פורום מומחיות

איך מתארגנים בבוקר?

מה מקשה על הילד להתארגן? האם אפשר לאכול הכל וגם לרזות? ומה קורה כשיש התקף פאניקה?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לבני בן השש קשה מאד עם התארגנות – ההתעוררות בבוקר, היציאה מהבית, להפסיק לשחק, להיכנס לאמבטיה ולמיטה. מה לעשות על מנת לשנות זאת? זה גורם לאווירה מכבידה בבית.

התופעה מוכרת וידועה, ולה סיבות מגוונות. אציין שתיים: הראשונה – יש ילדים שמעברים קשים להם במיוחד. והשנייה – ילדים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז.

הדרך להתמודד היא להבין שזה לא תלוי ברצון שלהם. כשהוא אומר "אני לא רוצה", משמע "קשה לי". איך נוכל לעזור? לפני כל משימה או מעבר להכין את הילד לפחות חצי שעה מראש. לדוגמא: "צביקי, עוד חצי שעה אוספים משחקים". מעכשיו, בכל 5 דקות את מודיעה: "עוד 25 דקות", "עוד 20 דקות", וכן הלאה, עד שתם הזמן. אז את מגיעה ואומרת: "עכשיו נאסוף". כך כל פעולה שצריכה להיעשות – את מודיעה מראש.

אם זו יציאה, גם אז יש להכין מראש מתי נוסעים, לאן, מה יהיה שם, מי יהיה שם, כמה זמן תשהו וכו'. מילת המפתח: להכין. מאיתנו, ההורים, נדרש להיות עקביים, החלטיים ומתמידים, ולהתאזר בסבלנות. השינוי יחול בהדרגה, וסביר להניח שיעברו 6 שבועות לפחות עד שיסתמן השינוי.

(ציונה תמים, יועצת הורות ומשפחה, "שבילים בשבילך")

* * *

האם זה נכון שאפשר לאכול מהכל וגם לרזות? זה נשמע קסום.

ראשית, התשובה היא כן, ואף רצוי לאכול מהכל תוך כדי תהליך ההרזיה. מה ואיך? אסביר בתשובתי.

ודאי גם את, כמו רבות אחרות, התנסית בהרגשת התסכול שמתלווה לעלייה מחודשת במשקל לאחר תקופת הרזייה. כי מי לא התנסה לפחות פעם אחת בחייו בדיאטה זו או אחרת?

מי לא נתקל בהרגשת הדחף לאכילה כשהוא משועמם, עצבני, מתוח או לחוץ, במיוחד בימי החורף הקרירים והסגריריים?

ראשית, יש להבין שדיאטה אינה עוזרת. כל עוד לא משנים את אורח החיים ואת הרגלי ההתנהגות הקשורים באכילה – דבר לא יעזור. אנשים שעורכים דיאטה מבלי לשנות הרגלים – ישובו למשקלם הקודם, ואף יותר מכך.

ובכן, מהו הפתרון?

ראשית, יש להבין שעל מנת לרזות ולשמור על המשקל יש לטפל בבעיית ההשמנה מהשורש.

מהו טיפול מהשורש?

ללמוד לשלוט בדחף האכילה, משום שמילת המפתח הינה שליטה. כלומר, לא מספיק רק לדעת מה צריך לאכול, כמה ומתי באופן תאורטי, אלא צריך לדעת איך לשלוט על הדחף לאכילה. זאת ע"י שינוי תהליכי חשיבה, מודעות עצמית ושינוי תהליכי התת מודע אשר גורמים לרצון לאכול שלא מתוך רעב – כמו בדוגמאות שהזכרתי: כשמשעמם, כשלחוצים, כשעצבניים וכו'.

טעות נפוצה הינה להתייחס אל הדיאטה כאל פרויקט שיש לו התחלה וסוף, כיון שאז מצפים לסיום בו ניתן לאכול שוב מכל הבא ליד, ואז ברגע שמתחילים לאכול – קשה להפסיק, ובכך שוברים דיאטה.

לעומת זאת, כאשר אוכלים הכל תוך כדי תהליך ההרזיה, מכל סוגי המזון ללא איסורים, ולומדים שמותר לאכול מהכל בתנאי ששולטים בכמות – זוהי הדרך היחידה למנוע מצב של אכילת יתר חסרת שליטה ושל עלייה מחודשת במשקל.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אני בחורה בת 19, חברותית ומצליחה ב"ה. השנה יש לנו בלימודים עומס לימודי רב, ואני מרגישה שזה משפיע עלי לרעה. מידי פעם אני נתקפת בלחצים באזור הלב עם דופק מהיר, וכן מתחילה להזיע ולהרגיש סחרחורת. אני מאד מבוהלת כשזה קורה ולא יודעת מה לעשות, ולאחרונה שמתי לב שאני מתחילה למעט במפגשים חברתיים וביציאות מהבית, מחשש שזה פתאום יתקוף אותי ואני אאבד את העשתונות. אודה לך מאד אם תוכלי לכוון אותי ולעזור לי בעניין.

המצב שאת מתארת נקרא התקפי פאניקה.

כפי שציינת, את נמצאת תחת לחץ לימודי רב, והתקפי פאניקה אכן מתגברים בזמני לחץ.

כמו כן, את נבהלת ונלחצת מאד כשזה תוקף אותך, מה שמגביר יותר את הסימפטומים.

הסימפטומים הנפוצים בהתקף פאניקה הינם: דופק מהיר, תעוקת חזה, הזעה מוגברת, סחרחורת, תחושת מחנק וקוצר נשימה, תחושת פחד, תשישות, כאבי בטן ותחושת איבוד שליטה.

מומלץ מאד שתפני לטיפול הממוקד בחרדות והתקפי פאניקה. בטיפול תרכשי כלים להתמודדות עם הסימפטומים של הפאניקה כגון: אימון ביצירת סימפטומים, שינוי פרשנות שגויה למצב והחלפתה בפרשנות תואמת מציאות.

כמו כן חשוב מאד שתדעי שהתקף פאניקה כשלעצמו אינו מסוכן בכלל! הוא רק לא נעים, והוא עובר בתוך מספר דקות (על פי המחקרים – בין 10 דקות למקסימום חצי שעה). לכן, למרות אי הנעימות והפחד נסי להתגבר ולא להימנע ממפגשים ויציאות מהבית, כדי לא לתת להפרעה לגדול ולהשתלט על חייך.

(רבקה פינקלשטיין, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מומחית לטיפול CBT  מערכתי)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:פורום מומחיותהתארגנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה