סגולות

תפילת ’עלינו לשבח’: אל תחמיצו את הסגולה הנפלאה הטמונה במילות התפילה הקדושה

סגולה נפלאה טמונה במילות התפילה הקדושה "עלינו לשבח": לחשוב במחשבה על ישועה נחוצה בין "עלינו לשבח" ל"על כן נקווה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בין מילות התפילה, דווקא השגרתיות ביותר, נחבאות להן סגולות יקרות ערך, שכדאי למקד אליהן מבט… כך למשל, תפילת 'עלינו לשבח' הנאמרת עם ביום התפילה, נאמרת לא פעם כבר עם רגל אחת בחוץ, וחבל כל כך…

חשוב לדעת כי בעת אמירת תפילת 'עלינו לשבח' מתרחשת, ממש מעלינו בשמי מעלה, המולה של ממש.

בספר 'מטה משה' מבואר שכאשר יהודי אומר את תפילת 'עלינו לשבח', מתקבצת כל הפמליא של מעלה עם הקב"ה, ועומדים לשמוע שבח זה, ומשיבים ואומרים 'אשרי העם שככה לו!'

זוהי הסיבה לפיה כתב בעל ה'משנה ברורה', שיש להשתחוות ב'עלינו לשבח' באימה וביראה ברתת ובזיע.

נוסף על כך, בתוך תפילה הזו, מונה גם סגולה יקרת ערך. ב'פרי עץ חיים' מרבי חיים ויטאל, מובא שאחרי סיום הקטע הראשון במילים 'אין עוד', לפני תחילת הקטע 'ועל כן נקווה לך', כדאי לעצור לשניה ולכוון במחשבה על ישועה אחת נחוצה. זוהי סגולה בדוקה ומנוסה, ובעזרת ה' המכוון על בקשה אחת בין תפילת 'עלינו לשבח' לתפילת 'ועל כן נקווה', זוכה לקבלת משאלתו.

תפילת 'עלינו לשבח' נאמרת מדי יום בסיום תפילת שחרת, מנחה וערבית, ובראש השנה ויום הכיפורים נאמרת באמצע תפילת מוסף. זוהי תפילה ייחודית שתוכנה מרגש ביותר. חלקה הראשון הוא דברי שבח על כך שזכינו לעבוד לאלוק שאין כיוצא בו, בניגוד לאומות העולם המתפללים לאל שווא. חלקה השני של התפילה הוא בקשה שכל באי עולם יכירו בייחודו של אלוקי ישראל ויעבדו אותו.

הספרים הקדושים מפליגים מאד בשבחה ובנוראותה של תפילה זו שבה אנו מתפללים על גילוי כבוד מלכותו יתברך, ושכל יושבי תבל יכירו ויידעו "כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון", לכן נאמרת תפילה זו בסילודין, על ידי כל הקהל, גם בחזרת הש"ץ של תפילת מוסף של ראש השנה ויום הכיפורים.  

האשכנזים נוהגים לאומרה גם בסיום קדוש לבנה ובסיום טקס ברית המילה. וכן, תפילת עלינו לשבח מופיעה גם בסדרי תפילה לחולה טרם מותו‏.

הטעם להנהגת אמירת התפילה בכל יום, לדעת הב"ח: "לתקוע בלבנו קודם שנפטרים לבתינו ייחוד מלכות שמים, ושיחזק בלבבנו אמונה זו שיעביר הגלולים מן הארץ, והאלילים כרות יכרתון לתקן עולם במלכות שקי כי יש לכל אחד מישראל משא ומתן עם הגויים המצליחים, לא נפנה לבבינו אל האלילים, ולא יעלה במחשבה ח"ו שום הרהור עבירה".

את התפילה חיבר יהושע בן נון בשעה שכבש את ארץ ישראל‏. ספר חרדים מציין שתפילת "עלינו" נאמרה בעת הקפת חומות יריחו, ובספר "סדר היום" נאמר שיהושע אמרו שבע פעמים ישר והפוך בשעת הפלת חומות יריחו וכך נפלו שבעת החומות של יריחו.

השם הושע מופיע באקרוסטיכון הפוך של התפילה: "עלינו לשבח", "שלא עשנו", "ואנחנו כורעים", "הוא אלוקינו".

את החלק השני של "עלינו לשבח" חיבר עכן מתקופת יהושע. שמו מרומז בראשי תיבות במילים הפותחות את קטע התפילה: "על כן נקווה".

בשל חשיבותה של התפילה, פסק ה"משנה ברורה" שהנמצא בבית כנסת בשעה שאומרים "עלינו לשבח", חייב לומר עמם אף שכבר התפלל. 

הרב ישראל ארנון בסיפור מיוחד על תפילת "עלינו לשבח". צפו:

 

נוסח תפילת "עלינו לשבח"

עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ לַאֲדון הַכּל לָתֵת גְּדֻלָּה לְיוצֵר בְּרֵאשִׁית. שֶׁלּא עָשנוּ כְּגויֵי הָאֲרָצות. וְלא שמָנוּ כְּמִשְׁפְּחות הָאֲדָמָה. שֶׁלּא שם חֶלְקֵנוּ כָּהֶם וְגורָלֵנוּ כְּכָל הֲמונָם:
שֶׁהֵם מִשְׁתַּחֲוִים לְהֶבֶל וְרִיק וּמִתְפַּלְלִים אֶל אֵל לא יושִׁיעַ: וַאֲנַחְנוּ מִשְׁתַּחֲוִים וּמודִים לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא: שֶׁהוּא נוטֶה שָׁמַיִם וְיוסֵד אָרֶץ. וּמושַׁב יְקָרו בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל. וּשְׁכִינַת עֻזּו בְּגָבְהֵי מְרומִים: הוּא אֱלהֵינוּ אֵין עוד. אֱמֶת מַלְכֵּנוּ. אֶפֶס זוּלָתו. כַּכָּתוּב בְּתורָתו. וְיָדַעְתָּ הַיּום וַהֲשֵׁבתָ אֶל לְבָבֶךָ. כִּי ה' הוּא הָאֱלהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת. אֵין עוד:

עַל כֵּן נְקַוֶּה לְּךָ ה' אֱלהֵינוּ לִרְאות מְהֵרָה בְּתִפְאֶרֶת עֻזֶּךָ. לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ. וְהָאֱלִילִים כָּרות יִכָּרֵתוּן. לְתַקֵּן עולָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי. וְכָל בְּנֵי בָשר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ לְהַפְנות אֵלֶיךָ כָּל רִשְׁעֵי אָרֶץ. יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יושְׁבֵי תֵבֵל. כִּי לְךָ תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ. תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁון. לְפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ יִכְרְעוּ וְיִפּלוּ. וְלִכְבוד שִׁמְךָ יְקָר יִתֵּנוּ. וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת על מַלְכוּתֶךָ. וְתִמְלךְ עֲלֵיהֶם מְהֵרָה לְעולָם וָעֶד. כִּי הַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא וּלְעולְמֵי עַד תִּמְלךְ בְּכָבוד. כַּכָּתוּב בְּתורָתֶךָ. ה' יִמְלךְ לְעולָם וָעֶד:
וְנֶאֱמַר. וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ. בַּיּום הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמו אֶחָד: 

לנוסחים נוספים לתפילת "עלינו לשבח", לחצו כאן.

תגיות:ישועהסגולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה