חדשות בארץ

דיווח: החמאס יפסיק את טרור בלוני התבערה ואת האלימות על גדר המערכת

על פי הידיעה שפורסמה ב"אל-חיאת", מצרים הצליחה להשיג הבנות בין ישראל והחמאס, לפיהן יופסקו כל פעולות האלימות מרצועת עזה בתמורה להקלות ישראליות בסגר. בשטח, בינתיים, הצדדים מתכוננים ליום שישי נוסף של אלימות פלסטינית

גבול ישראל-עזה, יום שישי שעבר (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)גבול ישראל-עזה, יום שישי שעבר (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
אא

העיתון הערבי "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר (שישי) כי הושגו הבנות בין ישראל והחמאס, לפיהן החמאס יפסיק את כל פעולות האלימות מרצועת עזה תמורת הקלות ישראליות בסגר המוטל על הרצועה.

מהידיעה, המסתמכת על "מקורות יודעי דבר", עולה כי מאמציה של משלחת המודיעין המצרי – שהגיעה בימים האחרונים לעזה, רמאללה וישראל – נשאו פרי, לפחות חלקי וראשוני. בשלב זה לא מדובר בהסכם רגיעה כולל, אלא בהתחייבות של החמאס להפסיק את כל פעולות האלימות הנלוות ל"תהלוכות השיבה" בהן פתח ב- 30 במרץ: ייפסק שיגור העפיפונים ובלוני התבערה לעבר שטח ישראל, הפלסטינים יחדלו מניסיונותיהם לחדור את גדר המערכת בין ישראל והרצועה, וכן תיפסק השלכת בקבוקי התבערה והמטענים לעבר הגדר וכוחות צה"ל. עם זאת, ההפגנות על הגדר יימשכו ויישאו "אופי עממי" בלבד.

בתמורה, התחייבה ישראל להגדיל את מרחב הדייג הימי, לאפשר הכנסת דלק לעזה, להגדיל את מספר שעות החשמל ברצועה ולאפשר את המשך הפרויקטים ההומניטריים אותם מבצע האו"ם ברצועה.

לדברי מקורות אלו, הפלגים הפלסטיניים ברצועה – ובראשם החמאס והג'יהאד האסלאמי – הביעו את הסכמתם למתווה שהוצג על ידי מצרים. כדי להשיג את הסכמתה של הרשות הפלסטינית – שכידוע מתנגדת לכינון הסכם הסדרה בין ישראל והחמאס, ודורשת שקודם כל יושג פיוס פנים-פלסטיני שיאפשר את חזרתה לרצועה – הבהירה המשלחת המצרית לבני שיחה ברמאללה כי לא מדובר ברגיעה או בהפסקת אש, אלא ב"הפסקת פעולות האלימות הנלוות לתהלוכות השיבה". בנוסף לכך, המצרים הבטיחו לבכירי הרשות כי ימשיכו במאמצים להשיג הסכם פיוס בין הפת"ח והחמאס, שיאפשר את חזרתה של ממשלת רמאללה לרצועת עזה. על פי הדיווח ב"אל-חיאת", ההבהרות המצריות ריצו את הרשות הפלסטינית, שהודיעה כי אינה מתנגדת למאמצים המצריים להשגת הבנות שיפיגו את המתיחות בגזרת הדרום. "אל-חיאת" הוסיף כי ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, אמור להכריז בקרוב באופן רשמי על ההבנות החדשות.

בשטח, בינתיים, נמשכות ההכנות של הצדדים לעוד יום שישי של אלימות. ביום שישי שעבר השתתפו כ- 10 אלפים פלסטינים בהפרות סדר אלימות לאורך גדר המערכת ברצועת עזה. הם השליכו מטעני חבלה, רימונים ובקבוקי תבערה, והיו גם מספר מקרים בהם פלסטינים חצו את הגדר וחזרו לאחר מכן לשטח הרצועה. עם זאת, במערכת הביטחון טענו כי מדובר בהפרות הסדר השקטות ביותר מאז תחילת אירועי "תהלוכת השיבה" בסוף חודש מרץ. ההערכה הייתה כי החמאס הציב חמושים ליד הגדר שדאגו להרגעת ההמונים. בהודעה שהוציא דובר צה"ל נאמר כי "בניגוד לשבועות קודמים, רוב המתפרעים נותרו בעומק ולא ניסו להגיע לגדר" וכי "חמאס פעל לריסון בשטח". בתחילת השבוע הורה שר הביטחון אביגדור ליברמן לפתוח מחדש את מעברי ארז וכרם שלום. שלשום חידשה ישראל את הזרמת הסולר במימון קטארי לרצועה, המיועד לתפעול תחנת הדלק בעזה. הפלסטינים דיווחו כי ישראל הגדילה את מרחב הדייג משלושה לשישה מייל. למרות ההקלות, לאורך השבוע המשיכו הפלסטינים לשגר בלוני תבערה לעבר שטח ישראל והתפרעו באלימות לאורך הגדר. ביום רביעי בלילה אף נורתה רקטה לעבר שטח המועצה האזורית אשכול. הרקטה נפלה בשטח פתוח, ובחסדי שמיים לא נגרם נזק ולא היו נפגעים. בתגובה, תקפו מטוסי חיל האוויר שמונה יעדי טרור של החמאס.

תגיות:רצועת עזהבלוני תבערה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה