פרשת לך לך

אברהם: אבי קירוב הלבבות

ישנן דרכים רבות לקרב את הרחוקים ליהדות, אולם כדאי להתבונן באבי המקרבים, הלא הוא אברהם אבינו. כל הדרכים המובילות אל הלב

אא

ארגוני היהדות השונים בימינו, נוקטים בדרכים רבות ומגוונות כדי לקרב לב תועים. יש המשתמשים בהסברה, יש בכנסים, יש בסמינרים, יש בדוכנים, יש בהפצת ספרי אמונה, יש בזיכוי הרבים במצוות וכו´. כל אחד בדרכו, ובלבד שיכוונו לבם לשמים.

מעניין לגלות, באיזו שיטה השתמש המעורר הראשון, הלא הוא אברהם אבינו, בבואו לעשות נפשות ולהכניסן תחת כנפי השכינה. 

ובכן, הראשון לציון הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל (כפי המובא בספר דרשותיו "אביהם של ישראל") מצא בדברי הרמב"ם כי אברהם אבינו במסע התשובה האישי שלו, פעל בכל השיטות הנהוגות היום בתנועות הקירוב. יותר נכון, הם משתמשים בשיטותיו השונות.

וכך מתאר הרמב"ם בהלכות עבודה זרה (פרק א´) את דרכי פעולותיו של אבי המאמינים: "כיון שהכיר וידע, התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם, ולומר שאין זו דרך האמת, שאתם הולכים בה. ושיבר הצלמים, והתחיל להודיע לעם, שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם, ולו ראוי להשתחוות ולהקריב ולנסך כדי שיכירוהו כל הברואים הבאים; וראוי לאבד ולשבר כל הצורות, כדי שלא יטעו בהן כל העם, כמו אלו שהן מדמין, שאין שם אלוה אלא אלו". כאן השתמש אברהם בדרך ההסברה, העימות והמחאה.

נמשיך עם דברי הרמב"ם: "כיון שגבר עליהם בראיותיו, ביקש המלך להורגו; נעשה לו נס, ויצא לחרן. והתחיל לעמוד ולקרות בקול גדול לכל העם, ולהודיעם שיש אלוה אחד לכל העולם, ולו ראוי לעבוד. והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה, עד שהגיע לארץ כנען, והוא קורא, שנאמר "ויקרא שם בשם ה´, אל עולם" (בראשית כא, לג)". הנה לנו כנסים ועצרות קירוב.

הלאה: "וכיון שהיו העם מתקבצין לו ושואלין לו על דבריו, היה מודיע לכל אחד ואחד לפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת, עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם. ושתל בלבם העיקר הגדול הזה, וחיבר בו ספרים. והודיעו ליצחק בנו, וישב יצחק מלמד ומחזיר; ויצחק הודיעו ליעקב ומינהו ללמד, וישב מלמד ומחזיר כל הנלווים אליו". הנה הפצת יהדות בדרך כתובה.

ואפשר להוסיף, כי גם את שיטת חב"ד ניתן למצוא בדרכיו של אברהם אבינו. שיטתם כידוע היא לחבר את הרחוקים ליהדות, על ידי עשיית מצוות בפועל, כמו הנחת תפילין או נטילת לולב. כך היהודי מושפע ומקבל רוחניות, מבלי להתעמת עמו. אברהם אבינו פעל בדרך זו, על ידי שנטע אוהל של אש"ל (אכילה שתיה ולינה) בבאר שבע, ועל ידי הברכות שביקש מהאורחים לברך על האוכל והשתיה, קירבם לאמונה בקב"ה.

הבה ונדבק בדרכיו של אברהם אבינו כדי להאיר את שמו של ה´ בכל מקום ולתקן עולם במלכות שדי.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

 

פרשת לך לך – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת לך לך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה