דיכאון וחרדות

לצאת מהדיכאון

המושג דיכאון מעורר בנו תחושות רתיעה. הוא אינו דומה לכלל המחלות, וההתייחסות אליו שונה

אא

משניתנה הרשות לרופא לרפא

אדם הסובל מדיכאון, כפי שהגדיר אותה פרופסור לאון גרינהאוס, פסיכיאטר, יור החברה לפסיכיאטריה ביולוגית, עימו שוחחתי. לכאורה הסימפטומים לדיכאון דומים בכל מצב, אך דיכאון קל עד בינוני הוא בפחות סימפטומים ובפחות עוצמה. אדם הסובל מדיכאון שרוי במצב רוח ירוד, נתון לבכי, מחשבות לא טובות, הפרעות בשינה וחוסר הנאה והוא נטול שמחת חיים. אך במקרים קשים הוא אינו מסוגל לתפקד. לדיכאון קל בין 5-4 סימפטומים. דיכאון בא בדרך כלל כתוצאה ממתח רב ולחץ, בעיקר כאשר פוקדים את האדם אירועים או מחלות, הגורמים לו דאגות וחששות ממה שעלול להתרחש. כך קרה לדר א.ד. בת 45 רופאה במרכז הארץ, העובדת בטיפול בקשישים במספר מקומות, וכפי שספירה לי: לאחרונה אירעו לנו מספר מקרים שגרמו לי הרבה מתחים נפשיים, בכי ולחץ.

בתקופה זו הייתי מתרגזת בקלות, פורצת בבכי לעיתים קרובות, לא מסוגלת להתרכז בעבודה. הרגשתי חוסר אונים ולעיתים חשתי ששום דבר כזה לא שווה בחיים. בנוסף היו לי הרבה מחשבות שליליות, ולא תפקדתי בצורה תקינה בחיי היומיום. לא היה לי חשק לאכול, וירדתי במשקל. כמו כן נטלתי כדורי שינה כדי לישון יותר טוב. מאחר ואני עובדת, חשוב לי להצליח ולתפקד בצורה הטובה ביותר. הבנתי שאסור לי להמשיך במצב הזה ופניתי לפסיכיאטר. הרופאה הציעה לי תרופה חדשה בשם רמוטיב, המופקת מתמצית צמחית, מצמח ההיפריקום, ומה ששכנע אותי לקחת תרופה זו שכן אין לה הרבה תופעות לוואי. התחלתי לקחת רמוטיב באופן קבוע, ולאחר כשבוע הפסקתי ליטול את כדורי השינה. התחלתי לישון טוב יותר גם בלעדיהם, תאבוני השתפר, ובהמשך הרגשתי שאני מרוכזת יותר, רגועה יותר, ויש לי פחות התפרצויות זעם.

כעת אני רואה את ההווה והעתיד בצורה בהירה וחיובית, ויש לי רוגע פנימי. בכוונתי להמשיך ליטול את רמוטיב, המיוצרת על ידי מעבדות רפא לפחות לעוד חצי שנה עד שנה, מאחר ותמיד יש בעיות וצריך להתמודד איתן בדרך הטובה ביותר. ואכן על ידי טיפול קבוע ברמוטיב, אני מונעת מעצמי את החזרה למצב של דיכאון קל, לכך התרופה מיועדת, ומאפשרת לעצמי להתמודד ולתפקד בצורה היעילה והטובה ביותר הן במסגרת משפחתי האהובה, והן במסגרת העבודה עם הקשישים שהיא חשובה לי. לדברי פרופסור גרינהאוס, רמוטיב אכן גורמת לפחות תופעות לוואי, לדוגמה מתרופות אחרות. גם התרופה מקבוצת פרוזאק יעילה לטיפול בדיכאון, אך כפי שהתברר ממחקר שנעשה בנושא רק 8% מהחולים שנטלו רמוטיב דיווחו על תופעות לוואי הקשורות לטיפול, לעומת 23% מהחולים שטופלו בקבוצת פרוזאק.

והחשוב מכל, שתופעות הלוואי ברמוטיב היו רק הפרעות קלות במערכת העיכול, לעומת תופעות הלוואי בקבוצת פרוזאק, שגרמו תסיסה, הפרעות במערכת העיכול, הקאות, סחרחורת עייפות ועצבנות יתר. רמוטיב מהווה אלטרנטיבה לחולים שנמנעו משימוש בתרופות מרשם המבוססות על חומרים סינתטיים. בעשור האחרון נעשו מחקרים קליניים רבים על יעילותו הרפואית של הצמח. וכיום משתמשים בתמציות המופקות מצמח זה ברפואה הקונבנציונאלית במדינות אירופה, אוסטרליה וארהב. בגרמניה, לדוגמה, תרופות המופקות מצמח ההיפריקום נרשמות נגד דיכאון פי 4 יותר מאשר פרוזאק. בעולם מוצרי ההיפריקום משווקים כתרופות מרשם וכתרופות OTC והן כתוספי מזון. בישראל ההיפריקום משווק כתרופת מרשם בשם רמוטיב. רמוטיב מיוצרת על ידי חברת Max Zeller משוויץ. מקס זלר הינה מהחברות המובילות בעולם לייצור תרופות ממקור צמחי. התרופה רשומה במדינות רבות, ביניהן גרמניה, שוויץ, פינלנד, איטליה, אוסטריה, פורטוגל והונגריה. מיעוט תופעות הלוואי של רמוטיב הופך אותה לאטרקטיבית עבור מספר רב יותר של חולים, ותורם להיענות גבוהה ולהתמדה של חולים בטיפול.

רמוטיב המאושרת על ידי משרד הבריאות לחולים מגיל 12, ומתאימה לאוכלוסיית הקשישים. לצערנו, אנו עדים לא פעם שנשים לוקות בדיכאון לאחר לידה. שאלתי את דר יוסי הטב, פסיכיאטר, מנהל מחלקת ילדים ומתבגרים, אם גם במקרה זה מותר לנשים אלה ליטול את תרופות הרמוטיב, גם שהן מניקות, ותשובתו הייתה חד משמעית, שלא רק שמותר ליטול אותה לנשים אלה, אך זוהי התרופה המומלצת ביותר אף יותר מיתר התרופות. גם פרופ' לאון גרינהאוס אישר את הדבר. מסקר שהוזמן על ידי חברת מעבדות רפא, ונערך על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה בינואר 2004 בקרב מדגם מייצג של 201 רופאי משפחה בנושא דיכאון קל עד בינוני ענו על הנתונים הבאים:

1.  92% מכלל רופאי המשפחה בארץ מאבחנים דיכאון קל.

2.  רופא משפחה רואה בחודש בממוצע 24 חולים עד דיכאון קל.

3. 65% מרופאי המשפחה רושמים טיפול תרופתי לחולים שלהם עם דיכאון קל. הטיפול התרופתי הניתן זהה לדיכאון קל או לדיכאון קשה.

4.  מודעות רופאי המשפחה לטיפול בדיכאון הולכת וגוברת- ניתן לראות גידול במספר המרשמים שרושמים רופאי המשפחה בין השנים 2004- 2005.

5.  ונותר רק להתפלל שלא יחשפו לאירועים שעלולים לגרום לדיכאון חלילה, ועם ישראל יהיה בריא. רפואה שלמה!

תגיות:דיכאוןפסיכולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה