נטורופתיה ורפואה טבעית

אוכלים בריא? אל תשכחו לצרוך גם שומנים טובים

לא כל השומנים הם שומנים רעים – ישנם כאלה שדווקא חשוב ורצוי לצרוך. על אלו שומנים מדובר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא כל שומן הוא רע, ולא כל צריכה של שומנים חייבת להיות מתורגמת באופן אוטומטי לכולסטרול גבוה. להבדיל משומנים רעים, שהם השומנים הרוויים, שיש להימנע מצריכתם ככל האפשר – יש שומנים שמומלץ וחיוני לשלב בתפריט התזונתי, כאלה שעשויים לתרום לבריאותנו בהגנה על הלב ועל כלי הדם. חשוב לדעת שהגוף זקוק לשומנים כדי לתפקד בצורה תקינה. הוא נזקק לכמות מסוימת של כולסטרול, כן, גם לכולסטרול "הרע" (LDL), כדי לייצר הורמונים, חומצות מרה, ויטמין D ועוד.

צריך לשאוף שהכולסטרול מסוג LDL יהיה נמוך – עד ערך של 120, וכן גם לטריגליצרידים נמוכים – פחות מ-100, אך לא בלתי קיימים. כולסטרול מסוג HDL צריך להיות מעל 60.

כאשר אדם סובל ממחלות לב וכלי דם – הוא מתרחק מיד משומנים. אך ישנם שומנים טובים שיכולים להועיל ולתרום לבריאות הלב, ואין צורך להימנע באופן מוחלט משומנים מכל סוג שהוא, אלא לשלב בתזונה שומנים באיכות טובה, שמשפיעים על בריאות הגוף בכלל ועל הלב וכלי הדם בפרט.

השומנים הטובים הם שומנים בלתי רוויים, שמקורם מהצומח וגם מדגים – סלמון בעיקר. הם מצויים בשמן זית, באבוקדו, באגוזים ובשקדים. השומנים הטובים עשויים להוריד את רמות ה-LDL ולהעלות את רמות ה-HDL.

אחת מחומצות השומן הבריאות המוכרות לכולנו היא אומגה 3, חומצת שומן רב בלתי רוויה המצויה בכמויות גדולות בדגי ים. היא פועלת ומונעת היווצרות של קרישי דם, מורידה לחץ דם וגם עוזרת לבעיות קשב וריכוז אצל ילדים, ומונעת אלצהיימר אצל מבוגרים. מומלץ לצרוך כ-1000 מ"ג ביום.

לסיכום, איגוד הלב האמריקני AHA מפרסם הנחיות לגבי צריכת שומנים ומניעת מחלות לב בכתב העת "סירקוליישן". ההנחיות קובעות כי אין להפחית את צריכת השומנים הכוללת, אלא להחליף את השומן הרווי, קרי – מוצרי מזון מוכנים וארוזים, שומן טרנס, מרגרינה, בשר, עוף, ביצים וחלב – בשומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי, כמו אגוזים, שקדים, שמן זית, דגי ים, דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות עשירים בסיבים.

מלבד החשיבות שבשמירה על תזונה בריאה, הקפדה על פעילות גופנית סדירה תסייע גם היא לשמור על פרופיל שומנים מאוזן בדם.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית רחל בצרי חייגי 073-2221240 או 052-9551588

תגיות:שומניםבריאותהרבנית רחל בצרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה