בריאות ותזונה

על אכילת אגוזים והיתרונות שלהם עבור חולי סכרת

מחקר חדש שפורסם בעיתון המדעי  Diabetologia קבע כי החלפת פחמימות באגוזים משפרת את איזון הסוכרת ותורמת לבריאות הלב אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במחקר שנערך באוניברסיטת טורנטו ובית החולים סנט מייקלס השתתפו מעל מאה משתתפים עם סוכרת מסוג 2, שאיננה מטופלת באינסולין, זאת בכדי להעריך את ההשפעה של אכילת אגוזים על רמות ה-HbA1c  ועל רמות השומנים בדם – שני מדדים שמהווים סמן חשוב לבריאות המערכת הקרדיו וסקולרית.

המשתתפים במחקר חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות, שקיבלו דיאטה שונה למשך שלושה חודשים. הקבוצה הראשונה קיבלה כ-70 גרם של תערובת אגוזים ליום, הקבוצה השנייה קיבלה כ-30 גרם תערובת אגוזים ליום וחצי מאפין מחיטה מלאה, הקבוצה השלישית קיבלה מאפין שלם מחיטה מלאה ליום.

נמצא כי בעוד שלושת סוגי הדיאטות כללו מספר קלוריות זהה – הקבוצה הראשונה, אשר אכלה כמות גדולה יותר של אגוזים, צרכה כמות גדולה יותר של שומנים בריאים ופחות פחמימות.

מכאן, אכילת כ-70 גרם של אגוזים ביום במקום פחמימות משפרת את הבריאות, ומספקת הוכחה נוספת להשפעה החיובית של צריכת שומנים בריאים עבור אנשים עם סוכרת מסוג 2 היות שאגוזים הינם מקור טוב לשומנים לא רווים, שאינם מעובדים וממקור טבעי. סוגי האגוזים אותם אכלו המשתתפים במחקר היו שקדים, אגוזי קשיו, מקדמיה, אגוזי לוז, צנוברים, אגוזי פקאן, פיסטוק חלבי, ואגוזי מלך. בעוד שאגוזי הקשיו עשירים יותר בפחמימות, האחרים דלים בפחמימות. 

ד"ר דיויד ג'נקינס, ראש המחקר ציין כי "הממצאים גילו שהקבוצה שקיבלה 70 גרם תערובת אגוזים הציגה ירידה משמעותית בערכי ה-HbA1c בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. עוד נמצא גם רמות נמוכות יותר של LDL כולסטרול – ה"כולסטרול הרע" שמהווה גורם סיכון למחלות קרדיו וסקולריות. ד"ר סירל קנדל, חברה בצוות המחקר, הוסיפה כי "השיפור בערכי הסוכר בדם והשומנים שניתן להשגה באמצעות שינוי בהרגלי תזונה וסגנון חיים הוא משמעותי ויכול להיות תרומה חשובה לטיפול בסוכרת מסוג 2. אגוזים הם אופציה בריאה וטעימה עבור אנשים עם סוכרת מסוג 2 שרוצים להגיע למשקל בריא".

לדברי עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה: "ניתן לסכם ולומר כי אגוזים הם בחירה מועדפת בתוכנית דיאטה דלת פחמימות, שמסייעת לאנשים עם סוכרת מסוג 2 ליהנות מאכילת שומנים בריאים, להצליח לשפר את איזון רמות הסוכר בדם וגם להפחית משקל. שימת הדגש על אכילה בריאה המשלבת את עיקרון הפחתת הפחמימות לצד הוספת שומנים בלתי רווים המצויים באגוזים, כמו גם בשמן זית, באבוקדו ובטחינה יכולה לסייע לאנשים עם סוכרת מסוג 2 להגיע אפילו עד הפוגה (רמיסיה) בסוכרת. מבחינת כמויות הפחמימות, השומנים והחלבונים בתפריט – ההמלצות משתנות כתלות במספר גורמים אישיים ולכן מומלץ לפגוש דיאטנית לצורך הרכבת תפריט אישי באמצעות הולטר סוכר.

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית במרכז DMC.

תגיות:אגוזיםסוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה