חדשות בארץ

אלמנת המרגל אלי כהן לבשאר אסד: השב את עצמותיו לישראל

בכנס בינלאומי שנערך היום על ידי המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פנתה כהן ישירות לנשיא סוריה וביקשה ממנו: "אני מבקשת רחמים, שחרר את אלי, שחרר את העצמות"

אלי כהן הי"ד (צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)אלי כהן הי"ד (צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
אא

נדיה כהן, אלמנתו של המרגל אלי כהן הי"ד שפעל בשנות השישים בסוריה, פנתה היום באופן פומבי לנשיא סוריה בשאר אסד וביקשה ממנו לאפשר את השבת עצמותיו של בעלה לישראל. בנאום שנשאה בכנס בינלאומי לטיפול בפציעות מלחמה, שאורגן על ידי המרכז הרפואי לגליל בנהריה, אמרה כהן: "אני פונה אליך באהבה, שיהיה שלום בביתך, במולדת שלך, ויחד עם זה אני מבקשת רחמים. שחרר את אלי, שחרר את העצמות. אני בת 83, תסתכל עלינו אחרת, תסלח".

כהן הוסיפה ואמרה לאסד: "אני לא צעירה, וכשחמותי נפטרה בגיל מבוגר בכיתי, אמרתי שהיא לא זכתה לראות את קבר בנה. תושיט יד ותיתן לנו את הקבר. שנרווה נחת גם אני וגם הילדים, וגם הוא – שהוא יחוש שהוא באדמה שלו. אני מקווה שתענה הפעם אחרת, תענה בלתת. אני מושיטה לך את היד לשלום, גם למען העם שלך ולמעננו, ותהיה בטוח וגם אנחנו בטוחים שאנחנו יכולים לחיות גם אחרת".

כהן, אחד מגדולי המרגלים של ישראל, נולד במצרים ב- 1924. ב- 1957 הוא עלה לארץ, וכעבור שלוש שנים גויס ליחידה המבצעית באגף המודיעין של צה"ל. הוא קיבל הכשרה כמרגל, וב- 1961 נשלח למשימתו: תחילה לארגנטינה ובהמשך לסוריה במסווה של סוחר סורי בשם כאמל אמין ת'אבת. בזכות כשרונו הרב ובאמצעות סיפור הכיסוי שלו, היטיב כהן לקשור קשרי ידידות אמיצים עם אנשי צבא ועם בכירים בצמרת הפוליטית הסורית. באמצעות קשרים אלו הוא הצליח לאסוף מידע חיוני רב על הצבא וההנהגה בסוריה ועל היערכות הכוחות הסוריים ברמת הגולן. המודיעין שאסף סייע, בין היתר, במאבק שניהלה ישראל לסכל את נסיונות החבלה של סוריה במוביל הארצי. כהן נחשף על ידי הסורים בינואר 1965, נתפס והוצא להורג ב- 18 במאי 1965. הוא נקבר בדמשק. הנסיונות שעשתה ישראל במהלך השנים שחלפו מאז להשיב את גופתו ארצה – עלו בתוהו.

בתחילת חודש יולי הותר לפרסום כי שעון היד של כהן הוחזר לארץ במבצע מיוחד שביצע המוסד. לאחר ששעון היד הגיע לישראל, בוצעו פעולות מחקריות ומודיעיניות שקבעו באופן חד-משמעי כי אכן מדובר בשעון בו השתמש כהן בשהותו בסוריה.

תגיות:אלי כהןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה