חדשות בארץ

"תלמיד חכם, איש חסד ואמת, משכמו ומעלה": אנשי ציבור סופדים ליעקב וינרוט ז"ל

מרגע היוודע הידיעה על פטירתו של וינרוט, אנשי ציבור מכל קצות הקשת הפוליטית פרסמו הודעות אבל וצער על לכתו וספדו לו

וינרוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)וינרוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

עורך הדין יעקב וינרוט ז"ל, שהלך הלילה לעולמו, יובא למנוחות הערב (שלישי) בשעה 18:15 בבית העלמין בנתניה. מרגע היוודע הידיעה על פטירתו, אנשי ציבור מכל קצות הקשת הפוליטית פרסמו הודעות אבל וצער על לכתו וספדו לו.

ראש הממשלה, שפרסם הבוקר הודעת אבל על פטירתו של וינרוט, הוסיף דברים לזכרו במהלך חנוכת מוקד לרפואה דחופה בקרית שמונה. הוא פתח ואמר כי אינו יכול להתחיל מבלי להביע משהו אישי: "זה יום של עצב. רעייתי ואני התבשרנו היום על פטירתו של חבר יקר, משפטן דגול, מגדולי המשפטנים שקמו למדינת ישראל, תלמיד ישיבה, תלמיד חכם, חדור במורשת ישראל ובחוכמת ישראל, פתוח לעולם. יעקב וינרוט ז"ל נלחם בגבורה במחלת הסרטן, והטרגדיות פקדו את משפחת וינרוט אחת אחר השנייה בשנה הזו - אחיו נפטר מסרטן, כלתו נפטרה מסרטן, גיסו נפטר מסרטן, והכל בשנה אחת".

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהשתתף היום בהערכת מצב באוגדת עזה, פתח ואמר: "אני רוצה להתחיל כמה מילים על חברי וגם עורך הדין שלי יעקב וינרוט. אם אני רוצה לאפיין את יעקב אז קודם כל הוא היה מענטש, הוא היה בן אדם במלוא מובן המילה. בן אדם עם ידע רחב, משכיל מאוד, לא רק במשפט אלא גם במקורות, גם במדע, גם בספרות. היה אחד האינטלקטואלים האמיתיים, וגם בן אדם שעשה הכל על מנת לקרב לבבות בתוך העם היהודי, בין חרדים לחילונים, דתיים, ותיקים, עולים, בן אדם מיוחד שכמובן יחסר הרבה גם לחברה הישראלית, בטח לחבריו למקצוע ובטח ובטח לחברים שלו ברמה האישית. יהיה זכרו ברוך".

שר הפנים אריה דרעי כתב: "ברוך דיין האמת, כואב ומתאבל על פטירת חברי היקר יעקב וינרוט. דרעי ציין כי וינרוט היה תלמיד חכם, משפטן בחסד עליון, איש חסד ואמת, אישיות מופלאה וחבר מסור. מותו הוא אבדה גדולה למשפחתו, לחבריו ולרבים בעם ישראל".

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אמר בפתיחת ישיבת הוועדה הבוקר: "לצד מערכת היחסים האישית והמשפחתית שהיה לי אתו, הכרתי אותו כאיש משכמו ומעלה בכל נושא. בראש ובראשונה בתחום המשפט, ביקשו ממנו כמה פעמים להצטרף לבית המשפט העליון והוא סירב. הוא נלחם למען הצדק בצורה קיצונית, היכולת שלו בתחום, הכישורים והתרומה שלו למערכת הצדק בישראל לא תסולא בפז".

גפני הוסיף: "נעזרנו בו מאוד במאבקים. מטבע הדברים אנחנו מיעוט בחברה, הוא ידע לייצג אותנו וגם לומר מה אפשר ומה לא. הוא יחסר לאלה שזקוקים למשפטן שיודע לפעול למענם בכל מאודו". הוא ציין כי וינרוט היה אומר דברי תורה באירועים "וגם בתחום זה הוא היה משכמו ומעלה. לפני שנפטר היה אצלו הרב קניבסקי בחצות הלילה, כנראה הוא ידע שזה מגיע, לצערנו הרב זה קרה והוא הלך לעולמו. אני שולח תנחומים למשפחתו ולכל מכריו ומי שהכיר את פועליו. יהיה זכרו ברוך".

חבר הכנסת ישראל אייכלר אמר: "עם ישראל ושומרי תורת ישראל איבדו עמוד ענן שיצא לחצוץ במוחו הגדול ובלבו הרחב לסנגר ולהגן מפני המהרסים המבקשים לעקור את הכל". הוא ציין כי וינרוט "ביטל עצמו בפני דעת תורה, היה מעריץ גדול של גדולי ישראל, והקפיד מאוד על קביעת עיתים לתורה בכל עת". אייכלר העלה על נס את מעשי החסד והצדקה שוינרוט עשה ללא גבול, והוסיף כי הוא היה "אביר חופש הביטוי וחופש הדת והזכות ללמוד תורה, במדינת היהודים". לדבריו, "למרות היותו אחד המשפטנים המבריקים בישראל, סירב להתמנות לשופט בבית המשפט העליון, כדי שלא לתת חיזוק לבג"צ המבקש להציג דעת מיעוט, לכיסוי האג'נדה. זכורה קריאתו הבוכייה 'שמע ישראל' והדמעות שדיבר עליהן ביום הפגנת ה'חצי מיליון' נגד הבג"צ. קריאה שהדהדה מקצה הארץ ועד קצהו, והגיעה לסיומה המיוסר הלילה, תוך קידוש שם שמיים ברבים. היהדות הנאמנה הפסידה הלילה את אחד מטובי לוחמי החירות וזכויות האדם הדתי בהיכלי המשפט".

שרת המשפטים איילת שקד ספדה לוינרוט באומרה: "הוא הכיל עולם ומלואו. מסעו התחיל בעליית משפחתו מגרמניה מיד לאחר הקמת המדינה, והסתיים לאחר שהפך לאחד מאנשי המשפט המובילים והמוערכים במדינת ישראל". שקד הוסיפה כי וינרוט היה "אדם מורכב ומלא ניגודים. תלמיד ישיבה מבריק שהוסמך לרבנות על ידי גדולי הרבנים מחד, ואיש הפרקליטות הצבאית מאידך. סניגור מהשורה הראשונה, שזכויות חשודים היו קדושות בעיניו. לצד עבודתו מסביב לשעון, השקיע את מרצו ויכולותיו בדוקטורט, שלימים התקבל כחוק וסייע לשיפור מצבן של העגונות בישראל. ליבו הרחב ושכלו החריף זהרו בעולם המשפט הישראלי. וינרוט תמיד סימל את התפר בין חלקי החברה הישראלית. אדם שתבניות צרות היו ממנו והלאה. יהי זכרו ברוך".

סגן שר הביטחון, הרב  אלי בן דהן, כתב כי "עורך הדין וינרוט ז"ל ידע למצוא את האיזון הנכון שבין עולם התורה ועולם המעשה. תלמיד חכם, עורך דין מופלא. לכתו היא אבדה גדולה לעם ישראל. אני שולח את תנחומיי למשפחתו – מן השמיים תנוחמו".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הביעה השתתפות באבלה של משפחת וינרוט, וכתבה כי למרות ששימש כפרקליטם של בעלי הון, "וינרוט החזיק בדעות סוציאליסטיות מנומקות וידעניות, גבה שכר טרחה מזערי מעניים, ותרם סכומים ניכרים ביותר לצדקה בלי יחסי ציבור נלווים".

חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) ציין כי הכיר מקרוב את וינרוט – "אחת האושיות החשובות בעולם המשפט הישראלי". לדבריו, וינרוט היה "איש מיוחד שידע לייצר שיח אמין בלי קשר לעמדות פוליטיות. ערכים של הגינות ואמינות היו נר לרגליו".

תגיות:ישראל אייכלריעקב וינרוט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה