פרשת ניצבים

הכירו: אלו 8 שלבי הגאולה העתידה

בפרשת ניצבים התורה מפרטת את שמונת שלבי הגאולה העתידית, ומוכיחה באופן הברור ביותר כי תשובתם של עם ישראל תהווה את הגורם המרכזי לגאולה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבותינו מבארים כי פרשת ניצבים כוללת את כל הנבואות שבספרי הנביאים. כה דברי הרמב"ם: "ואלו הדברים המפורשים בתורה הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים". וכן כתב הרמב"ן: "ואלה דברים יבטיחו בגאולה העתידה הבטחה שלמה יותר מכל חזיונות דניאל".

בפרשת השבוע מתואר הקשר ההדוק בין מצוות התשובה של כלל ישראל בזמן הגלות, לבין הגאולה העתידית. זוהי מטרתה של הגלות: לתקן את חטאי עם ישראל, ולרפא את צער השכינה.

אחד הפסוקים בפרשה מתאר זאת במפורש: "ושב ה' אלוקיך את שבותך וריחמך". רבותינו מבארים כי נאמר "שב", ולא "והשיב", כיוון שכאשר גלו ישראל – גלה הקב"ה עימהם. כה דברי הזוהר: "תא חזי, בכל זמנא דישראל אינון בגלותא, שכינאת עמהון בגלותא, והא אוקמוה".

בפרשת נצבים התורה מפרטת את שמונת שלבי הגאולה העתידית, שהם: קבלת עונש הגלות בעקבות החטא, תשובתם המאולצת של עם ישראל בגלותם, קיבוץ הגלויות לא"י שיבוא בעקבות התשובה שבגלות, ירושת הארץ וקבלת טובה, עלית מדרגה מתשובה מיראה של גלויות ישראל, לתשובה מאהבה של כלל עם ישראל בשובם לארץ ישראל, הנקמה מאוייבי ישראל, השלמת תהליך התשובה בקבלת עול התורה והמצוות, קבלת ברכת ה' בכל תחומי העשייה והקיום של עם ישראל.

 

שלבים אלו, שלבי ההיסטוריה, מבוארים בפשטות בפרשת ניצבים:

1. קבלת עונש הגלות בעקבות החטא: "והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה אשר נתתי לפניך".

2. תשובתם המאולצת של עם ישראל בגלותם: "והשבת אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' אלוקיך שמה. ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקלו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך".

3. קיבוץ הגלויות לארץ ישראל שיבוא בעקבות התשובה שבגלות: "ושב ה' אלוקיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה. אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך".

4. ירושת הארץ וקבלת טובה: "והביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה והיטבך והרבך מאבתיך".

5. עלית מדרגה מתשובה מיראה של גלויות ישראל, לתשובה מאהבה של כלל עם ישראל בשובם לארץ ישראל: "ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך לאהבה את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך למען חייך".

6. הנקמה מאויבי ישראל: "ונתן ה' אלוקיך את כל האלות האלה על איביך ועל שנאיך אשר רדפוך".

7. השלמת תהליך התשובה בקבלת עול התורה והמצוות: "ואתה תשוב ושמעת בקול ה' ועשית את כל מצותיו אשר אנכי מצוך היום".

8. קבלת ברכת ה' בכל תחומי העשייה והקיום של עם ישראל: "והותירך ה' אלוקיך בכל מעשה ידך בפרי בטנך ובפרי בהמתך ובפרי אדמתך לטבה כי ישוב ה' לשוש עליך לטוב כאשר שש על אבתיך".

כלומר, הגאולה תגיע כאשר עם ישראל יעשה תשובה. כמה מופלאים דברי הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ה' הלכה ז'): "כל הנביאים כולן צוו על התשובה ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה, וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין". כהוכחה לדבריו, מצטט הרמב"ם את הפסוקקים לעיל: "ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקלו... ושב ה' אלוקיך את שבותך ורחמך... ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה וכו'".

לאחר מצוות התשובה, כמה מתאימה הפטרת פרשת ניצבים: "שוש אשיש בה'" – לאחר שתושלם הגאולה העתידה הקשר בין הקב"ה לבין ישראל תהיה כברית נישואין. כה דברי ההפטרה: "וּמְשׂוֹשׂ חָתָן עַל-כַּלָּה, יָשִׂישׂ עָלַיִךְ אלוקייך".       

הרב זמיר כהן בשיחה קצרה ומיוחדת מתוך פרשת ניצבים:

לקריאת הפרשה לחצו כאן או כאן 

לתקציר הפרשה וליקוטי רש"י, לחצו כאן. 

לשיעור על פרשת ניצבים בשפת הסימנים, לחצו כאן. 

הפסוק מפרשת ניצבים הציל אותי ממוות באנטבה, לחצו כאן.

לדבריה של הרבנית חגית שירה על השבוע האחרון של השנה, לחצו כאן.

לסיפור לילדים על פרשת ניצבים, בליווי תמונות מרהיבות, לחצו כאן.

למבחר סרטונים וכתבות על פרשת ניצבים, לחצו כאן. 

הרב ברוך רוזנבלום במדרשים מופלאים מתוך פרשת השבוע:

תגיות:תשובהפרשת ניצביםגאולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה