חודש אלול 2023

ימי הרחמים

עד כמה שאנו מבינים בשכלנו את הנחיצות של חשבון הנפש, בכל זאת הדבר מעורר אצלנו תחושת ייאוש שאין לנו סיכוי לעבור את הביקורת. האם זה מה שמצופה מאיתנו? מסתבר שממש לא. חודש אלול באספקלריה חיובית

אא

רוב האנשים מרגישים בימי אלול פחד, חרדה ומועקה. חשבון הנפש המצופה מאיתנו, מעורר אצלנו תחושות לא נעימות, שמובילות לעתים אף לריחוק מהקב"ה. פעמים לא מעט, מרוב שאנו מתבוננים על חטאינו, ומרוב התעסקות בתיקונים שעלינו לעשות, אנו מגיעים לייאוש.

כיצד אני יכול, מתוך החטאים הרבים שלי, להתקרב אל ה´ בכלל?

כיצד אני יכולה לעבוד את ה´, כשאני מלאה חטאים?

הדבר גורם לנו להכנס למקום מאוד קשה, מלחיץ ואף מרחיק. "רשימת העברות" מרפה את האמונה שאנו בכלל מסוגלים להתקרב.

התשובה שאנו מצווים לעשות נראית קשה עוד יותר. צמד המילים "חשבון נפש" מצטלצל לנו כמשהו כבד, מעיק וקשה.

* * *

מסתבר שכאן הטעות שלנו.

ימים אלו של חודש אלול נקראים "ימי הרחמים והסליחות". תואר זה נאמר על חודש אלול בלבד. זהו חודש של אהבה, ולא של כעס. חודש שבו הקב"ה מרחם עלינו, חודש שבו הקב"ה קרוב, והתשובה קרובה וקלה יותר מתמיד.

שערי שמים פתוחים בפנינו.

הקב"ה ברא את העולם להיטיב לנו, ומתוך כך, דווקא בתחילתה של שנה, אנו מצווים להתבונן על הטוב, ולהתחזק באמונה בטוב.

אז איך נמליך עלינו את ה´? ואיך נתכונן ליום ההמלכה? איך אפשר להתייחס לחשבון נפש כמשהו שמח ולא כבד?

אם נכנס לחשבון הנפש מתוך תחושה קשה, של כמה עברות יש לי, כמה אני חוטא וכמה אני רע, באמת נרגיש שהחשבון הוא קשה ואולי אף בלתי אפשרי. אבל, אם ניכנס לאותו החשבון מתוך אמונה שלמה בטוב שבנו, שהטוב הוא המהות שלנו, אז המילים "חשבון נפש" יצטלצלו בצורה נעימה ורגועה הרבה יותר.

הדרך לזכות לכך - היא דרך החיוב. הקב"ה הוא טוב מוחלט, ואנו הולכים בדרכיו ומתבוננים בטוב. עלינו להתבונן על השנה שחלפה ולראות את הטוב, את הגדילה, הצמיחה, הזכויות ומעשי החסד שלנו. את המקומות בהם השתפרנו, התגברנו והצלחנו!

מתוך הכרה בטוב העצום שנמצא בתוכנו, מתוך אמונה בטוב העצום שנטע בנו ה´ יתברך, נוכל בע"ה להמליך עלינו את ה´ יתברך מתוך שמחה.

הקב"ה הוא טוב, ומטרתו להיטיב. הקב"ה רוצה שנעשה תשובה – שמחה. שנאמין שאנו יכולים. עובדה היא שישנו הרבה טוב שכבר נעשה על ידנו… זה אומר שאנו מסוגלים.

חודש אלול בא לטובתנו, לשמחתנו, ולא חלילה להרחיקנו ולהפחידנו.

* * *

הרב יהושע שפירא ואשתו הרבנית שפירא, כתבו יחד דברים נפלאים בספר "תשוב תחייני" על התשובה:

"היסוד של עבודת הנפש הנדרשת לתשובה היא: שהטוב שבי הוא אני באמת, ואילו הרע אינו אני. לכן, עוד לפני שהאדם בא לעסוק ב´כובד ראש´ בתשובה ובתיקון, הוא מצווה לזכור היטב שהוא כבר צדיק בפנימיותו ובזהותו האמיתית - ומתוך כך הוא יכול לבוא ולתקן".

הוא מוסיף וכותב: "אם הטעות גורמת לתשובה להיראות כבדה וקשה מאוד, חובה עלינו להתבונן ולהפנים עד כמה היא קלה. אם היא נצבעת בדמיוננו בצבעים קודרים וחשוכים, חובה למקד את הראיה על האור והנועם שבה, על השמחה ולא על המרירות".

בחודש אלול עלינו להתמקד בתיקון הלב. המיוחדות של חודש אלול היא התשובה על שאיננו מרגישים את ה´, איננו מחוברים ומאמינים מספיק בקלותה של תשובה, בקלות התיקון, בכוחותינו, ביכולותינו ובטוב העצום שבנו. עלינו להתחזק שאנו בנים לה´, שהוא אוהב אותנו, ורוצה בתשובתנו, בקרבתנו ובשמחתנו.

כתוב "במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד". אם התשובה היא רק לתיקון החטא, לחזור למה שהיה בראשונה, אז מהי מעלתו של בעל התשובה? אלא, שעיקר התשובה היא מעבר לתיקון החטא. התשובה היא עצם ההתקרבות לה´! האמונה שאפשר להתקרב למרות החטא! שה´ מקבל ואוהב אותנו בכל מצב, ושתמיד אפשר לשוב ולהתקרב אליו.

"אני לדודי" - אני מתקרב לה´ יתברך, רוצה בקרבתו ובהמלכתו עלי - למרות החטא.

"ודודי לי" - הקב"ה מקבל אותנו ומתקרב אלינו, פותח לנו פתח, למרות החטא, מידה כנגד מידה.

דווקא בעלי תשובה, שמתקרבים לה´ מתוך החטא, מתוך האמונה שהם יכולים להתקרב, שיש להם מקום למרות חטאם, שאפשר לתקן ולשנות – הם אלו שזוכים למדרגה המיוחדת "מקום של בעלי תשובה".

הפרשה הראשונה שאנו קוראים בחודש אלול היא פרשת שופטים. "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך". דווקא בתחילת חודש אלול אנו מצווים לשים שופטים ושוטרים על שערינו - בכניסה. לפני שנכנסים פנימה לכל מעשה ומעשה אנו מצווים לשים בשער, בכניסה - את כוח האמונה, האהבה והביטחון בבורא יתברך ובטובו.

כך היא הדרך לפתוח את השנה, מתוך חיזוק האמונה שה´ הוא האלוקים, שגדלו וטובו מלא עולם.

העבודה המהותית והמקיפה של חודש אלול, מעבר לתיקון הספציפי, היא ההרגשה שה´ הוא אלוקיך, ושהקב"ה הוא אב הרחמים והסליחות. זהו המנוע הגדול ביותר שלנו להתקרב לה´ באמת, לתקן בשמחה ולא בכאב. לתקן באמונה ובתקווה, ולא מתוך ייאוש.

* * *

אני מאמינה, שמתוך התבוננות בטוב שבנו, מתוך אמונה בטוב הגדול הזה, יהיה לנו הרבה יותר קל, והרבה יותר רצון וכוח לתקן את הרע בע"ה.

אז בואו נשמח. עכשיו הכל הרבה יותר קל - "המלך בשדה" יוצא אלינו. "קראו ה´ בהיותו קרוב". ריבונו של עולם קרוב אלינו יותר מתמיד, אז בואו נקרא אליו, נצא אליו ונמליך אותו!

יהי רצון שנזכה יחד, לחוות את חודש הרחמים והסליחות, מתוך אמונה שלמה בטוב שבנו, בטוב המוחלט של בורא עולם, ומתוך כך נזכה בע"ה כולנו, להיכתב ולהיחתם לחיים טובים ולשלום.

שנה טובה ומבורכת.

תגיות:תשובהחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה