חדשות בארץ

דיווח: ישראל וטורקיה פועלות לסיים את המשבר הדיפלומטי ביניהן

על פי הידיעה שפרסם איתמר אייכנר מ"ידיעות אחרונות", שתי המדינות מנהלות מגעים חשאיים כדי לסיים את המשבר שפרץ ביניהן בחודש מאי ולהביא להחזרת שגריריהן לאנקרה ולתל אביב

ארדואן (צילום: שאטרסטוק)ארדואן (צילום: שאטרסטוק)
אא

ישראל וטורקיה מנהלות בעת האחרונה מגעים חשאיים לסיום המשבר ביניהן, ושגריריהן צפויים לחזור אחרי החגים לאנקרה ולתל אביב. כך חשף הבוקר (שני) איתמר אייכנר, כתבו המדיני של "ידיעות אחרונות".

על פי הדיווח, המסתמך על מקורות בישראל ובטורקיה, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן החליט 'להנמיך את הלהבות' בגיזרה מול ישראל ולהעלות בחזרה את היחסים עימה למסלול נורמלי. הגורמים להחלטה זו נובעים מהצטברותם של לחצים שונים איתם מתמודדת טורקיה בתקופה האחרונה: ראשית, הצלחתו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד לנצח את מלחמת האזרחים והתבססותה של איראן בשטח המדינה מגבירה את חששותיה של טורקיה לפגיעה באינטרסיה. חששות אלו יכולים להוות בסיס לשיתוף פעולה עם ישראל, החוששת אף היא מ"היום שאחרי" המלחמה בסוריה. שנית, המשבר שהתגלע ביחסים בין טורקיה וארצות הברית, בשל הסירוב הטורקי לשחרר ממעצר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, מעיק ביותר על ארדואן. ברונסון, כזכור, מואשם במעורבות בניסיון ההפיכה שהתרחש בטורקיה ביולי 2016. לכך יש להוסיף את המשבר בכלכלת טורקיה והתרסקותה של הלירה הטורקית. ארדואן, כך נראה, הסיק כי מבחינתו עדיף משבר אחד פחות באמתחתו.

בין הסימנים המלמדים על ההתחממות המתקרבת ביחסים בין שתי המדינות היא העובדה שהתקשורת הטורקית – הנשלטת על ידי המשטר הטורקי – נמנעה באופן מפתיע מלגנות את ישראל על התקיפות האחרונות בסוריה המיוחסות לצה"ל. בנוסף, משרד החוץ הישראלי הוציא כבר מכרז למינויו של שגריר חדש באנקרה לקיץ 2019.

המשבר הנוכחי (ולא הראשון בשנים האחרונות, יש לציין) פרץ כאשר משרד החוץ הטורקי הודיע באמצע חודש מאי על גירושו של שגריר ישראל באנקרה, איתן נאה, וזאת בעקבות ההסלמה על גדר המערכת בגבול רצועת עזה והריגתם של עשרות פלסטינים על ידי חיילי צה"ל. הטורקים הוסיפו לגירוש גם מנה גדושה של השפלה: בניגוד למקובל, נאה עבר בשדה התעופה באיסטנבול בידוק קפדני ומחמיר, ונדרש על ידי אנשי הביטחון להוריד את נעליו ואת מעילו, כל זאת לעיני עיתונאים טורקים שהוכנסו במכוון אל המקום. טורקיה אף החזירה את שגרירה בישראל להתייעצויות באנקרה.

למרות הדיווח האופטימי, יש לזכור שהדרך ליישור ההדורים הדיפלומטיים בין ישראל וטורקיה עדיין אינה סלולה לחלוטין. אצל ארדואן – כמו אצל ארדואן – תמיד צריך לצפות להפתעות ו/או למשברים, וגם תמונת המצב ביחס להחלטה הישראלית בסוגיה זו עדיין אינה ברורה.

תגיות:ארדואןשגריר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה