נטורופתיה ורפואה טבעית

כוחות הריפוי בעשבי תבלין

אורגנו, בזיליקום, חרדל, פטרוזיליה – אלו רק חלק מעשרות עשבי תבלין שיכולים להועיל לבריאות שלכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האביב הוא בהחלט שעתם היפה של עשבי התבלין הנמצאים בשפע מסביבנו, וגדלים בשדות הפתוחים בהרי יהודה ואפילו בחורשה ליד הבית. מעבר לטעם ולריח, לעשבי התבלין ישנם אוצרות וערכים תזונתיים שאפשר להשתמש בהם לצרכי ריפוי.

משפחת השפתניים היא משפחת תבלינים ממוצא ים תיכוני ומארץ ישראל. אנו משתמשים בעליהם לתיבול. הנה מספר דוגמאות לעשבים ממשפחה זו.

אורגנו – אזובית פשוטה

אורגנו הוא חומר מחטא חזק, היעיל בטיפול בפרזיטים ובפטריות. הוא מטפל בגרד בעור ומשפר תאבון אצל ילדים ומבוגרים שאבדו אותו עקב מחלה.

תחבושות חמות של עלי אורגנו משמשות להרגעת שרירים כואבים ולהורדת נפיחויות. שילוב של אורגנו וזעתר יכול להרכיב מי פנים טבעיים ונעימים, שיטפלו בעור פנים נגוע באקנה.

האורגנו היה מוכר מאד במצרים וביוון העתיקה לתיבול דגים ובשרים, וגם כתרופה סותרת רעלים ומרפאה עוויתות ובצקות. השתמשו בו גם לטיהור האוויר. האורגנו עוזר אף למחלות דרכי העיכול, מערכת העצבים, לשיעול, צרבת, ראומטיזם, כאבי שיניים וכאבי ראש. העלים והתפרחת של האזובית עשירים בשמנים אתריים, שהעיקרי שבהם הוא תימול, המשתייך לקבוצת הפנולים הידועים בכושר חיטוי. התימול מרפא מחלות הנגרמות על ידי פטריות וחיידקים, ואף משמש כמרכיב חשוב במשחות נגד פטריות ובתמיסות לחיטוי חלל הפה והשיניים.

בזיליקום – ריחן

הבזיליקום ידוע בעיקר כמרכיב מרכזי ברוטב הפסטו, אך משפר מאד את העיכול ומקל מצבים של עצירות ולהיפך. כמו כן, הוא מסייע בהרגעה של עקיצות יתושים וחרקים, על ידי מעיכת העלים והנחתם ישירות על מקום העקיצה. הוא גם מרגיע ומשכך כאבים.

אכילת זרעי ריחן עם העלים שמשה לחיזוק פעולות הלב. יהודי תימן השתמשו בשום ובריחן לטיפול במחלות עור. שמן אתרי מבזיליקום משמש לתת פעילות בלוטת התריס. טיפה אחת בכפית דבש פעם ביום.

חרדל – עלים

עלים מחרדל השדה מוסיפים חריפות אנינה לכל סלט. הם מחזקים את הדם ואת הצ'י (אנרגיית החיים, בסינית), ולכן טובים לאנמיה ולבעיות שינה. עלי חרדל מחממים ומניעים את הדם. הם טובים לעצירות, ורטייה של עלי חרדל מסלקת שטפי דם תת עוריים.

גד השדה – כוסברה

אכילת זרעי כוסברה מקלה על כאבי בטן, וגרגור של חליטת כוסברה מקל על כאבים בפה.

כוסברה מנקה את הגוף ממתכות כבדות כמו כספית, על ידי הוצאתה מן התאים דרך דופן התא ופינויה דרך הכליות והשתן. היא מיטיבה עם בעיות סינוסיטיס וכאבי ראש. ניתן לטחון עלי כוסברה ולהניח על המצח. הרמב"ן ממליץ לאכול עלי גד השדה לחיזוק הלב ולטיפול בעקיצות.

פטרוזיליה

חליטת פטרוזיליה מסייעת בתפקודי הכליות ובטיפול בדלקות בדרכי השתן. היא אף עוזרת לסילוק אבנים מכיס המרה וממיסה אבנים בכליות. בכוס פטרוזיליה יש פי 20 ברזל מאשר במנה של כבד, לכן היא מסייעת לאנמיה. הפטרוזיליה מסייעת לטיפול בעיגולים שחורים מתחת לעיניים – יש לכתוש פטרוזיליה ולהניח על העיניים. עלי פטרוזיליה אף מרעננים את הפה ומפיגים ריחות. ניתן ללעוס כמה עלים יחד.

שמיר

שמו הלועזי – Dill – נגזר מהמילה הנורווגית Dilla, שמשמעותה להרגיע, לשכך. השמיר עוזר לנדודי שינה. ניתן להשתמש במי שמיר כדי להרדים תינוקות, וניתן גם למרוח על החניכיים בזמן בקיעת השיניים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

טימין

שמו העברי של הטימין – קורנית – מתייחס לקרירות שהוא מפיץ בחלל הפה בזמן שלועסים את העלים. בשל תכונתו כמכייח, הטימין מועיל נגד שיעול וזיהומים בדרכי הנשימה. לכאבי מפרקים ניתן לחמם עלי טימין בשמן זית, ולמרוח על המפרקים הכואבים. טוב לגרגר אותו גם נגד כאבי גרון, והוא מועיל נגד הרעלות קיבה, כאבי בטן ותולעי מעיים. יש לשתות על בטן ריקה.

רוזמרין

כל חליטה מהצמחים האמורים לעיל יש להכין מכפית של הצמח יחד עם כוס מים רותחים. ממתינים כ-10 דקות, ושותים. שיהיה לבריאות.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית רחל בצרי חייגי 073-2221240 או 052-9551588

תגיות:עשבי תיבולבריאותהרבנית רחל בצרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה