לאישה

שימו לב לפרטים הקטנים

ברור שלא לחינם מציינת התורה פרטי פרטים הנראים לכאורה שוליים. מה היא באה ללמד אותנו?

אא

קיבלת תכשיטים באירוסין שלך? אלו? כמה הם עלו?

רגע! זה מאמר על פרשיות השבוע או מדור רכילויות?! ומה זה חשוב, הפריטים החומריים הללו – העיקר הפנימיות! ובכלל, מה זה עניינך?!

האין זה מעניין, שהתורה הקדושה בחרה לציין בדיוק אילו תכשיטים נתן עבד אברהם לרבקה, ומה היה ערכם? "ויקח האיש נזם זהב בקע משקלו, ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם" (בראשית כד, כב). הצגת פרט כה קטן, ושולי לכאורה, היא בעיניי סמל לגודלה של התורה.

כן! גם תכשיטים לחתונה הם "תורה", כמו כל הסיפורים בספר בראשית, ובתוכם סיפורי הפרשיות שלנו, העוסקות באבותינו ואמותינו הקדושים.

נראה, כי אין מחוז בחיינו שאינו מוזכר בפרשיות הללו:

´שידוכים´ ופגישות, אהבה ונישואים, עקרות, הריון ולידה, זוגיות וחינוך, הזדקנות, מוות וקבורה.

כל הדברים הללו מקופלים בשמה של פרשתנו – "חיי שרה". תורה העוסקת בחיים, חיים שכולם תורה.

עם זאת, קשה לי לומר שאני חשה בכל רגע של חיי התרוממות והתעלות מיוחדים. אם הייתי צריכה לדייק, ייתכן שהייתי אומרת שרוב העיסוק היום-יומי שלי – עבודה, שטיפת כלים, חיתולים וכד´ הוא עיסוק עמוק בחומר, הרחוק מרוחניות וקדושה.

אינני משלימה עם המצב, אני מתגעגעת לימים שבהם יכולתי לשבת שעות וללמוד בספרים, ללכת לבית הכנסת בשבת, לשמוע שיעורים וכד´, אלא שנראה כי לא מאלה יבוא עתה עזרי. כנראה שעלי להפנים, קודם כל, כי הקדושה – לא בשמים היא, ולא מעבר לים, ואפילו לא במדרשה או ב´עזרת נשים´. הקדושה נמצאת עמוק בתוככי חיי, ועלי לחשוף אותה – בבחינת "בכל דרכיך דעהו" (משלי ג, ו), שכדברי חז"ל זו "פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויין בה" (ילקו"ש משלי תתקלב). בכל דרך בה אני הולכת, בכל מצב בחיים בו אני נמצאת, בכל רגע של עשייה, עלי לדעת את ה´ ולהתחבר עמו (ראי "מוסר אביך", עמ´ כו).

מעשי אמותינו סימן הם לנו – אפשר להגיע לחיים שכל כולם תורה.

אמנם, דבר זה דורש לימוד, ובעיקר התבוננות. התבוננות בדרכן של אמותינו ושאיפה שיגיעו מעשינו למעשיהן. התבוננות בכך שחיינו אכן מתנהלים על פי תורה – בהקפדה על ההלכות המלוות את אורח החיים. התבוננות "פנימה" – לעמקם  של רגעי חיינו, לעמקן של המצוות המלוות אותנו, לעמקה של נפשנו וחוויותיה, על מנת לגלות את המים החיים הגנוזים בתוכם.

האמת היא, שהקב"ה נמצא בכל, וממילא כל פרט במציאות משקף סוד גבוה וקדוש. אפילו תכשיטים. וזו לשון רש"י:

"בקע - רמז לשקלי ישראל בקע לגולגולת, ושני צמידים - רמז לשני לוחות מצומדות, עשרה זהב משקלם - רמז לעשרת הדברות שבהן" (חיי שרה כד, כב).

יהי רצון שנזכה לחיות חיים פנימיים יותר, חיים של קדושה, חיי תורה.

תגיות:תורההתבוננות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה