חדשות בעולם

לקראת המערכה על אידליב: רוסיה מזהירה מפני מתקפה אמריקנית בסוריה

בתגובה לאזהרות שהשמיעה ארצות הברית כלפי המשטר הסורי שלא להשתמש בנשק כימי באידליב, אמר השגריר הרוסי בוושינגטון כי התבטאויות אלו נועדו להכשיר את הקרקע למתקפה נוספת של מדינות המערב על סוריה

מחנה פליטים באזור אידליב (צילום: שאטרסטוק)מחנה פליטים באזור אידליב (צילום: שאטרסטוק)
אא

לקראת המתקפה המתקרבת של הצבא הסורי על מחוז אידליב, מעוזם האחרון של המורדים בסוריה – גובר המתח בין רוסיה לארצות הברית.

שגריר רוסיה בוושינגטון, אנטולי אנטונוב, הזהיר היום (חמישי) מפני האפשרות שארצות הברית נערכת לבצע תקיפות חדשות בסוריה. אנטונוב טען כי התבטאויות שיצאו לאחרונה מוושינגטון אודות החשש משימוש שייעשה בנשק כימי במערכה על אידליב שבצפון-מערב סוריה נועדו להכשיר את הקרקע למתקפה נוספת של "הטרויקה" המערבית, כלשונו – ארצות הברית, צרפת ולונדון – על מטרות של המשטר הסורי. השגריר הרוסי ציין כי הביע את דאגתו בנידון בפגישה שקיים בתחילת השבוע עם בכירים במחלקת המדינה: "הזהרנו את ארצות הברית שלא לבצע תוקפנות חסרת בסיס ובלתי חוקית נגד סוריה".

ההתנצחות המילולית הנוכחית בין רוסיה לארצות הברית בנוגע לשימוש אפשרי של המשטר הסורי בנשק כימי החלה בשבוע שעבר. במסיבת עיתונאים שקיים בסיום ביקורו בישראל, הזהיר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, את נשיא סוריה בשאר אל-אסד מפני שימוש בנשק כימי, והבהיר כי אם המשטר הסורי ישתמש שוב בנשק זה – "אנחנו נגיב בחוזקה, וכדאי להם לחשוב על זה".

יום קודם לכן (ב- 21 באוגוסט) פרסמו ארצות הברית, צרפת ובריטניה אזהרה משותפת לסוריה שלא לעשות שוב שימוש בנשק כימי, והבהירו כי יגיבו "בצורה הולמת" על כך. שלוש המדינות קראו לרוסיה, מבלי לנקוב בשמה במפורש, להשתמש בהשפעתה על סוריה כדי למנוע טבח כימי נוסף.

סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבקוב, הגיב בתחילת השבוע על קולות האזהרה מוושינגטון: "זה לא משפיע על נחישותנו להמשיך את מדיניותנו להשמיד לגמרי את מרכזי הטרור במדינה על מנת להחזיר את המדינה לחיים נורמליים".

ובתוך כך, משרד ההגנה הרוסי הודיע היום כי רוסיה תקיים תרגיל צבאי רחב היקף בים התיכון בין ה- 1 וה- 8 בספטמבר. התרגיל יכלול 25 ספינות מלחמה ו- 30 מטוסי קרב. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, טען לאחר מכן כי לתרגיל יש קשר למתרחש בגיזרת אידליב. סוכנות הידיעות הרוסית טאס"ס דיווחה כי פסקוב אמר ש"המצב בסוריה בהחלט יכול להידרדר. חממת הטרור שהגיעה לאידליב לא מבשרת טובות אם לא תינקט פעולה. לכן יש היגיון והצדקה באמצעי זהירות מתקדמים".

בניגוד לפסקוב, סגן שר החוץ הרוסי ושליחו המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון, מיכאיל בוגדנוב, טען כי "אינו חושב" שהתרגיל הצבאי קשור למצב באידליב: "שמעתי על תוכניות לערוך תרגיל. בכל מקרה, אידליב אינה נמצאת בים התיכון".

גורמים באו"ם הגבירו אף הם ביממה האחרונה את מפלס האזהרות נוכח התקרבותה של המערכה באידליב. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הזהיר מפני אסון הומניטרי שעלול להתרחש במחוז זה וקרא לכל הצדדים להתנהל באיפוק במטרה להגן על האזרחים. שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, אמר כי ההסלמה האפשרית עלולה לצאת משליטה אל מעבר לתחומי אידליב, ואולי אף מחוץ לסוריה. דה מיסטורה קרא לממשלת סוריה ולמורדים להימנע מלהשתמש בנשק כימי.

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה אתמול, מפי מקור המקורב למשטר בדמשק, כי הצבא הסורי מתכונן ל"מתקפה מדורגת" על מחוז אידליב. לדברי המקור, בשלב הראשון יתקפו כוחות המשטר את האזורים הדרומי והמערבי של המחוז, ורק בהמשך יפנו לעבר העיר אידליב עצמה.

שר החוץ של סוריה, וליד אל-מועלם, אמר היום כי המשטר הסורי מתכוון "ללכת עד הסוף" ולכבוש את מחוז אידליב מידי המורדים. אל-מועלם, שנפגש במוסקבה עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, אמר לאחר הפגישה כי צבא סוריה ינסה להימנע מהרג אזרחים. הוא הוסיף: "אין לנו צורך בנשק כימי, ואין לנו כלל נשקים מסוג זה. אנחנו נמצאים בשלבים האחרונים של מיגור הטרור ובשחרור ארצנו ממחבלים"

תגיות:רוסיהנשק כימי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה