חדשות בעולם

לאחר חודש בלבד: יו"ר ועדת האו"ם לחקירת האירועים בגבול עזה התפטר מתפקידו

דיוויד קריין מונה בחודש שעבר על ידי המועצה לזכויות אדם של האו"ם לחקור את הריגתם של פלסטינים על ידי ישראל בעימותים על גדר המערכת. הוא הגיש את התפטרותו בשל "נסיבות אישיות"

  • י"ב אלול התשע"ח
(צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)(צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אא

דיוויד קריין, יו"ר ועדת האו"ם לחקירת העימותים האלימים של החודשים האחרונים בגבול בין ישראל ורצועת עזה, התפטר מהוועדה, וזאת פחות מחודש מאז קיבל עליו את התפקיד.

התפטרותו של קריין באה בשל של "נסיבות אישיות". וויצ'יסלב סוק, שגריר סלובניה לאו"ם בז'נבה המכהן כעת כנשיא המועצה, קיבל את התפטרותו של קריין. מהמועצה נמסר כי היא שוקלת את צעדיה.

פרופסור קריין, בכיר לשעבר בפנטגון, הינו מומחה למשפט בינלאומי. הוא שימש בעבר כתובע בבית הדין הבינלאומי המיוחד שהוקם לחקירת פשעי מלחמה בסיירה לאון. ב- 25 ביולי הוא מונה על ידי המועצה לזכויות אדם של האו"ם, היושבת בז'נבה, לעמוד בראש הוועדה לחקירת האירועים בגבול הרצועה החל מה- 30 במרץ - אז החלו הפלסטינים ברצועה בהפרות סדר אלימות במסגרת "תהלוכות השיבה" שאורגנו על ידי החמאס לעבר גדר המערכת. בחודשים שחלפו, הפלסטינים פתחו בטרור הצתות, באמצעות עפיפונים ובלוני תבערה, שחוללו שריפות ענק וגרמו לנזקים כבדים לשדותיהם של יישובי עוטף עזה. על פי הנתונים של משרד הבריאות בעזה, במהלך ארבעת החודשים האחרונים נהרגו כ- 170 פלסטינים.

ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה במועצה לזכויות אדם של האו"ם ב- 18 במאי. על פי המנדט שקיבלה, הוטל עליה לחקור את מצב זכויות האדם במזרח ירושלים, בגדה המערבית ובעזה, ולבדוק את הנסיבות בהן ישראל הרגה מפגינים פלסטיניים בגבול הרצועה. בנוסף, ההחלטה גינתה את "השימוש הבלתי פרופורציונלי וחסר האבחנה בכוח מצידם של כוחות הכיבוש הישראליים נגד אזרחים פלסטיניים". 29 מדינות תמכו בהצעת ההחלטה, לעומת שתי מדינות בלבד שהתנגדו – ארצות הברית ואוסטרליה. 14 מדינות נמנעו בהצבעה, ביניהן בריטניה, גרמניה והונגריה. ארצות הברית אמרה כי ההחלטה על הקמת הוועדה הינה חד-צדדית ואינה מתייחסת לאחריותו של החמאס לאלימות.

בישראל תקפו בזעם את הקמת הוועדה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "הגוף שקורא לעצמו 'מועצת זכויות האדם' הוכיח שוב כי הוא ארגון צבוע ומשוחד שמטרתו להזיק לישראל ולתמוך בטרור. ישראל דוחה בתוקף את ההחלטה האנטי-הישראלית הזו ותמשיך להגן על חייליה כחלק מזכותנו להגנה עצמית". אולם מינויו של קריין עבר ללא הבעת מחאה, ככל הנראה בשל העובדה שהוא נתפס כאובייקטיבי באופן יחסי, בניגוד להרכבים של ועדות קודמות. עם זאת, ב- 2006 הוא מתח ביקורת נוקבת על ישראל בשל המבצע הצבאי בו פתחה בחודש יולי לאחר חטיפתם של חיילי צה"ל אהוד גולדווסר ואלדד רגב על ידי החזבאללה (גופותיהם של השניים הוחזרו כעבור שנתיים). קריין טען אז כי "לכל אומה יש זכות להגן על תושביה, אבל התגובה צריכה להיות מידתית ולא לגרום סבל מיותר לאזרחים. ישראל נוטה לתגובה בלתי פרופורציונלית, שרק גורמת לזעם נוסף". בראיון שהעניק בחודש שעבר לערוץ "כאן", לאחר שנבחר לעמוד בראש ועדת האו"ם, אמר קריין כי הוא מגיע לחקירה ללא דעות קדומות: "אנחנו מסתכלים על הדברים ברצינות, בצורה נייטרלית, ואנחנו מחפשים את האמת. המסקנות יהיו רק על פי העובדות".

ועדת החקירה אמורה להגיש את מסקנותיה בחודש מרץ 2019. בחודש הבא היא צפויה למסור למועצה עדכון בעל פה על חקירתה. יחד עם קריין מונו לוועדה שתי חברות נוספות – שרה חוסיין מקניה ובטי מורונגי מבנגלדש.

תגיות:או"םרצועת עזהזכויות אדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה