בריאות ותזונה

דבש מסוכן לתינוקות: כל מה שחשוב לדעת על המאכל המתוק

הוא נמצא כמעט בכל בית, ונחשב בעיני רבים כתחליף בריא לסוכר. האם הדבש באמת בריא לנו? ומדוע אסור לתינוקות לטעום ממנו? כל מה שחייבים לדעת

  • כ"ה אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד המוצרים הנרכשים ביותר בתקופה זו של השנה הוא הדבש. בעיני רבים הוא נחשב כתחליף בריא לסוכר. עם זאת תנו דעתכם לאזהרה החמורה, ואל תתנו לתינוק דבש. מדוע? שימו לב לסעיף 3:

1. מתוק יותר מסוכר

הדבש מתוק, אפילו יותר מסוכר לבן (כ-80% מהדבש מורכב מסוכר). הוא מורכב ברובו מפחמימות פשוטות, ועל כן אינו מזין במיוחד. הדבש מורכב ממים (פחות מ-20%) וכמות קטנה של ויטמינים וחלבון. בנוסף להיותו מכיל חומרים נוגדי חיידקים, יש בדבש ריכוז סוכרים גבוה שאינו מאפשר לרוב סוגי החיידקים לשרוד בו.

במקרה של צריכת דבש עלולה להיות מעין "התמכרות", ובעתיד גם מצב של תיאבון מופרז. יש לציין כי ההמלצה עבור חולי סוכרת היא להימנע מדבש לחלוטין.

 

2. יעיל נגד שיעול וכיבי קיבה

ברפואה העממית נהוג להשתמש בדבש עוד מהתקופה העתיקה. מחקרים רפואיים שפורסמו בשנים האחרונות הצביעו על יעילות הדבש במניעת שיעול. נמצא כי כפית דבש אחת בערב מפחיתה את עוצמת השיעולים ותדירותן בילדים עד גיל 6.

דיווחים נוספים התקבלו על יעילות הדבש בטיפול כיבי קיבה (שנגרמים מהחיידק הליקובקטר פילורי) וכן יעיל בטיפול בדלקת הקרום הרירי של הקיבה והמעי.

דבש יכול לשמש כחומר אנטי־בקטריאלי, על כן יעיל גם במריחה על כוויות או חתכים קלים.

 

3. מסוכן לפעוטות מתחת לגיל שנה

משרד הבריאות אוסר לתת דבש לתינוק מתחת לגיל שנה, עם זאת לא כל ההורים מודעים לסכנה הטמונה בדבש או במוצרים המכילים דבש, משום שהוא נחשב כמוצר טבעי. מוצרים המכילים דבש עלולים להכיל נבגים של החיידק קלוסטרידום בוטולינום שיכול לגרום לתינוקות לסבול מחולשה, שיתוק שרירים ופגיעה במערכת העצבים האוטונומית. הממערכת החיסונית של התינוק חלשה מדי בשביל להתמודד איתו.

במידה והתינוק אכל דבש, ומראה סימני חולשה, אפטיות וחוסר תאבון, יש לפנותו בדחיפות לבית החולים.

 

לסיכום, על אף היותו מתוק וטעים, ערכו התזונתי דל, ועל כן מעל גיל שנה מומלץ לצרוך ממנו בכמויות קטנות, ואין להפריז באכילתו.

תגיות:דבשתינוקותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה