יום כיפור

ייחודיותם של עשרת ימי תשובה: התשובה והתפילה מתקבלות מיד

עשרת ימי תשובה הם ימים מיוחדים בלוח השנה היהודי, כאשר מובטח לנו על ידי רבותינו שהתשובה והתפילה מתקבלות מיד. כל מה שרציתם לדעת על עשרת ימי תשבה

אא

אנו נמצאים בימים הנעלים ביותר בשנה.

הנביא ישעיה אומר לעם ישראל: 'דרשו ה' בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב'.  על איזה זמן נאמר הפסוק? איך נדע מתי הקב"ה קרוב ונמצא לידינו? אומרת הגמרא שזה נאמר על ימים אלו, עשרת ימי תשובה, שאז הקב"ה נמצא ממש כאן איתנו.

הרמב"ם כותב על עשרת ימי תשובה: "אף על פי שהתשובה והצעקה יפה לעולם, בעשרת הימים שבין ראש השנה ויום הכיפורים היא יפה ביותר, ומיד היא מתקבלת".

התשובה לפני יום הכיפורים היא מצוות עשה, כמו שצווינו: "לפני ה' תטהרו". בשולחן ערוך נאמר: "על האדם בימים אלו לפשפש במעשיו ולשוב ממעשיו הרעים, וירבה בתורה ובמצוות ובצדקה וימעט בעסקיו".

בגין קדושתם המיוחדת, כתב האר"י הקדוש שיש להתנהג בימים אלו כמו בחול המועד, שלא לעבוד רק אם יש לו הפסד גדול. בכדי שזמנו יהיה פנוי לצרכי שמים.

אם נתבונן לרגע נראה את החסד העצום הטמון במצות התשובה. על פי כל דין ומשפט הקיים בעולם, כשאדם עובר עבירה כלשהי, הוא נדרש לשלם על כך, לפעמים בעונש גופני, ישיבה במאסר, עבודות שירות, לפעמים בעונש כספי. אך אין מצב שאדם מגיע לשופט ומצהיר שהוא מתחרט ושוב לא יעבור עבירה, והשופט מסתפק בכך. כל אדם צריך לשלם על מעשיו. אבל אנחנו קיבלנו מהבורא אפשרות נפלאה: עברנו עבירה, לא התנהגנו כראוי, ואז אנו מגיעים ומתחרטים מכל הלב, מבטיחים ומקבלים על עצמנו ששוב לא נחזור על כך, וזהו!

החסד מתעצם שבעתיים שלא זו בלבד שהבורא נתן לנו הזדמנות לתקן את אשר חטאנו, אלא אף קבע את עבודת התשובה כמצווה בין שאר כל המצוות, כך  שהשב בתשובה אף מקבל שכר על כך.

אם לא די בכך, הקב"ה בעצמו פותח לנו שערי תשובה ושואל ומבקש ומכניס בלב האדם התעוררות לחזור תשובה. כל זה מרוב אהבתו וחיבתו אלינו.

הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת אודות תפקידם של עשרת ימי תשובה:

בעשרת ימי תשובה משתנה החתימה של כמה ברכות בתפילת העמידה ונוספים לה קטעי בקשות מיוחדים. לשינויים בתפילה, לחצו כאן.

בעשרת ימי תשבה מוסיפים את תפילת "אבינו מלכנו" בסיום תפילת שחרית ומנחה. להרחבה אודות התפילה, לחצו כאן.

הרב זמיר כהן מסביר: מהם יסודות התשובה לעשרת ימי תשובה ובכלל?לחצו כאן.       

כיצד לנצל את ימי התשובה? הרבנית חגית שירה ב-10 עצות מיוחדות.לקריאה, לחצו כאן.

כתוב בספרים הקדושים כי "הפרש יש בין עשרת ימי תשובה לשאר הימים לעניין תשובה ותפילה כהפרש האור מן החושך, ויפה שעה בתשובה ומעשים טובים בימים האלה מימים שלמים בשאר הימים".

מתי השטן יוצא לחופשה? הרב זמיר כהן בשיחה מרתקת:

תגיות:יום כיפורעשרת ימי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה