הפרדת בשר ודגים

האם מותר לאכול בשר ודגים על אותו שולחן, ומה הדין בבישול דגים בסיר שבושל בו בשר?

אא

האם מותר לאכול דגים על אותו שולחן שאחי אוכל בו כעת בשר?

הן אמת שכאשר שניים שמכירים זה את זה ואוכלים על אותו שולחן, זה אוכל בשר וזה אוכל חלב, חששו חכמים שמא יבוא לאוכלם יחד ויעבור על איסור אכילת בשר בחלב, וכך פסק בשו"ע (יורה דעה סימן פח, א) ולכן במצב כזה צריכים לעשות סימן היכר ביניהם בחפץ שאינו רגיל להיות בשעת הסעודה.

אולם בנידון שלנו, ששניים אוכלים באותו שולחן זה בשר וזה דגים, אז אף שאין לאכול בשר ודגים יחד משום הסכנה שבזה כמבואר בשלחן ערוך (יו"ד סימן קטז, ב) מכל מקום, כאן שהם מכירים זה את זה - אין לחשוש, כי בעניינים של סכנה אנשים נזהרים יותר (וכן פסק בשו"ת יביע אומר חלק ו´ יו"ד סימן ט´). ועוד טעם שלא חששו בדגים ובשר כשם שחששו בבשר וחלב, שלפי שבבשר ודגים יש אפשרות לאוכלם זה אחר זה על ידי רחיצת ידיים וקינוח והדחת הפה, לכן לא חששו שיבואו לאוכלם יחד בלא קינוח והדחה. מה שאין כן בבשר וחלב שצריך המתנה של שש שעות (ספר שם חדש על ספר היראים סי´ קמ"ט).

מסקנת ההלכה: מותר לשני אנשים אפילו שמכירים זה את זה לאכול על שולחן אחד זה דגים וזה בשר ללא שום הנחת היכר ביניהם.אשתי בישלה בשר ולאחר מכן בישלה באותו הסיר דגים. האם הדגים מותרים באכילה?

הבאנו בשאלה הקודמת את פסק השולחן ערוך שאין לאכול בשר ודגים יחד מחשש סכנה. אולם בנידון שלנו, שהאישה בישלה בשר ולאחר ששטפה את הסיר בישלה דגים, כאן יש לומר שאינו בכלל הסכנה, משום שאינו אוכל בשר ודגים יחד, אלא זה רק סיר בשרי נקי שעכשיו שמבשלים בו דגים הוא פולט את טעם הבשר ובכזה אופן אינו בכלל הסכנה.

מקור הדברים הוא מהגמרא במסכת חולין (קיא:), שם מבואר שגם דגים שהתבשלו בקערה בשרית וקיבלו טעם של בשר, מותר לאוכלן בחלב, ומכאן נלמד שאין לאסור בזה מחשש סכנה משום שבליעה בקדרה אין בזה סכנה, ועוד שהגמרא מביאה כמה "מעשי רב" באמוראים שאכלו דגים שעלו בקערה של בשר ולא חששו לסכנה.

העולה מכל האמור הוא שאין סכנה בפליטה של טעם בכלים, וכל מה שיש להיזהר זה רק כאשר אוכל ממש ממשות של בשר ודגים יחד. וכ"כ הט"ז (יורה דעה סימן צה, סק"ג), וכן פסק בשו"ת יביע אומר חלק ד´ (יו"ד סימן ד´ אות א´).

מסקנת ההלכה: מותר לבשל או לטגן דגים בכלי בשרי אפילו שבישלו בו בשר באותו יום ויש לשטוף את הסיר היטב (עם חומרי ניקוי) ואין בזה חשש סכנה.          

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שבע ברכות – הכרויות לבעלי תשובה, חרדים ודתיים לאומיים

תגיות:כשרותדגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה