בריאות ותזונה

בשר - טוב לבריאות?

מערכת העיכול האנושית אינה מותאמת לאכילה מרובה של בשר. אך האם יש יתרונות באכילתו?

אא

נשאלתי על ידי אחת הקוראות בנוגע לאכילת בשר. שאלה זו נובעת מן העובדה שמתרוצצות גישות שונות המחייבות והשוללות אכילת בשר. אבקש במאמריי הבאים להביא בעיקר את הדעות המבקרות את אכילת הבשר, אף שהוא נחשב מאכל בסיסי מאוד.

ראשית אתן מעט ממה שהניסיון בשטח מלמד: אני יכול לציין שרבים מהמטופלים שהצעתי להם להפסיק אכילת בשר, או לפחות לצמצם את אכילתו, החלו להרגיש טוב יותר, ובפרט כשסבלו מבעיות עיכול.

לדוגמה: מטופל שהתלונן על עייפות שאוחזת בו כל הזמן אם כי לא באופן שמפריע לו לתפקוד. על פי תמונת העין אמרתי לו שבאופן כללי לא מתאים לו לאכול בשר, בין אם הוא מרגיש טוב בין אם לא, שכן מערכת העיכול שלו אינה מתאימה לעיכול מזון כל כך כבד. לאחר שבועיים אמר לי שאכן הפסיק אכילת בשר והחל להרגיש ערני יותר.

יחד עם זאת, אציין שבבשר יש מספר יתרונות חשובים, כגון כמות גבוהה של חלבון, ויטמין B12 שהימצאותו בטבע די נדירה, ועוד.    

צריך לדעת שאחד ההבדלים בין מערכת העיכול של החיות הטורפות לבין מערכת העיכול של האדם היא שמערכת העיכול של החיות הטורפות קצרה ושל האדם ארוכה מאוד.

לאור זאת, הבשר שוהה בתוך מערכת העיכול של האדם זמן רב, מה שגורם להתרבות חיידקי הריקבון שתפקידם לפרק חומר אורגני מהחי, כגון בשר הנאכל על ידי האדם. לעומת זאת, אצל החיות הטורפות הבשר אינו שוהה זמן רב ועל כן צריך פחות חיידקי ריקבון.

חיידקי הריקבון מייצרים בשעת פירוק החלבון מן החי רעלים מסוכנים המגרים את דפנות המעי ובמשך הזמן יכולים להביא למחלות מעי שונות. כמו כן, רעלים אלו נספגים דרך דפנות המעיים ונכנסים למחזור הדם ומהווים בסיס למחלות רבות כגון: מיגרנות, עייפות, חולשה, נדודי שינה ועוד.

לאור זאת, מספר המלצות לאלו שאוכלים בשר לנהוג על פי הכללים הבאים: א. לא להרבות יתר על המידה באכילת בשר. ב. יש ללעוס את הבשר כראוי. ג. רצוי להקדים אכילת הרבה ירקות חיים במיוחד כאלו בעלי עלים ירוקים. ד. לבעלי רגישות במערכת העיכול רצוי להימנע מאכילת פחמימות עם הבשר, כגון: תפוח אדמה, אורז וכדומה, ולהמיר אותן בירקות חיים ומבושלים.

אליהו שכטר הוא איירידיולוג ומטפל טבעי

תגיות:בשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה