כתבות מגזין

עלילות דם נגד יהודים? לא מזמן

עלילות דם על לישת מצות בדם נוצרי נשמעות ארכאיות? בכנס למלחמה באנטישמיות שנערך לאחרונה באוקראינה סיפר נכדו של מנחם מנדל בייליס על סביו שרק לפני מאה שנה היה קרבן לעלילה שזעזעה את יהדות אירופה: משפט בייליס

אא
בכנס בינלאומי למלחמה באנטישמיות שנערך לאחרונה בקיאב שבאוקראינה, סיפר ג´ו בייליס מניו ג´רזי על עלילת הדם שטפלו על סבו, מנחם מנדל בייליס, אשר לימים נקראה "משפט בייליס", וזעזעה את יהדות אוקראינה בתחילת המאה הקודמת.  
בבוקרו של ה-25 במרץ, 1911, יצא אנדריי יושצ´ינסקי מביתו לבית הספר ולא שב לעולם. כעבור כמה ימים נמצאה גופתו הדקורה במערה. המעשה אירע סמוך לחג הפסח - דבר ששימש "הוכחה ברורה" כי מטרת הרצח הינה לצורך פולחן דתי: לישת המצות בדם נוצרים, והאצבע המאשימה הופנתה אל עבר יהודי בשם מנחם מנדל בייליס. 
"עלילת הדם נגד סבי היתה אות אזהרה ליהודים, ממש כמו מאורעות ליל הבדולח. אות שצריך לעזוב כדי להינצל", אמר הנכד ג´ו בייליס בכנס. הכנס הוקדש לזכרו של בייליס ונכדו הגיע במיוחד לשם כך מניו ג´רזי.
שנתיים וחצי ישב מנחם מנדל בייליס בבית הכלא, בהן עשו השלטונות מאמצים מרובים למצוא הוכחות קבילות יותר להאשמתו. לאחר משפט עמוס בעדויות שקר וטענות חסרות בסיס זוכה היהודי מאשמה ושב לביתו וילדיו.
"הסיפור של סבא שלי מייצג את אחד מיסודות האנטישמיות, ואף על פי כן לא שמעתי מילה עליו ממדינת ישראל", קבל הנכד. "הוא חי שמונה שנים בישראל - מדוע לא קיבל הכרה כלשהי? אפילו בול לזכרו לא יצא".
"סבי תרם תרומה גדולה לעם היהודי", אמר בייליס. "רבים מתושבי מזרח אירופה עקרו בעקבות העלילה למקומות בטוחים יותר ליהודים, וניצלו." בייליס הנכד ניצל את הבמה המכובדת בכנס וביקש מישראל שתפעל להנצחת הסיפור של סבו, שהוא בעצם סיפורו של כל העם היהודי.
תגיות:עלילות דםשנאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה