חדשות בארץ

גורם מדיני בכיר: נמשיך בלחץ המדיני והצבאי על איראן עד לנסיגתה מסוריה

בתגובה להסכם לשיתוף פעולה צבאי שנחתם שלשום בין סוריה ואיראן, אמר הגורם הבכיר כי "נתניהו הציב את המאבק בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה כיעד מרכזי"

ימשיך להפעיל לחץ: נתניהו (צילום: Miriam Alster/Flash90)ימשיך להפעיל לחץ: נתניהו (צילום: Miriam Alster/Flash90)
אא

גורם מדיני בכיר בירושלים הגיב היום (שלישי) על ההסכם שנחתם שלשום בין סוריה לאיראן, לפיו איראן תסייע בבנייתם מחדש של הכוחות הסורים המזוינים ושל תעשיות ההגנה הצבאיות של סוריה. על ההסכם חתמו בדמשק שר ההגנה הסורי, עלי עבדאללה איוב, ומקבילו האיראני, אמיר חאתמי, שהגיע לביקור בסוריה.

מעבר לדיבידנד הכלכלי החשוב הטמון בהסכם החדש עבור כלכלתה המקרטעת של איראן, הוא מלמד כי איראן לא תסכים מרצונה החופשי לוותר על נוכחותה המעמיקה בשטח סוריה. שר ההגנה האיראני אמר בדמשק כי הימצאותם של "יועצים איראנים" בסוריה נשענת על הזמנתו הרשמית של המשטר הסורי. הנספח הצבאי של איראן בדמשק, עבד אל-קאסם עלי נג'אד, מסר היום לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית "אירנא" כי אחד מסעיפיו של ההסכם קובע שהיועצים האיראנים ימשיכו לפעול בסוריה. הנוכחות האיראנית טורדת את מנוחתה של ישראל, הדורשת את נסיגתם המלאה של הכוחות האיראניים מהמדינה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר בחודשים האחרונים כי ישראל לא תשלים עם נוכחותה הצבאית של איראן בסוריה ותפעל לסילוקה בכל האמצעים. הגורם המדיני הבכיר חידד היום שוב מסר זה, באומרו כי "נתניהו הציב את המאבק בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה כיעד מרכזי, בדיוק כפי שהציב בשעתו את ביטול הסכם הגרעין והשיג יעד זה למרות שהדבר נראה אז בלתי אפשרי".

הגורם הבכיר הוסיף: "ראש הממשלה מנהל את המאבק הזה הן במישור המדיני והן במישור הצבאי. במישור הצבאי, ימשיך צה"ל לפעול במלוא הנחישות נגד הניסיונות של איראן להעביר כוחות צבאיים ומערכות נשק לסוריה. במישור המדיני, ימשיך ראש הממשלה במאמץ להפעיל לחץ על המשטר באיראן, שנותן את אותותיו. כפי שצוטט היום בתקשורת, נשיא איראן אמר שרבים בעם איבדו אמון בעתידה ובעוצמתה של איראן בגלל הסנקציות הכלכליות".

כזכור, נשיא איראן חסן רוחאני הודה הבוקר כי הסנקציות שהטילה ארצות הברית על ארצו גרמו נזק כבד לכלכלה האיראנית. רוחאני אמר את הדברים בדיון בפרלמנט בטהראן, אליו זומן כדי לתת דין וחשבון על תפקוד ממשלתו בכל הנוגע למשבר הכלכלי באיראן המחריף בחודשים האחרונים. הנשיא האיראני נתון בעת האחרונה לביקורת גוברת והולכת על התנהלותו, ויריביו השמרניים דוחקים בו לבצע שינויים בממשלתו כדי להתמודד טוב יותר עם הסנקציות האמריקניות ועם בעיותיה הכלכליות של איראן. רוחאני אמר בדיון כי למרות שהבעיות הכלכליות הינן "קריטיות", "חשוב יותר מכך הוא שרבים איבדו את אמונם בעתידה של הרפובליקה האסלאמית ויש להם ספק בעוצמתה". למרות זאת, הוא הדגיש כי איראן תתגבר על הסנקציות האמריקניות, והבטיח כי ממשלתו תביס כל מזימה מערבית נגד הרפובליקה האסלאמית: "לא ניתן לחבורה זו של אנטי-איראנים בבית הלבן לרקום מזימות נגדנו. אנחנו לא פוחדים מאמריקה או מהבעיות הכלכליות. אנחנו נתגבר על הצרות".

ובתוך כך, השר לבטחון הפנים, גלעד ארדן, שיגר היום איום לעברו של בשאר אל-אסד, בעקבות ההסכם הסורי-איראני החדש שנחתם שלשום. בראיון ל- ynet אמר ארדן: "לא ציפינו שהאיראנים יניפו באופן רשמי את הדגל הלבן, וברור שההסכם על שיקום צבא אסד הוא תירוץ ופסאדה שנועדה להעניק לגיטימציה להישארות הכוחות האיראנים באזור. אבל שום קומבינה שתשאיר את האיראנים באזור לא תתקבל מבחינתנו". ארדן הבהיר כי נשיא סוריה - שבעת האחרונה הצליח להחזיר לעצמו את השליטה על רובה של הטריטוריה הסורית - יבין שהישארותם של האיראנים בסוריה אינה כדאית עבורו: "אני חושב שאנחנו נמחיש לו עם הזמן את המחיר שישלם אם יאפשר להם להישאר בסוריה".

תגיות:איראןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה