חדשות בעולם

טראמפ במסר תקיף לסוריה, רוסיה ואיראן: אל תתקפו את אידליב

לקראת המערכה הצפויה על מעוזם האחרון של המורדים בסוריה, הזהיר נשיא ארצות הברית את סוריה ובעלות בריתה מפני מתקפה על אידליב שעלולה להוביל להריגתם של מאות אלפי אנשים

טראמפ, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)טראמפ, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר הלילה (שלישי) אזהרה מפורשת לרוסיה ולאיראן שלא להשתתף במתקפה הגדולה אותה מתכנן הצבא הסורי לבצע בקרוב לכיבושו של מחוז אידליב, מעוזם האחרון של המורדים בסוריה. האזהרה, אותה העביר טראמפ באמצעות חשבון הטוויטר שלו, הופנתה גם למשטר הסורי: "אסור לנשיא בשאר אל-אסד לתקוף בפזיזות את מחוז אידליב. הרוסים והאיראנים יעשו טעות הומניטרית חמורה אם יקחו חלק בטרגדיה האנושית הפוטנציאלית הזו. מאות אלפי בני אדם עלולים להיהרג. אל תתנו לזה לקרות!".

הצהרתו של טראמפ מתווספת למתח הגובר בין ארצות הברית ורוסיה לקראת המתקפה הקרבה והולכת של הצבא הסורי על אידליב. ביום חמישי שעבר הזהיר שגריר רוסיה בוושינגטון, אנטולי אנטונוב, מפני האפשרות שארצות הברית נערכת לבצע תקיפות חדשות בסוריה. אנטונוב טען כי התבטאויות שיצאו לאחרונה מוושינגטון אודות החשש משימוש שייעשה בנשק כימי במערכה על אידליב נועדו להכשיר את הקרקע למתקפה נוספת של "הטרויקה" המערבית, כלשונו – ארצות הברית, צרפת ובריטניה – על מטרות של המשטר הסורי. השגריר הרוסי ציין כי הביע את דאגתו בנידון בפגישה שקיים עם בכירים במחלקת המדינה: "הזהרנו את ארצות הברית שלא לבצע תוקפנות חסרת בסיס ובלתי חוקית נגד סוריה".

לדבריו של אנטונוב קדמה אזהרה חריפה לסוריה שפרסמו שלוש המדינות המערביות ב- 21 באוגוסט. בהצהרה משותפת שהוציאו, הביעו ארצות הברית, בריטניה וצרפת "דאגה רבה מהדיווחים על מתקפה צבאית של המשטר הסורי נגד אזרחים ותשתית אזרחית באידליב, וההשלכות ההומניטריות הנובעות מכך". הן הבהירו כי הן נחושות למנוע את השימוש של המשטר בנשק כימי: "כפי שכבר הראינו, אנו נגיב בצורה הולמת לכל שימוש נוסף בנשק כימי על ידי המשטר הסורי". סיומה של ההצהרה הופנה לעבר רוסיה, מבלי להזכיר את שמה במפורש: "אנו קוראות לתומכיו של משטר אסד להשתמש בהשפעתם כדי לשמור על המוסכמה העולמית האוסרת שימוש בנשק כימי. אנו מפצירות במדינות אלה להכיר בכך שהשימוש הבלתי מבוקר בנשק כימי על ידי מדינה כל שהיא מהווה איום ביטחוני בלתי מתקבל על הדעת לכל המדינות".

בסוף השבוע הזהיר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, מפני מתקפה כימית שמתכנן ארגון "הקסדות הלבנות" לבצע באידליב, במטרה לסבך את משטר אל-אסד ולהטיל עליו את האשמה: "בעקבות מידע שבידינו, על פרובוקציה מתוכננת של 'הקסדות הלבנות', הזהרנו את המערב שלא להתערב ושלא לשחק באש". דובר הפנטגון, שון רוברטסון, הגיב בחריפות על דבריו של לברוב: "רוסיה יצאה בקמפיין שקרים אינטנסיבי שמטרתו לפגוע באמינותן של ארצות הברית ובנות בריתה. אבסורדית מכולן היא הטענה שארגוני זכויות אדם מתכננים תקיפה כימית כדי להצדיק תקיפה אמריקנית בסוריה. השקרים שרוסיה מפיצה מסמנים את ניסיונה לחמוק מראש מאחריות לזוועות שיתרחשו אם אסד ישתמש שוב בנשק כימי".

יום קודם לכן הצהיר שר החוץ של סוריה, וליד אל-מועלם, כי המשטר הסורי מתכוון "ללכת עד הסוף" ולכבוש את מחוז אידליב מידי המורדים. אל-מועלם, שנפגש עם לברוב במוסקבה, אמר לאחר מכן כי צבא סוריה ינסה להימנע מהרג אזרחים. הוא הוסיף: "אין לנו צורך בנשק כימי, ואין לנו כלל נשקים מסוג זה. אנחנו נמצאים בשלבים האחרונים של מיגור הטרור ובשחרור ארצנו ממחבלים".

ארצות הברית, כך נראה, אינה "קונה" את ההצהרות הסוריות והרוסיות, ומתכוננת לאפשרות שהמשטר הסורי ישתמש שוב בנשק בלתי קונבציונלי. רשת CNN דיווחה בסוף השבוע כי שירותי המודיעין האמריקניים הכינו "בנק מטרות", שכולל מתקני נשק כימי בסוריה. ההחלטה האם לתקוף בסוריה טרם התקבלה, אך על פי בכיר בממשל "בנק המטרות" נועד לאפשר לצבא האמריקני את היכולת לתגובה מהירה נגד משטר אל-אסד.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, הגיע אתמול לביקור פתע בדמשק, ונפגש עם נשיא סוריה ועם שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם. ביקורו של זריף נערך על רקע ההכנות של המשטר הסורי למערכה על אידליב, ולקראת הפסגה שתיערך בסוף השבוע בתבריז שבאיראן בין נשיאי רוסיה, טורקיה ואיראן.

במסיבת עיתונאים שקיים בדמשק אמר זריף כי הפסגה תדון "בדרך שבה נתמודד עם תאי הטרור באידליב, ובראשן ג'בהת אל-נוסרה. הגיע הזמן לבנות את סוריה מחדש ולסיים את המשבר". מלשכת הנשיא הסורי נמסר כי אל-אסד וזריף הדגישו במהלך פגישתם כי הלחצים שמפעילות מדינות המערב על סוריה ואיראן לא ימנעו מהן להגן על העקרונות והאינטרסים של עמיהן.

ובתוך כך, הארגון הסורי לזכויות אדם מדווח כי מטוסי קרב רוסיים חידשו הבוקר את המתקפות האוויריות על מחוז אידליב, לאחר 22 ימים של הפוגה. בשלב זה, לדיווח אין אישור ממקורות אחרים.

תגיות:רוסיהדונלד טראמפאידליב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה