חדשות בארץ

אחרי למעלה מ- 50 שנה: המוסד החזיר לארץ את שעון היד של המרגל אלי כהן הי"ד

כהן, מגדולי המרגלים של ישראל, פעל בסוריה וסיפק מודיעין יקר ערך. הוא נחשף והוצא להורג ב- 1965

השעון של אלי כהן הי"דהשעון של אלי כהן הי"ד
אא

שעון היד של המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד הוחזר לאחרונה לארץ במבצע מיוחד שביצע המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים. כך הותר היום לפרסום.

לאחר ששעון היד הגיע לישראל, בוצעו פעולות מחקריות ומודיעיניות שקבעו באופן חד-משמעי כי אכן מדובר בשעונו של כהן הי"ד. לפני מספר שבועות, בטקס האזכרה השנתי למרגל , הציג ראש המוסד יוסי כהן בפני בני משפחתו את שעון היד של יקירם. השעון שימש את כהן במהלך פעילותו בסוריה עד לתפיסתו והוצאתו להורג. הוא מוצג כיום במטה המוסד, לאות הוקרה וזיכרון, ויועבר בראש השנה לחזקתה של המשפחה.

כהן, אחד מגדולי המרגלים של ישראל, נולד במצרים ב- 1924. ב- 1957 הוא עלה לישראל, וכעבור שלוש שנים גויס ליחידה המבצעית באגף המודיעין של צה"ל. הוא קיבל הכשרה כמרגל, וב- 1961 נשלח למשימתו: תחילה לארגנטינה ובהמשך לסוריה במסווה של סוחר סורי בשם כאמל אמין ת'אבת. בזכות כשרונו הרב ובאמצעות סיפור הכיסוי שלו, היטיב כהן לקשור קשרי ידידות אמיצים עם אנשי צבא ועם בכירים בצמרת הפוליטית הסורית. באמצעות קשרים אלו הוא הצליח לאסוף מידע חיוני רב על הצבא וההנהגה בסוריה ועל היערכות הכוחות הסוריים ברמת הגולן. המודיעין שאסף סייע, בין היתר, במאבק שניהלה ישראל לסכל את נסיונות החבלה של סוריה במוביל הארצי. כהן נחשף על ידי הסורים בינואר 1965, נתפס והוצא להורג ב- 18 במאי 1965. הוא נקבר בדמשק. הנסיונות שעשתה ישראל במהלך השנים שחלפו מאז להשיב את גופתו ארצה – עלו בתוהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את לוחמי המוסד על "פעולה נחושה ואמיצה, שכל מטרתה היא להשיב לישראל זיכרון מלוחם גדול שתרם רבות לביטחון המדינה. נזכור אותו תמיד".

ראש המוסד יוסי כהן אמר: "אנחנו זוכרים את אלי כהן ולא שוכחים. מורשתו – מורשת של מסירות, נחישות, אומץ לב ואהבת המולדת – היא מורשתנו. אנחנו זוכרים ושומרים על קשר קרוב לאורך כל השנים גם עם משפחתו, אשתו נדיה וילדיו. השנה, בסיומו של מאמץ מבצעי, הצלחנו לאתר ולהביא ארצה את שעון היד של אלי כהן אותו ענד בסוריה עד היום בו נתפס. השעון היה חלק מדמותו המבצעית של אלי וחלק מזהותו הערבית הבדויה". 

תגיות:אלי כהןשעון יד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה