פורום מומחיות

איך להתכונן ללידת אח?

איך מספרים לילדים על הלידה הקרובה? מה עושים עם עודף טריגליצרידים? ואיך מטפלים בהרטבה אצל ילדים?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו נמצאים כחודשיים לפני הרחבת המשפחה, ב"ה. יש לנו 5 ילדים כ"י, כאשר הגדולה בת 10 והילד הקטן בן שנתיים. בחברה החסידית-שמרנית אליה אנחנו משתייכים לא מקובל לשתף ילדים בנושאים הנ"ל. אני מתלבטת איך ראוי לנהוג, כי הגדולה מבינה והקטן מפונק וקשור אלי מאד. אני מאמינה שהלידה תטלטל בעיקר אותו, ולא יודעת מה ואיך, ואם בכלל, ראוי לספר ולומר. אני מפחדת משאלות שיתעוררו, ובכלל לא יודעת אם יש טעם לספר דבר שאותו הם אולי יקבלו כטבעי ומובן.

לאה יקרה, שאלתך מעידה על רגישותך כלפי ילדיך, הגדולים והקטנים כאחד. אכן, כפי שכתבת, לידת ילד חדש משנה את המארג המשפחתי ומשפיעה על הילדים וההורים, כאשר בדרך כלל, הילדים הקטנים הם אלו שלא מבינים ויודעים את האמור להתרחש ולא מוכנים לקראתו. ישנן משפחות רבות החוששות לשתף ולהכין את הילדים, ואני כמובן מבינה ומכבדת כל החלטה אישית המותאמת למשפחה. מנגד, לפעמים לילדים הגדולים יש שאלות והם חוששים לשאול ולשתף דווקא כי אין שיח ודיבור על הנושא. יתכן שתגלי שבשעת השיתוף הגדולה תרצה לדעת דברים המטרידים אותה, ואני מאמינה כי תוכלי לספק לה תשובות מותאמות ומתאימות הן לגילה והן לאורח חייכם.

צודקת את בהתייחסותך לבנך הקטן – הוא אמור לקבל שינוי משמעותי בחייו, כאשר עולמו הבטוח יקבל תפנית. תוכלי לדבר עמו באופן כללי על לידת תינוק והשפעתה על הבית (אמא הולכת לבית חולים כי שם מטפלים בתינוק הקטן, אמא תהיה קצת עייפה בהתחלה, אתה תהיה אצל סבתא). אפילו אם מתאים לך יותר לא לדבר עליו ישירות ועל ההשפעה של המצב עליו אלא באופן כללי, מה שחשוב לילד זה לדעת שגם כאשר מצטרף תינוק חדש למשפחה – הוא נשאר אהוב, ומקומו אינו מתערער.

(אסתי בראון, עו"ס קלינית, מתמחה בטיפול בגישה הנרטיבית בנוער ובמבוגרים, וב-IPT)

* * *

אני בת 48, וגילו אצלי לאחרונה כמות טריגליצרידים גבוהה בדם. האם אוכל לטפל בכך בתזונה נכונה וטבעית?

רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם הן בבחינת גורם של סכנה להתפתחות מחלות לב וכלי דם, עד התקף לב ושבץ.

הטריגליצרידים הם הקבוצה הגדולה ביותר בשומני הדם. יש להם תפקיד באספקת המקור העיקרי של אנרגיה לגוף. השומן הנאגר בגופנו איננו יציב, אלא נע פנימה והחוצה ממערכת הדם. לכן הטיפול היעיל ביותר הוא הפחתת משקל הגוף, אכילה נכונה ופעילות גופנית.

הרמות הנורמליות של טריגליצרידים נעות בן 200-85 מ"ג.

אצל אלו שרמת הטריגליצרידים שלהם גבוהה, יש לשמור ע"י דיאטה דלת שומן, דלת סוכר וחסרת אלכוהול לחלוטין, כיוון שלהם יש סיכון ללקות בדלקת הכבד.

הטיפול: כאמור, הפחתת משקל הגוף, בתוספת פעילות גופנית אשר תעזור גם בשמירת המשקל וגם בהפחתת השומנים.

תכנית האכילה המומלצת צריכה להכיל עד 30% קלוריות של שומן מסך הקלוריות היומי, עם עדיפות לשומן בלתי רווי. בשום אופן אין לטגן את המזון. יש להעדיף צריכת פחמימות מורכבות כגון לחם, תירס, אורז, תפו"א, תריסים, פסטה, בורגול, דוחן. עדיף להשתמש בחיטה מלאה. חשוב להימנע מאלכוהול ולהפחית למינימום סוכר פשוט, דבש ומשקאות קלים, להוסיף דגים ולהפחית בבשר.

אין לראות באמור לעיל יעוץ אישי, ולכן מומלץ למי שאכן סובל מהבעיה להיוועץ באיש מקצוע.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

ילדי בן ה-4 עדיין מרטיב בלילה ובמשך היום. מה לעשות?

 יכולים להיות כמה גורמים להרטבה אם אין בעיה פיזיולוגית. הסיבות יכולות להיות פשוטות ופתרונן יעיל, אם נקדיש את תשומת הלב לכך.

מזג אוויר קר יכול לגרום לילד לפספס ולהרטיב, כדאי לבדוק שלא קר לילד.

מצבים רגשיים שונים יכולים לגרום לילד לנסיגה, כגון פחד, הולדת אח, הורים שלא נמצאים בבית וכדו'. תני תשומת לב רבה לכך.

לפעמים ילדים מרוכזים מאד ועסוקים, ושוכחים ללכת לשירותים, כי לא שמו לב או לא רצו להפסיק באמצע משחק. לא כדאי לתזכר, כדי שהילד לא יתרגל ללכת רק כשמזכירים לו. תציעי לילד ללכת לשירותים לפני שמתחיל לשחק.

הקדישי לו 5-10 דקות ביום למשחק או שיחה איתך לבד. תני לו הרבה אהבה ותשומת לב.

לפני השינה הקפידי שלא ישתה הרבה, ושיכנס לשירותים. עודדי אותו כשהוא הולך לבד או שאינו מפספס, מתוך מקום שאת מאמינה ביכולתו לעשות זאת בעצמו.

פרס מידי פעם או מדבקות לעידוד יכולות להוסיף לכל הנ"ל, זה ימריץ אותו.

תבררי עם הגננת של הגן מה קורה מבחינה חברתית, כדי להיות רגועה שגם בגן הכל בסדר. אולי אפילו רק תשמעי שיש שם ילדים לא גמולים, ואולי זו הסיבה.

(יוכי דנחי – יועצת חינוכית ותומכת רגשית)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותלידהאחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה