אסטרולוגיה ומזלות

יהדות ואסטרולוגיה

האסטרולוגיה בנויה על מספר הנחות יסוד, ביניהם היסוד כי לכוכבים ולגורמי השמיים יש השפעה על הנעשה בכדור הארץ

  • כ"א שבט התשע"ד
אא

האסטרולוגיה בנויה על מספר הנחות יסוד:

·  לכוכבים ולגורמי השמיים יש השפעה על הנעשה בכדור הארץ.

·  כל אדם הינו תחת השפעת המזלות.

·  ניתן לדעת באמצעות ידיעת מסלולי הכוכבים ומיקומם הנוכחי את הצלחתו או כישלונו של יחיד או של הרבים.

·  עם ישראל הינו עם ככל העמים.

הבה נבחן את הנחות היסוד הללו באור היהדות. מעניין הדבר כי מדע זה ימיו עוד מזמן אברהם אבינו (כ- 2000 לבריאת העולם!) מצאנו בדברי חכמים כי אברהם היה בקי בתורה זו. וכך מספר המדרש כי אברהם ראה בכוכבים כי לא יזכה לבנים, אמר לו הקב"ה צא מאצטגנינות שלך, אברם אבינו מוליד אברהם מוליד (מדרש על הפסוק ויוצא אותו החוצה (בראשית פרק טו פסוק יח) מכאן שהיה כבר מדע זה ידוע ומפורסם.

יש לדעת כי דבר זה הוא עדות ברורה ונחרצת להיות העולם נברא ומושגח שכן אם כל המציאות היא אקראית, כל כוכב הגיע למקומו רק בגלל מפץ גדול או אח"כ סדרה של פיצוצים קטנים יותר אך הכל ללא תכנון. כיצד נלמד ממצבם על העתיד. אין אסטרולוג שיוכל לתת בידי את מספר הכרטיס הזוכה בהגרלת הלוטו הקרובה...דבר זה לא ייתכן. אפשר לומר תחזית כלכלית כגון בשבוע זה תהא התרגשות כללית בארץ, או מאורע מסעיר, דוגמא לדבר אנו מוצאים במשה רבינו.

המדרש מביא כי האסטרולוגים של פרעה ראו כי המושיע של ישראל ייענש במים, איך מה ומתי? לא ידעו, פרעה שרצה לכסות את כל האפשרויות פירש את הדברים כך שהכוונה שהמושיע הבלתי מזוהה ייענש על ידי מים. הוי אומר שאם תטיל ליאור למים את כל התינוקות של עם ישראל, יש לך סיכוי שהקדמת רפואה למכה! מצרים העתיקה הצטיינה בין השאר גם בתחום האסטרולוגיה והכישוף. וכן מוזכרים החרטומים כבר בחלום פרעה וישלח ויקרא את כל חרטומי מצרים ואת כל חכמיה...(בראשית פרק מא, פסוק ח') וחרטומים אלו היו שואלים אל המתים כפרוש רש"י כלומר יצרו קשר על טבעי עם רוחות המתים. ושוב בספר שמות כאשר נשלחים משה ואהרון אל פרעה והם עושים לפניו את המופתים המטה הופך לתנים ויקרא גם פרעה לחכמים ולמכשפים ויעשו גם הם חרטומי מצרים בלהטיהם כן (שמות פרק ז' פסוק יא) וישליכו איש מטהו ויהיו לתנינים ויבלע מטה אהרון את מטותם (פסוק יב) א"כ היה בידם כח להפוך את המטה לנחש.

ובמדרש מובא שפרעה לגלג עליהם ואמר תבן אתם מכניסים לאפרים? הרי כל מצרים מלאה בכשפים ומכשפים ומה היתרון שלכם? עכ"פ מדע זה וכוחות אלו היו מאוד מפותחים במצרים. [כיום איננו מכירים זאת, כי ניטלו הכוחות והיכולת שלהם מאז שפסקה נבואה מישראל] והמדרש אף מביא כי לחרטומים הללו היה הכח למנוע מעבדים לברוח ממצרים ועוד.

האצטגנינות - אסטרולוגיה הייתה גם היא מאוד מפותחת, ופרעה עצמו אומר למשה כאשר הוא כבר מבין שלא יוכל לעכב את העם מלצאת. אומר למשה ויאמר אליהם יהי כן ה' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם, ראו כי רעה נגד פניכם (שמות פרק י' פסוק י') ומביא רש"י מדרש, כוכב אחד יש ושמו רעה, אמר להם פרעה רואה אני באצטגנינות שלי אותו כוכב עולה לקראתכם במדבר והוא סימן דם והריגה וכאשר חטאו ישראל בעגל וביקש הקב"ה להרגם אמר משה בתפילתו (שמות פרק לב) למה יאמרו מצרים ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים, זהו שאמר להם ראו כי רעה נגד פניכם. מיד וינחם ה' על הרעה. והפך הדם לדם מילה שמל יהושע אותם, שנאמר (יהושע פרק ה') היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם, שהיו אומרים לכם דם אנחנו רואים עליכם במדבר.

רואה כי הזמן לא מתאים וכי הם עלולים למות בצאתם שכן כוכב רעה מול פניהם, והקב"ה משנה את המזל. אומנם מגלה על דם, אך הדם אינו דם פורענות כמחשבת פרעה, אלא דם ברית מילה. רואים כי המדע הזה מאוד מאוד מעורפל ואי אפשר לסמוך עליו. שהרי אמת דם היה אך נהפך לדם מילה. כי אכן כל כוכב יש לו מסלול מתכונן ומדויק אך הוא עושה רצון קונו אין לו משלו מאומה, וממילא הדורשים בו אינם לדעת דברים ברורים כי רשות זאת לא נתנה להם. האסטרולוגים ידעו את יום לידת מושיען של ישראל וכדי לסגור את העניין הרמטית צווה להשליך את כל הנולדים ליאור, גם את ילדי המצרים בני עמו. אך כידוע כלל זה לא עזר ומשה שנולד למרות כל מאמצי פרעה, אכן הוציא את העם אל הארץ אשר נשמעתי לאבותם לאברהם ליצחק וליעקב (במדבר). כאמור, יש כאן משהו מעורפל, ידיעה כי המושיע לוקה במים אך האינפורמציה הזו כ"כ חסרה עד שאין לעשות עימה דבר... אך יש כאן דבר נוסף, ידועה האימרה במדרש, אין מזל לישראל הפירוש האמיתי הוא כי אין עם ישראל תחת שלטון המזלות כי הוא נעלה ומרומם מהם! ועל כן אין למזל יכולת להשפיע על מהלך העם, ומקור הדברים בדברי התורה, כי הגויים האלה אשר אתה יורש אותם, אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו, ואתה לא כן נתן לך ה' אלוקיך (דברים יח יד).

כלומר הם נתונים תחת שלטון הכוכבים והמזלות. אך לעם ישראל הקב"ה משנה כל טבעו של עולם. וכך מופיע בפעמים נוספות דברי המפרשים במקום. רמב"ן, ספורנו ועוד. ולכן נתנה המצווה תמים תהיה עם ה' אלוקיך (שם פס' יג) ופירש רש"י תמים תהיה וכו' התהלך עימו בתמימות, ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות. אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות. ואז תהיה עימו ולחלקו, עכל. הידיעה כי הכל מאיתו יתברך נותנת שקט ושלוה בלב האדם, אמת לא תמיד מתנהלים הדברים כרצונו והוא מוכן לייעץ לקב"ה (בחינם...) בנושאים מסוימים. דברים כמו חתול שחור, מספר 13, ואחרים כלל לא דיברו אליו כי העם היה לחלקו של הקב"ה.

לסיכום הדברים יאמר:

·  לא ניתן לאסטרולוגיה ידיעה ברורה, תמיד תישאר מעורפלת ועמומה.

·  עם ישראל הוא מעל המזלות והכוכבים.

·  ניתן לשנות המזל עי ריבוי זכויות, תפילה, צדקה ומעשים טובים.

·  האסטרולוגיה היא הוכחה לבורא, מתכנן ומכוון.

תגיות:אסטרולוגיהמזלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה