פרשת נח

הישיבות: תיבות נח מפני המבול

מעלת לימוד התורה עולה על כל המצוות כולן, אך לפני הכל היא נותנת הגנה מפני המבול הרוחני של העולם הזה. הרב עובדיה חן במאמר על הלימוד הגדול מתיבת נח ועד הישיבה בימינו

אא

מאז ומעולם לא פסקה ישיבה מאבותינו (יומא כ"ח ע"ב). החל מישיבת שם ועבר, בה שקדו על תורתם אבותינו הקדושים אברהם יצחק ויעקב, המשך בישיבות הגדולות סורא ופומפדיתא בגלות בבל, עד עולם הישיבות הפורח ומשגשג בדורנו. בכל מקום שבו התגוררו יהודים, דאגו תחילה לבנות מקום תלמוד לבני הנעורים. וכפי שעשה יעקב אבינו לפני רדתו למצרים, כנאמר: "ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גושנה" (בראשית מו, כח), ופירש רש"י: "לתקן לו בית תלמוד, שמשם תצא הוראה".

את הצורך החיוני בקיומם של הישיבות הקדושות, לומד הגאון רבי שלמה משה עמאר שליט"א בספרו "ברכת אליהו" מציוויו של הקב"ה לנח לבנות תיבה מפני מי המבול.

אנשי דורו של נח חטאו ולא שעו לדבר ה´, ולפיכך נגזר עליהם מבול, אולם נח היה צדיק ולכן רק הוא ניצל וממנו המשיך להתקיים העולם. למדים אנו מכאן כי במקום שלא ניתן להשיג תיקון לרבים, לכל הפחות יש לדאוג ליחידים אשר ה´ קורא, ולבנות להם תיבה מפני המשחיתים המקיפים אותם ומאיימים לעמוד עליהם ולהטביעם בבאר שחת. ויש לדאוג שתהיה תיבה זו מסוגלת לעמוד בפני רוחות הזמן וסערותיו המאיימות להרוס כל חלקה טובה.

בדורנו, משתולל בחוץ מבול של שחיתות ותאוות, אשר שוטף את העולם כולו בסערה גדולה ונוראה, והיצה"ר הכין לו כלים רבים לקרב את ההרס אל הפכים הטהורים הנשמרים בהיכל הקודש. העומד במקום פרוץ בלא הגנה, הרי הוא בחזקת סכנה רח"ל מפני שטפון המים הזדונים הגועשים ומאיימים להטביע את הכל. וגם האיש החזק והחרד על דבר ה´, לא תמיד יכול לעמוד נגד אותן רוחות רעות המנשבות בחזקה. ועל כן חובת השעה לבנות תיבה מוגנת, שתהיה לחומה ולמחסה למבקשי ה´, ויש לדאוג לחזקה ולבצרה בכל מה שאפשר, מבית ומחוץ.

וזו מטרת הישיבות הקדושות שבהן מתאספים בחורי חמד, החפצים בתורת ה´ בכל לבם, מתנזרים מהאווירה המצויה ברחובות, ומתעלים באהלה של תורה.

ומסיים הרב כי מלבד התיבות הכלליות שהן הישיבות ובתי המדרש לתורה ומוסר, יש לכל אחד לבנות לעצמו תיבה פרטית בביתו ובחומותיו, ותהיה הנהגת הבית מנווטת על מבועי התורה. ואז יהיה לבו סמוך ובטוח שבחסדי ה´ לא יאונה לו כל רע, ונגע לא יקרב באוהלו.

בשנת תר"ס (1900), רצה הגביר אברהם יוסף שלום ז"ל מכלכותא שבהודו לקנות שטח אדמה קרוב ככל האפשר לכותל המערבי, כדי לבנות עליו בית-חולים יהודי. לשם כך התייעץ עם הגאון רבנו יוסף חיים זצ"ל ("הבן איש חי"), שיעץ לו לבנות במקום זה ישיבה קדושה שבה ילמדו קבלה ותורת הנסתר לפחות עשרה תלמידים, מה שיקרב את ביאת המשיח והגאולה. ואכן, מכספו נבנתה אם הישיבות הספרדיות ישיבת "פורת יוסף" שבעיר העתיקה, אשר העמידה מתוכה את כל גדולי רבותינו הספרדים.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת נח – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת שבועפרשת נח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה