פרשת נח

הסוד לחיים ארוכים

למי הקב"ה מעניק חיים ארוכים עם מינימום טרחה וצער? דווקא לאלו שיודעים לנצלם כראוי. הרב זמיר כהן עם הסוד ששווה חיים

אא

"עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום" - בפסוק זה מלמדת התורה כי חלוקת השנה לעונות החלה מאז המבול ואילך. כידוע בחקלאות, כי בכל שנה ישנה עונת זריעה וישנה עונת קצירה, זמן קור וזמן חום.

במדרש מובא כי קודם המבול הייתה קללת 'בזעת אפיך תאכל לחם' - מעודנת יותר, הזריעה נעשתה אחת לארבעים שנה, והספיקה לכל ארבעים השנים שאחריה ללא עמל נוסף. בשאר השנים מזג האוויר היה אביבי ונעים, עד השינויים שהתרחשו בימי המבול במסלול ובסיבוב העולם סביב צירו, ושינויים נוספים. לאחר המבול, הקצין מאד האופי שלבשה אותה הקללה, והעמל הפך בלתי פוסק כמעט, חציו הראשון של חודש תשרי, חודש מרחשוון וחצי חודש כסליו הם זמן הזריעה, החודשיים שלאחריהם הם החורף, עונת הגשמים. בחודשיים הבאים כבר צומחים אותם גידולי השדה הזריזים יותר והאדם נדרש לטפל בהם. החודשיים שלאחר מכן הם הקיץ, זמן הקציר, הבציר והטיפול בתבואה, וחוזר חלילה.

תוחלת החיים האנושיים עברה גם היא מהלך דומה. עד לפני המבול חיו האנשים כמעט אלף שנה, כמו חיי אדם הראשון. ולאחר המבול התקצרו החיים מאד עד כדי כך, שכאשר ילדה שרה אמנו בגיל תשעים, לאברהם שהיה בן מאה, נחשב הדבר לנס גדול.

סיבת הדבר נעוצה בדרכי הקב"ה בהנהגת עולמו. זמנו של האדם וחיי מנוחה ניתנים לו כדי שינצלם לצבירת מצוות באמצעות עשיית רצון ה'. שהרי כל המצוות הינם גילוי סודות טבע הבריאה מהצד הרוחני שבהם, לתועלת האדם. כך מקבל כל רגע בחיים משמעות אמיתית, ואם כן ראוי לתת לאדם כזה חיים ארוכים מתוך נחת ושלווה משום שהוא מנצלם לטובה. לכן היו חיי האנשים שקודם המבול ארוכים, ונצרכו לזמן מועט בלבד כדי להשקיע בפרנסתם. אך כאשר ניצלו את זמנם לרעה, צמצם הקב"ה את תוחלת חייהם והעמיס עליהם עבודה רבה, לבל יהיה בידם זמן פנוי להשחית את דרכם. וכמו שלמדונו חז"ל כי השעמום מביא לידי חטא.

רואים אנו מכאן יסוד גדול בדרכי ההנהגה של הקב"ה עם ברואיו לטובתם, כדי להישיר את דרכם אל עבר מגמת חייהם האמיתית. אם האדם אינו מנצל את הטוב שניתן לו ע"י הקב"ה לשימוש רוחני תועלתי כרצון ה', הקב"ה נוטל ממנו את שפע הזמן ואת שפע הטוב שנתן לו, כדי שלא יגרמו לו לחיות בחטא.

כך הוא הדבר וכך היא המידה בכל עניין ועניין. אשרי אדם המשכיל עוד בימיו הטובים להשתמש בבריאותו הטובה ולנצל את זמנו ואת כל הטוב שניתן לו לחיות על פי הדרכת הבורא בתורתו, לעסוק בתורה ובמצוות, להעניק הלאה ולהשפיע מטובו לאחרים, או אז משפיע לו הקב"ה עוד ועוד טובה, ככתוב 'אם בחוקותיי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם – ונתתי גשמיכם בעיתם".

ויהי רצון שנזכה להשכיל ולנצל כראוי את זמננו ואת שפע הטוב שנותן לנו הקב"ה, באופן שנהיה יותר ויותר ראויים להם, וישפיע לנו הקב"ה רוב טובה וברכה. שבת שלום ומבורך.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת נח – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת נחאריכות ימים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה