פורום מומחיות

לא שומעים בקולי

איך יוצרים סמכות הורית, למה בעלי מתרגז כשאני אומרת את דעתי, ואיך יורדים במשקל לתמיד?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו הורים שמשקיעים מאד בילדים ונותנים להם המון תשומת לב חברית, אך מצער אותנו שאנו נתקלים עמם בקשיים רבים במשמעת, אפילו בדברים בסיסיים. העניין הזה מעיב מאד על כל האווירה בבית.

הורים רבים מרגישים חוסר אונים נוכח ניסיונותיהם להשפיע על ילדיהם, החל מפעולות שגרתיות כמו שינה בזמן, הכנת שיעורי בית וכדומה, ועד לדברים מורכבים כמו הימנעות מהתמכרויות, קשרים בעייתיים וכו'.

הסיבות למצוקה זו מגוונות: קשר חופשי ולא סמכותי של ההורים, בלבול וחוסר ביטחון בחינוך, השפעת אמצעי תקשורת, אבדן נורמות וערכים.

בתהליך החינוכי, סמכות הורית הכרחית ביותר. יחסי הורים-ילדים אינם צריכים לשאת אופי של חברות, כיוון שתפקידם של ההורים לכוון, לחנך, להציב גבולות ועוד תפקידים שאינם חלק ממערכת חברות. כך נוצר מצב של בלבול, ההורים מתאמצים למצוא חן בעיני הילדים, ואז במקום לקבל יחס של הערכה וכבוד, הם נוחלים זלזול ואיבוד יכולת סמכות הורית. כשהורים נמנעים מלעמוד על דברים חשובים, מגלים עודף התחשבות ונתינה ללא דרישות ומאמץ מצד הילד – לא די בכך שהילד אינו מעריך את הנעשה בעבורו, כי הכל מתקבל כמובן מאליו, אלא שהוא אינו מחשיב את הוריו, מה שגורם להורים לתסכול ולמאבקי כח מתישים.

בתוך מסגרת הגבולות הברורים, חשוב להציב מקום לגילויי חיבה ואהבה, שותפות בחוויות ורגשות.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

בעלי מספר לי לפעמים דברים שקורים אצלו בעבודה. הוא שואל אותי מה אני חושבת עליהם. כשאני עונה לו את דעתי הוא מתרגז. אני נמצאת בפלונטר. מצד אחד רוצה לתת לו עצה טובה כפי שביקש, מצד שני לא רוצה להרגיז אותו. בדיוק אתמול היה מקרה שהוא סיפר לי על כך שהבוס הבטיח העלאה במשכורת לחלק מהעובדים. האחרים התמרמרו, והוא ייצג את הממורמרים. אמרתי לו שלא היה צריך להתערב, כי עכשיו הבוס כועס עליו בשביל כולם. בעלי כעס על תשובתי והפסיק את השיחה מיד.

שיחות רבות בין בני זוג מסתיימות בהיעלבות או בהסתגרות. הדבר נובע מכך שלא תמיד אנחנו יודעים מה לענות כשבן הזוג משתף אותנו.

לענות לבן הזוג באופן שבו אני מבקרת אותו על מה שאמר ועשה – זו הצורה הרווחת שבה אנחנו מביאים אותו להיסגר ולהתקפל.

שימי לב, כשבן זוג מדבר – הוא מתכוון לפעמים שתקשיבי לו וזה הכול. אל תקפצי לייעץ ולהציע הצעות, אל תקפצי לבקר אותו ולגרום לו לרגשות תסכול. האזיני לדברים. לפעמים די בכך כדי שהוא בעצמו יגיע לפתרון הבעיה שלו, או להבנת הסיטואציה.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

אני בסוף שנות הארבעים לחיי. ניסיתי הרבה מאד דיאטות בחיי ודבר לא עזר. כיצד אוכל לרזות אחת ולתמיד?

ראשית, לא הצלחת משום שעשית דיאטה. אני מאמינה שמדיאטה משמינים – כלומר, כאשר עושים דיאטה ולא משנים את אורח החיים או החשיבה הנכונה, הדבר מתפרש כפרויקט שבו מקפידים מאד לאכול כפי שאמרו לנו, ומנסים להוריד כמה שיותר קילוגרמים בזמן קצר, ובסוף פרויקט ההורדה במשקל כביכול מחכה הפתעה שבה אפשר לאכול מכל הבא ליד... מובן שזה לא נכון!

לכן דיאטות אינן עוזרות לאורך זמן. בסופו של דבר מתחילים לאכול, וקשה להפסיק. מהר מאד את מוצאת את עצמך עם המשקל הקודם, ולעתים אף יותר.

הפתרון הוא לעשות שינוי הרגלי אכילה, התנהגות וחשיבה. כלומר, העבודה מתחילה מהראש. רק כאשר תלמדי לשנות את ההרגלים ולהאמין שזהו אורח חיים ולא פרויקט – זה יצליח.

שנוי ההרגלים והאכילה הם מבפנים לחוץ, כלומר חשיבה נכונה שמשתנה עם הרבה עבודה על תת המודע, קילוף הקליפות בתת המודע שגורמות לך לאכול בכל פעם מחדש באופן הלא רצוני והלא מודע. אלו רק דוגמאות. השינוי הוא תהליך אינדיבידואלי, וכשעושים אותו נכון – מצליחים גם לרזות וגם לשמור על המשקל לתמיד, על ידי כלים נכונים המונעים אכילה ללא שליטה.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותדיאטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה