדול ממני, אני פונה לאחד החכמים בבית המדרש ליד ביתי או שולח שאלה לאחד הרבנים הזמינים באינטרנט, גם לצוות תלמידי החכמים של אתר הידברות, ובכך חוסך מהאנשים את המאמץ הזה".

אחד הדברים המיוחדים, והמקוריים, אפשר לומר, שנתקלתי בהם בדף הם מדריכי ההלכות שאתם מפרסמים. ספר קצת על היוזמה הזאת.

"מדריך הלכות הוא למעשה תמונה המרכזת לך את ההלכות המרכזיות והבסיסיות ביותר בנושא מסוים, לדוגמא חג הסוכות, עם איורים הממחישים את ההלכה למעשה. במקום שאדם עכשיו יפתח ספר הלכות ויחפש את ההלכה הוא פונה ישר למדריך".

מה מקור הרעיון?

"מעבר לעניין השאלות והתשובות, יש לנו מטרה גם להפיץ תורה והלכה בעיקר. כשהתחלנו לפרסם הלכות שמתי לב שאנשים נלאים לקרוא הרבה, וכדברי חז"ל: לעולם ישנה [ילמד] אדם לתלמידו בדרך קצרה. לכן אמרנו, אם נעצב תמונה אחת שבה יהיו כתובות כל ההלכות של נושא אחד, וגם באופן חזותי היא תהיה צבעונית ומקושטת, בוודאי שהדבר ימשוך את העין ויגרום לאנשים לקרוא ולהבין טוב את עיקרי הדברים. וכך נולד המדריך הראשון, ובעקבותיו עוד רבים".

כמה מדריכים יצרתם עד היום?

"הגענו לכ-30 מדריכים, כן ירבו. בין המדריכים תוכל למצוא מדריכים בנושא חגים ומועדים, וגם על נושאים שעל סדר היום כמו: תפילין, תפילה, ראש חודש ועוד!".

מה המקור להלכות במדריך, ובכלל לתשובות שאתה עונה בפייסבוק?

"ההלכות במדריך הן מתוך הספר ילקוט יוסף של הראשון הרב יצחק יוסף שליט"א על פי פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. וכן רוב ההלכות שאנו מפרסמים ועונים על פיהם, על סמך הספר הזה".

יש ביקוש למדריכים האלו?

"המדריכים האלה מאוד מצליחים. עשרות אלפים נחשפים אליהם עקב שיתופים וסימוני לייק רבים. לאחרונה גם ארגון הידברות החל להפיץ מדי פעם מדריך בעלון השבועי שלו לשבת. היו אנשים שביקשו רשות להדפיס ולהפיץ באופן אישי וכמובן שהסכמתי ועודדתי אותם להמשיך".

מנהל הדף מספר כי גם הידברות זוכה לנוכחות בדף "שאלות הלכתיות". "אנחנו מפרסמים אצלנו בדף מדי לילה שיעור מפי רבני הידברות בהבנה שהם שיעורים פופולאריים שאליהם מתחבר הציבור ברובו

ומתחזק, ומחכים מהם", הוא מספר. "יש היענות גבוהה לסרטונים אלו. גם כתבות מעניינות המתפרסמות מדי פעם בניוזלטר מתפרסמות אצלנו ומעוררות עניין".

תגיות:פייסבוקזיכוי הרבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה