המלצות לארון הספרים היהודי (#1)

אנו פותחים מדור חדש בהידברות סופשבוע, ובו נמליץ על ספרים תורניים מוצלחים, מחזקים ומרתקים. והפעם: דודו כהן על החמישייה שלו. מעוניינים לשלוח המלצות משלכם? כתבו לנו

אא

הרב אהרון וקלסשטיין - "ספר אבותינו"

ספר אבותינו הוא אחד החיבורים המרשימים והמקיפים שבהם נתקלתי מעודי. ביני לבין עצמי אני קורא לו "מאחורי הקלעים של החומש". כפי שמתואר על כריכתו, מדובר ב"פרקי אגדה ומדרש לפי סדר הדורות, מן היצירה ועד פטירת משה רבנו ע"ה". במילים אחרות, הספר מתחיל בבראשית ומסיים בפטירת משה רבנו, ומספר למעשה את הסיפור עצמו - אך לא רק על פי הטקסט המקראי, אלא גם על-פי המדרשים.

כך לדוגמה, בחלק שבו יוסף נישא לאסנת, מתאר הספר כיצד היא, בתה של דינה, התגלגלה למצרים, וכיצד יוסף התוודע למוצאה; במלחמת אברהם במלכים, מובא פירוט על מה שאירע; בתיאורי עשרת מכות מצרים ניתן להבין לא רק את המכות עצמן אלא גם תיאורים מוחשיים, וכן הלאה. הכל כמובן על-פי מקורות שמובאים בתחתית כל עמוד, ובין השאר כוללים את רש"י, מדרש רב"ה, הזהר, ר אברהם אבן עזרא, אור-החיים, מדרש הגדול, ילקוט שמעוני, לקח טוב, הרמב"ן, מדרש הגדול, אונקלוס ועוד מקורות רבים שמוכיחים עד כמה חיבור הספר היה מלאכת מחשבת של ממש – אריגת אינספור מקורות לספר אחד המסופר כעלילה מרתקת. הוא שאמרנו - מאחורי הקלעים של החומש.

הרב ישראל מאיר לאו - סדרת "יחל ישראל"

לא מעט פירושים נכתבו על מסכת אבות, אבל נראה שפירושו של הרב ישראל מאיר לאו בסדרת "יחל ישראל" (ששה כרכים) הוא בין המקיפים, הברורים והמרתקים ביותר. כל כרך בסדרה מבאר פרק אחר במסכת, והכל בניסוחיו הקולחים, מאירים וברורים של הרב לאו.

הספר כולל מקורות רבים מהגמרא, מדרשים וסיפורי חז"ל, המאירים בכל פעם זווית אחרת במשנה. על כל משנה ישנם עשרות עמודי ביאור והסבר, מה שמעמיק את ההתייחסות למסכת, והופך אותה לרב ממדית - כזו שנחקקת בזיכרון באופן ממשי.

הרב א.א דסלר - "סוד המוסר" ("מכתב מאליהו" בגירסה מותאמת לקורא בן זמננו)

הרב אליהו אליעזר דסלר זצ"ל נחשב לשם דבר בתחום המוסר, וספרו "מכתב מאליהו" הינו אחד הספרים הקלאסיים במחשבת ישראל ומוסר היהדות. מאז פטירת הרב דסלר בשנת תשי"ד (1953), יצא הספר ביותר מעשרים מהדורות. בספר זה מובאים רעיונות עמוקים, מקוריים ומעניינים. אלא מאי, לא כולם הצליחו להתחבר אל שפת הספר, שהתפרס על חמישה כרכים, ולכן לא הגיע למספיק קהלים, כראוי לו.

לפני קרוב לעשרים שנה הוציא הרב אריה כרמל (תלמידו של הרב דסלר, שהיה מעורכי "מכתב מאליהו" המקורי לאחר פטירת הרב) את "סוד המוסר" - ספר שליקט את הנושאים העיקריים מתוך "מכתב מאליהו", בהתאמה לקורא בן זמננו. בהקדמה כותב הרב כרמל שסגנון הספר היה במקורו כתוב בעברית "רבנית", כולל ראשי תיבות לא מעטים והתייחסות לקטעים מהתלמוד ומהמדרש ללא ציטוטים מלאים. לכן נוצר צורך לפרסם את "סוד המוסר" כדי שגם מי שלא מורגל בשפה זו, יוכל להתחבר. בנוסף, שילב המחבר דוגמות ומשלים שיתאימו יותר לאורח החיים העכשווי.

שמות הפרקים מעידים על התוכן הרב והמעניין שבספר: אושר בעולם הזה, חסד, דרכי שמים, תשובה, מבט האמת, עבודת האלוהים, בחירה חופשית, נס וטבע, חסד והשפעתו, אמונת חכמים ועוד.

מעניין, מקיף, ובעיקר מתומצת ומרוכז.

הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ) - "חיי עולם"

כל אחד שקורא ספרים על פרשת השבוע במשך תקופה, נתקל בשלב כזה או אחר בתחושת מיצוי: לאחר שלומדים את רוב הוורטים, חוזרים על פירושי רש"י וזוכים להכיר חלק גדול מהמדרשים, קשה למצוא חידושים בתחום.הספר "חיי עולם" הוא ליקוט מתוך שיחותיו של הרב שנאמרו בעל פה - מציג מאמרים על פרשות השבוע, והייחוד הוא שלא מדובר באסופת וורטים שכבר נידונו, אלא בשיעורים מורכבים המציגים מהלכים של ממש. כל מאמר כאן הוא מלאכת מחשבת של ממש. הרב שטיינזלץ מחבר בין מקורות שונים, יוצר מהלכים מעניינים, ואורג את הכל לידי דרשות מעניינות שמאירות את פרשיות השבוע באור מעניין במיוחד. לא תמיד מוכר, ולא תמיד צפוי.

הרב יפתח סופר - "ובחרת בחיים" (על חמשת חומשי תורה)

לסדרת "ובחרת בחיים" של הרב יפתח סופר מצפת, שמורה אצלי בלב פינה חמה במיוחד. נתקלתי בכרך בראשית-שמות באחת מחנויות הספרים בצפת לפני כארבע שנים. כבר בדפדוף הראשוני בחנות הספרים משהו בו משך אותי - הכתיבה הקלילה, הסיפורים המרובים, הרעיונות המחכימים. כשהגעתי הביתה, נשאבתי לספר. הרב סופר עבר על כל פרשה מבראשית-שמות, הביא לא מעט סיפורים שהתחברו למסרים הכלליים בכל פרשה, שילב לא מעט מהשקפת עולמו הלא-מתפשרת, דיבר המון על עבודת המידות, ובאופן כללי דיבר בגובה העיניים.

בתוך פרק זמן קצר, כביכול במקרה, גיליתי שהרב סופר מעביר שיעורים מדי יום בכולל "כה לחי" בקריית שמונה, מרחק שלוש דקות הליכה מביתי. המשכתי לעקוב אחריו בהערכה, וכיום כוללת הסדרה את חמשת חומשי תורה (בשני כרכים גדולים), ובעיניי היא פשוט נפלאה. הטל של הרב סופר, למעוניינים: 052-7112737.

מעוניינים לפרסם טור המלצות על ספרים שאהבתם? פנו אלינו למיילDudu@hidabroot.org

תגיות:ספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה