פרשת ויצא

כוח הוויתור

כוחו של הוויתור עצום ורב. הוא מסוגל לשנות את הטבע מקצה לקצה. מדוע? כי אתה שינית את טבעך והבלגת, אומר אלוקים לאדם, אזי אני משנה את הטבע עבורך!

אא

יעקב אבינו הולך במצוות רבקה אמו לקחת לו אשה מבנות לבן הארמי – אחיה. לאחר שהוא מגיע לחרן ופוגש ברחל בת דודתו, מסכם יעקב עם לבן שהוא יעבוד עבורו שבע שנים, ובשכר זאת יקבל את רחל לאשה. לאחר שבע שנים שבמהלכן עבד עמו יעקב בנאמנות ובתמימות, הודיע לבן לכל אנשי מקומו שהלילה תתקיים בשעה טובה חתונת בתו – לאה...

אנשי מקומו של לבן לא הסכימו עם הגישה הלא מוסרית של לבן נגד יעקב אחיינו, אך לבן הכריחם בתרגילים שונים לשמור על ´זכות השתיקה´. כמובן שללאה לא נותרה שום אפשרות להתנגד מול אביה, אך רחל הצדקת לא הסכימה עם הרעיון שלאחר טקס החופה – שייערך כמיטב המסורת של לבן הרמאי, בחושך מוחלט – תתגלה ליעקב האמת.

אומץ לבה של רחל אמנו היה בלתי נתפס. היא החליטה לקחת הימור גורלי שעשוי לחרוץ את עתידה לטוב או לרע. מכיוון שיעקב נתן לרחל סימנים שבאמצעותם הוא אכן יוכל לזהות האם לבן רימה אותו או לא, החליטה רחל בגדלות נפשה להעביר את הסימנים שקיבלה מחתנה הסומך עליה לאחותה.

עכשיו הבה ונראה מה עלול לעלות בגורלה של רחל: יעקב עשוי להחליט שרחל חלילה עשתה יד אחת מאחורי גבו עם אביה לבן, גילתה את הסוד הכמוס ביותר בינו ובינה לאחותה. ובעצם גרמה לו לשאת אשה אחרת מכפי שרצה...

כתוצאה מכך לא מן הנמנע שיעקב יחליט לא להתחתן לבסוף עם רחל, אך כשישמע זאת עשו אחיו, יחפוץ לקחתה לאשה ויבוא בדברים עם לבן אביה. חוץ מזה על כף המאזניים מונחת כעת הסיבה הטובה ביותר בעולם לחתונה עם יעקב: ´לפי שהאמהות נביאות היו, ויודעות שעתיד יעקב להעמיד שנים עשר שבטים´ (רש"י).

כל עם ישראל יכול לצאת ממנה אם תשמור על פיה ולא תגלה לאחותה את הסוד, דורי דורות של נביאים, תנאים, אמוראים וקדושים, אך רחל מעדיפה לוותר על הכל, להפסיד את הכל... כדי שתרוויח דבר גדול מזה לאין ערוך: שאחותה לא תתבייש!

* * *

בימים אלה, ימי מבצע "עמוד ענן", הרוחות לוהטות במדינת ישראל. אלו בעד תקיפה מסיבית וכואבת, אחרים בעד ניסיונות פיוס. ברור לכולם ששני הצדדים יסבלו מהמצב הנתון, אך מנגד ישנה נקודה נוספת ברורה - המצב הקיים הוא בלתי אפשרי...

כולם חכמים בנתינת עצות ובהשמעת דעות, אך הבה נראה מה בידינו לעשות בכדי להביא לרגיעה אמיתית באזור. חז"ל כתבו לנו רצפט לדורות עולם: "אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם פיו בשעת מריבה, שנאמר תולה ארץ עלבלימה" – בלי מה, בלי שום דבר המחזיק את הארץ מלמטה.

כוחו של הוויתור עצום ורב. הוא מסוגל לשנות את הטבע מקצה לקצה. מדוע? כי אתה שינית את טבעך והבלגת, אומר אלוקים לאדם, אזי אני משנה את הטבע עבורך! אנו עדים לתופעה שבה על פני כדור הארץ אין מצב שחפץ כלשהו ירחף מאליו באוויר, בשל כח המשיכה. אבל הכדור עצמו תלוי בחלל לפי דברי חז"ל אך ורק בזכות כח השתיקה וההבלגה.

איננו בדרגותיה של אמנו רחל שוויתרה על הכל לא למען הוויתור עצמו, אלא כדי שאחותה לא תתבייש... אך מחובתנו וזכותנו לנסות לכל הפחות לאמץ ולו משהו מהנהגתה, בפרט בימים כה קשים העוברים על אחינו היהודים ברחבי ארץ ישראל. לוותר על דברים שאינם כה חשובים עבורנו אך נוגעים מאוד ללבו של הזולת. זהו דבר שביכולתו לשנות את הטבע.

* * *

לביתו של הצדיק רבי אהרן שטיינמן שליט"א נכנס מנהל מפעל: "הסתכסכתי עם אחד העובדים שלי וברצוני לפטרו". הרב פנה אליו בנועם: "כבר כמה שנים שאתה ואשתך נשואים ולא זכיתם לפרי בטן, אם תשמע לי תוותר לו ואל תפטר אותו. זכות המצוה תעמוד לך". המנהל החכם שמע לקול הרב ובאופן לא מפתיע במיוחד לאחר שנה חבקו הוא ואשתו בן זכר!

שוב מעשה באב שנכנס לביתו של הצדיק רבי חיים קנייבסקי שליט"א: "בתי הבכירה אינה מוצאת את זיווגה, תחתיה מחכה סוללת אחיות שרוצות לשמוע שידוכים, אך אינן רוצות לעקוף את אחותם". הרב קרא לבת ואמר: "אם תשמעי בקולי תוותרי להן ובזכות כך ישועתך תבוא אף היא". כאן הגיעה הבשורה המשמחת במהירות מפתיעה, תוך שבוע היא זכתה להתארס...

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת ויצא – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת ויצאעבודת המידות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה