חדשות בעולם

סוריה חתמה עם איראן על הסכם לשיתוף פעולה צבאי

ההסכם נחתם בדמשק על ידי שרי ההגנה של שתי המדינות. שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, אמר כי איראן תשקם את צבאה של סוריה ואת תעשיות ההגנה הצבאיות שלה

טנק סורי במלחמה, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)טנק סורי במלחמה, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

שרי ההגנה של איראן וסוריה חתמו אתמול (ראשון) על הסכם להרחבת שיתוף פעולה הצבאי והבטחוני בין שתי המדינות. כך דיווחה הבוקר סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". ההסכם נחתם בדמשק, אליה הגיע השר האיראני, אמיר חאתמי, בראש משלחת צבאית רמת דרג, לביקור בן יומיים.

עם הגיעו לדמשק, אמר חאתמי לכתבים כי מטרת ביקורו הינה להרחיב את שיתוף הפעולה הבילטרלי בין שתי המדינות בתקופה שלאחר המלחמה: "אנחנו מקווים לפתח שותפות פעילה בשיקומה של סוריה". ההסכם נחתם לאחר שהבכיר האיראני נועד עם עמיתו הסורי, עלי עבדאללה איוב, ועם נשיא סוריה בשאר אל-אסד.

על פי ההסכם, שתי המדינות יקדמו את שיתוף הפעולה הצבאי וההגנתי ביניהן. "סוריה יוצאת משלב המשבר ונכנסת לשלב השיקום", אמר חאתמי במעמד חתימת ההסכם. איוב מצידו שיבח את איראן על תמיכתה בארצו במאבק בטרור, והדגיש כי סוריה ואיראן לא יאפשרו למדינות אחרות לפגוע ביחסיהן הקרובים.

בראיון שהעניק לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", אמר חאתמי כי הסעיף החשוב ביותר בהסכם עליו חתם הוא בנייתם מחדש של הכוחות הסוריים המזוינים ושל תעשיות ההגנה הצבאיות של סוריה, כדי שאלו יוכלו לחזור לתפוקה מלאה: "הרפובליקה האסלאמית של איראן", ציין חאתמי, "יכולה לתת שירות טוב בתחום זה". בהתייחסו לחזבאללה, אמר הבכיר האיראני כי הארגון השיעי הוא "ארגון עצמאי, שלו עבר רב ערך בהתמודדות מול הכובשים ובהגנה על לבנון". הוא הוסיף כי יכולותיו של החזבאללה בתחום הפוליטי ובהגנה על לבנון "טובות מבעבר".

השר האיראני טען עוד, כי ארצו רוצה ב"יחסי ידידות ואחווה" עם שכנותיה באזור, וקרא להן שלא לפתוח במרוץ חימוש: "בטחון האזור יושג רק באמצעות שיתוף פעולה בין המדינות. לא ניתן להשיג זאת באמצעות מדינות מחוץ לאזור".

הסכם שיתוף הפעולה הסורי-איראני מלמד - למי שהיה ספק בכך -  כי איראן לא תסכים מרצונה החופשי לוותר על נוכחותה המעמיקה בשטח סוריה. נוכחות זו טורדת את מנוחתה של ישראל, שדורשת - ביחד עם ארצות הברית - את נסיגתם המלאה של הכוחות האיראניים מהמדינה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר בחודשים האחרונים כי ישראל לא תשלים עם נוכחותה הצבאית של איראן בסוריה ותפעל לסילוקה בכל האמצעים. בחודשים האחרונים יוחסו לישראל תקיפות נגד מטרות איראניות בסוריה. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, שביקר בשבוע שעבר בירושלים, הצדיק את פעולותיה הצבאיות של ישראל: "כל פעם שאיראן העבירה בחודשים האחרונים טילים או נשק מאיים אחר לתוך סוריה - ישראל תקפה, וזה מעשה לגיטימי של הגנה עצמית".

תגיות:איראןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה