חדשות בעולם

ארצות הברית, בריטניה וצרפת הזהירו את אסד מפני שימוש בנשק כימי

שלוש המדינות פרסמו את האזהרה המשותפת למשטר הסורי לאור החשש כי הוא ישוב ויעשה שימוש בנשק כימי במתקפתו הצפויה על מחוז אידליב, מעוזם האחרון של המורדים

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

המשטר הסורי מתכונן בימים אלו למתקפה גדולה ומכרעת על מחוז אידליב – מעוזם האחרון של המורדים בסוריה. לקראת המתקפה הצפויה – ובשל החשש שנשיא סוריה בשאר אסד לא יהסס להשתמש שוב בנשק כימי – פרסמו ארצות הברית, בריטניה וצרפת אזהרה חריפה, בה הבהירו כי יגיבו על כל שימוש בנשק בלתי קונבציונלי זה.

שלוש המדינות פרסמו את האזהרה שלשום, ה- 21 באוגוסט, חמש שנים בדיוק לאחר המתקפה הכימית על אזור הע'וטה של דמשק, שגבתה את חייהם של מאות בני אדם – לפי חלק מההערכות, למעלה מ- 1,700 בני אדם נספו בה. מדינות המערב האשימו את המשטר הסורי בטבח הכימי, אך בשאר אסד הכחיש את המיוחס לו וטען כי המורדים הם שביצעו את המתקפה.

בהצהרה המשותפת שהוציאו, שבו שלוש המדינות המערביות וגינו את השימוש החוזר ונשנה של המשטר הסורי בנשק כימי לאורך שנות המלחמה בסוריה: "כחברות קבועות במועצת הביטחון, אנו מאשרות מחדש את נחישותנו המשותפת למנוע את השימוש בנשק כימי על ידי המשטר הסורי, ולהביאו לתת את הדין לכל שימוש בנשק כזה", נאמר בהצהרה. "כפי שכבר הראינו, אנו נגיב בצורה הולמת לכל שימוש נוסף בנשק כימי על ידי המשטר הסורי, אשר היו לו השלכות הומניטריות כה הרסניות עבור האוכלוסיה הסורית".

ארצות הברית, בריטניה וצרפת הביעו בהצהרה "דאגה רבה מהדיווחים על מתקפה צבאית של המשטר הסורי נגד אזרחים ותשתית אזרחית באידליב, וההשלכות ההומניטריות הנובעות מכך". הן הוסיפו: "אנו מדגישות גם את דאגתנו מהאפשרות לשימוש נוסף ובלתי חוקי בנשק כימי". סיומה של ההצהרה מופנה לרוסיה, מבלי להזכיר את שמה במפורש: "אנו קוראות לתומכיו של משטר אסד להשתמש בהשפעתם כדי לשמור על המוסכמה העולמית האוסרת שימוש בנשק כימי. אנו מפצירות במדינות אלה להכיר בכך שהשימוש הבלתי מבוקר בנשק כימי על ידי מדינה כל שהיא מהווה איום ביטחוני בלתי מתקבל על הדעת לכל המדינות".

המתקפה הכימית ב- 2013 חצתה את הקו האדום שממשל אובמה הציב שנה קודם לכן נגד שימוש בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. איומיו של הממשל להגיב בכוח צבאי הביאו את המשטר הסורי, בתיווכה של בעלת בריתו רוסיה, להסכים להתפרק מנשקו הכימי. עם זאת, אסד לא התפרק לחלוטין ממצבורי הנשק הכימי שברשותו, ובשנים שחלפו המשיכו כוחותיו לעשות בו שימוש במקרים רבים – נגד המורדים ונגד אוכלוסיה אזרחית – בין היתר בח'אן שייח'ון שבמחוז אידליב (ב- 4 באפריל 2017) ובדומא שליד דמשק (ב- 7 באפריל 2018). יומיים לאחר הטבח בח'אן שייח'ון הגיב ממשל טראמפ בפעולה צבאית: ספינות של חיל הים האמריקני שיגרו מהים התיכון 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" לעבר שדה התעופה הצבאי א-שעיראת (25 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר חומס), ממנו יצאו מטוסי חיל האוויר הסורי לביצוע המתקפה הכימית. שבוע לאחר המתקפה הכימית בדומא באפריל השנה, תקפו ארצות הברית, צרפת ובריטניה מטרות בסוריה, הקשורות לתכנית הנשק הכימי של המשטר.

תגיות:נשק כימיסוריהבשאר אסד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה