נטורופתיה ורפואה טבעית

לאזן את הלחץ: איך אפשר להפחית את לחץ הדם?

מהם הגורמים ליתר לחץ דם, ואיך ניתן לאזן אותו? האם פעילות גופנית מעלה או מורידה את לחץ הדם? כל מה שאתם צריכים לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יתר לחץ דם נשמע כמו בעיה פשוטה ושולית, אך זו מחלה שפוגעת בהרבה אנשים.

זוהי מחלה כרונית שמכונה גם "הרוצח השקט" – לעיתים הסובל מלחץ דם גבוה לא יודע על כך.

המחלה בד"כ מופיעה ללא תסמינים, בעיקר בשלבים הראשונים.

יתר לחץ דם הוא אחד הגורמים העיקריים למחלות לב וכלי דם.

מהו לחץ דם? זהו הלחץ שנוצר על דפנות כלי הדם בעת זרימת הדם. הלב מתפקד כמשאבה המזרימה את הדם לתוך כלי הדם. כשמודדים לחץ דם יש שני ערכים: הערך הראשון (הגבוה יותר) – לחץ דם סיסטולי. זה הלחץ המרבי בזמן שהלב מתכווץ ומזרים דם לגוף. הערך השני (הנמוך יותר) – הלחץ הדיאסטולי, הוא הלחץ הקיים בכלי הדם בעת שהלב במנוחה ומתמלא בדם. הערכים האופטימלים הם 120/80.

הגורמים לעלית לחץ דם: מתח מתמשך, כעס, העדר פעילת גופנית, תזונה קלוקלת ונטייה תורשתית. על גנטיקה נוכל להשפיע ע"י גורמים סביבתיים וע"י התמדה באורח חיים מתאים.

יש אנשים שהבדיקה עצמה מקפיצה מאוד את לחץ הדם שלהם ,על אף שכרגיל הערכים שלהם תקינים. זה נקרא "תסמונת החלוק הלבן".

על מנת לקבל ערכים מדויקים, מודדים לחץ דם לאחר מנוחה של עשר דקות לפחות. חצי שעה לפני המדידה אין לעשן, ואין לשתות משקאות ממריצים כמו קפה או תה.

כשמתחילים טיפול במצב של "טרום לחץ דם" ניתן למנוע את סיבוכי המחלה. כשמדובר במחלה כרונית (כשלוקחים תרופות) – שינוי באורח החיים ישפר את המצב.

איך מתמודדים עם יתר לחץ דם?

ירידה במשקל, אפילו של קילו, משפיעה לטובה על לחץ הדם.

שימוש מופרז במלח משפיע על כמחצית מן האנשים שיש להם נטייה ללחץ דם גבוה. נסו להחליף את המלח השולחני הלבן במלח ים אטלנטי או במלח הימלאיה, שבהם כמות הנתרן והאשלגן מאוזנים יותר.

אכלו יותר פירות וירקות שמכילים ביופלבנואידים, שפועלים כנוגדי חמצון שומרים על דפנות כלי הדם, ובנוסף מכילים סיבים תזונתיים שעוזרים בהורדה במשקל ובהפחתה של ספיגת הנתרן, שזהו בעצם המלח שגורם ללחץ הדם לעלות.

אכלו מזונות עשירים באשלגן, שיאזנו את ריכוז הנתרן וכך יורידו את לחץ הדם. אשלגן נמצא בבננות, בפירות הדר, בעגבניות, בתפוחי אדמה עם הקליפה ובקטניות.

הוסיפו מזונות שמכילים מגנזיום – מינרל חשוב לתפקוד השכבה הפנימית של כלי הדם. מגנזיום נמצא בירקות עליים, באגוזים, בעדשים, בדגנים מלאים ובקקאו.

אומגה 3 עשויה להועיל לזרימת הדם. היא נמצאת בדגי ים, בזרעי פשתן טחונים ובברוקולי.

שינה מספקת בשעות נכונות חשובה לשמירה על לחץ דם תקין. גם תרגילי נשימה איטית ועמוקה מביאים להרפיית העורקים ולהפחתת לחץ הדם הכללי.

פעילות גופנית – בעבר נחשבה הפעילות הגופנית כמעלה לחץ דם. כיום יודעים שפעילות כזו מורידה את לחץ הדם בטווח הארוך. הפעילות המומלצת היא הליכה מהירה, ריצה, שחייה, ריקוד ועוד. פעילות גופנית היא אחת הדרכים הבדוקות להפחתת לחץ דם, אפילו פעילות מתונה. חשוב להתאמן באופן הדרגתי ומבוקר.

זכרו שתזונה היא גורם מכריע בשליטה ברמות לחץ הדם, לכן יש לדאוג לצמצום בצריכה של שומנים רוויים ומוקשים, סוכר לבן, קמח לבן, מזונות ריקים ומתועשים.

בריאות איתנה.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:פעילות גופניתלחץ דם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה