חדשות בארץ

בולטון בסיום ביקורו בישראל: אין לוח זמנים להצגת עסקת המאה

במסיבת עיתונאים בירושלים, אמר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן כי העברת השגרירות האמריקנית לירושלים הייתה "דבר נכון וטבעי" ולא חלק מעסקת חליפין

בולטון במסיבת העיתונאים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)בולטון במסיבת העיתונאים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר הבוקר (רביעי) כי ממשל טראמפ ממשיך לעבוד על גיבושה של "עסקת המאה" – תכנית השלום בין ישראל לפלסטינים – אולם הבהיר כי בניגוד לידיעות על פרסומה המתקרב של התכנית, עדיין לא הוחלט מתי להציגה. הוא ציין כי "יש התקדמות רבה ביחסים באזור כתוצאה מהתהליך עצמו. היו שינויים אסטרטגיים דרמטיים במזרח התיכון בעקבות ההכרה שהסכם הגרעין נכשל, וזה מאפשר התקרבות בין ישראל ורבות משכנותיה הערביות, אפשרות שאף אחד לא יכול היה לחזות בעבר. יש רצון של כולנו לנצל זאת. אבל לגבי השאלה מתי התכנית תיחשף – לא התקבלה החלטה".

בולטון הגיב על הצהרתו הלילה של נשיא ארצות הברית, לפיה "ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר" במשא ומתן עם הפלסטינים מפני שהיא השיגה "דבר משמעותי מאוד" – את הכרת הממשל בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית לירושלים. הבכיר האמריקני אמר כי מבחינתו של טראמפ, ההחלטות בנוגע לירושלים היו "דבר נכון וטבעי", וכי הן נועדו לאפשר את התקדמות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ולא היו חלק מעסקת חליפין: "אני לא חושב שיש שינוי במדיניות... הנשיא הדגיש כמה פעמים שהנושא הזה עיכב את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, וכפי שגם אמר אמש – הוא הוריד את הנושא מהשולחן. כאיש של עסקאות, כנושא ונותן, הוא מצפה, אתם מצפים ואני מצפה שהפלסטינים יאמרו: 'אוקיי, לא קיבלנו את זה, עכשיו אנחנו רוצים משהו אחר'. הנקודה העיקרית היא שזה משהו שבסופו של דבר הצדדים יצטרכו להסכים לגביו". בולטון הוסיף כי בהעברת השגרירות לירושלים, "טראמפ עשה את הדבר הנכון. זה כשלעצמו הכניס מימד של מציאותיות למשא ומתן, שבמשך עשורים נוהל באווירה של חוסר מציאותיות".

בהתייחסו לעימות המתמשך בין ישראל והחמאס ולמאמצים להביא להסדרה, בולטון לא גילה אופטימיות: "היו כבר אינספור הפסקות אש. לחמאס אכפת יותר מהישרדותו הפוליטית מאשר מתושבי עזה, וזה עצוב שכל מה שיש היום לפלסטינים זה לבחור בין חמאס לרשות הפלסטינית".

במהלך מסיבת העיתונאים, בולטון עסק באריכות בסוגיה האיראנית ובסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן במטרה ללחוץ עליה לשנות את מדיניותה האזורית: "מאז חודש מאי אנחנו דנים עם האירופאים בנושא הגרעין. אנחנו מנסים לעודד אותם להצטרף אלינו ולהגביר את הלחץ על איראן, לא רק בגלל מדיניותה הגרעינית אלא גם בשל תכנית הטילים הבליסטיים שלה והמשך תמיכתה בטרור הבינלאומי ופעילותה הצבאית באזור". בולטון הבהיר כי הממשל נחוש לאכוף את הסנקציות באופן הדוק: "המטרה שלנו היא שלא יהיו החרגות מהסנקציות. עד היום הענקנו רק שתי החרגות מצומצמות מאוד".

יועצו של טראמפ טען כי המדיניות האמריקנית אינה מכוונת להפיל את המשטר האיראני אלא "לשנות בצורה מסיבית" את התנהגותו החתרנית: "העובדה היא", אמר, "שהכלכלה של איראן אינה מתפקדת מזה זמן רב. הסכם הגרעין נתן למשטר חיים חדשים. הוא העניק לו נכסים חדשים בהם השתמש למימון הטרור הבינלאומי, כפי שעשה מאז 1979, למימון תכניותיו לפיתוח נשק גרעיני וטילים בליסטיים, ולקידום הפעילות הצבאית שלו במזרח התיכון. ראינו את התוצאות: במקום להפחית את הלוחמנות האיראנית, ההסכם רק הגביר אותה. לא רק שההסכם היה גרוע, אלא הנחת היסוד הפוליטית שעמדה בבסיס מדיניותו של ממשל אובמה – שפתרון סוגיית הגרעין תוביל את איראן להתנהג כמו כל מדינה נורמלית – הייתה מוטעית". בולטון הדגיש כי החזרת הסנקציות – "הורדת הפטיש הכלכלי מחדש", כלשונו – גרמה להשפעות שליליות עמוקות באיראן "אף יותר ממה שחזינו": "ההפגנות שאנו רואים באיראן – למיטב ידיעתנו הן לא מאורגנות. אלו אנשים פשוטים, לא האליטה המשכילה, שאומרים 'נמאס לנו מהשלטון', שצועקים 'מוות לשלטון' ולא 'מוות לאמריקה'. המשטר יצטרך לקחת זאת בחשבון. הם יודעים למה אנחנו מצפים, הכרזנו על כך בגלוי. כאשר הם יהיו מוכנים להתאים את עצמם לכך – אז תהיה אפשרות להגיע להסדר. אחרת – נמשיך להפעיל לחץ מקסימלי על איראן".

בולטון הבהיר כי במקביל לרצון להשלים את משימת חיסולו של דאע"ש, הממשל נחוש להתמודד עם הנוכחות האיראנית בסוריה. הוא הצדיק את המתקפות הצבאיות המיוחסות לישראל נגד מטרות איראניות בסוריה: "כל פעם שאיראן העבירה בחודשים האחרונים טילים או נשק מאיים אחר לתוך סוריה - ישראל תקפה, וזה מעשה לגיטימי של הגנה עצמית". בולטון ציין כי ארצות הברית פעלה אף היא צבאית פעמיים בסוריה, וזאת בתגובה על השימוש שעשה משטרו של בשאר אל-אסד בנשק כימי. הוא הבהיר כי אם המשטר הסורי ישתמש שוב בנשק זה, "אנחנו נגיב בחוזקה, וכדאי להם לחשוב על זה".

בהמשך לדברים שאמר מוקדם יותר היום, בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס", לפיהם רוסיה אינה מסוגלת להוציא את האיראנים מסוריה, אמר בולטון: "נשיא רוסיה פוטין אמר לי, שלושה שבועות לפני פגישתו עם טראמפ, שהאינטרסים האיראניים אינם חופפים לאינטרסים הרוסיים בסוריה. הוא אמר שהוא היה שמח להוציא את כל הכוחות האיראניים מסוריה, אך הוא אינו יכול לעשות את זה לבד". בולטון הוסיף כי "אולי מאמצים רוסים-אמריקנים משותפים יצליחו. זה יהיה אחד מהנושאים שאדון בהם מחר בז'נבה עם עמיתי הרוסי ניקולאי פטרושב".

 

תגיות:ג'ון בולטוןדונלד טראמפאיראןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה