אמונה

שבילי האמונה: התורה מקיימת את תומכיה

כאשר יעלה הוא לשמים, הוא יזכה לקבלת פנים לבבית בתופים ובמחולות, ואשתו תזכה לאותה קבלת פנים בדיוק

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

הפסוק מבטיח לנו: "עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר" (משלי ג, יח).

התורה נותנת חיים לתומכים בה, כפי שבדי הארון שנועדו לשאת את הארון – בעצם נשאו את נושאיהם. התורה מברכת את מי שזוכה לתמוך בלומדיה: את נדיבי העם המזילים מכספם ללומדי תורה ולמוסדות לימוד, ואותנו הנשים, התומכות בפועל, במסירות ובאהבה בלומדי התורה.

הרה"ג ר' אליעזר גורדון ר"י טלז התחתן עם בתו של גביר שהבטיח לו שיספק לו את כל מזונותיו לאחר הנישואין כדי שיוכל להתעלות בלימוד התורה. לאחר הנישואין הגביר ירד מנכסיו והתרושש, עד שהגיע לפת לחם ממש, אך למרות המצב הכלכלי הקשה התעקש חמיו של רבי אליעזר גורדון להמשיך לספק לו את מזונותיו. חמותו שאלה את בעלה: "איך ניתן לו מזונות? הרי לנו עצמנו כל כך קשה?" והוא ענה לה: "מי אמר שהוא אוכל משלי? אולי אני בכלל אוכל משלו?".

המצב הכלכלי בביתו של חמיו המשיך להדרדר, לא היה מה לאכול בבית, וכדי שיהיה בכל זאת במה לזון את עצמם הלכה חמותו לאסוף קמח משאריות טחנות הקמח, וקיבלה בשר מיותר מחלק הרגליים מהאיטליז, והיא אמרה לבעלה: "תראה כמה קשה לנו! אולי נפסיק לפרנס את חתננו?" והוא הגיב שוב: "מי אמר שהוא אוכל משלי? אולי אני בכלל אוכל משלו?".

יום אחד הציעו לרבי אליעזר עבודה של מנקר (מוציא גידים של הבשר שאסור לאכול אותם) הלך לשאול את חמיו כיצד לנהוג, וחמיו הגיב: "מה פתאום שתהפוך למנקר? אתה צריך להיות ראש ישיבה!" כששמעה זאת החמות שאלה: "למה ענית לו כך? שיתפרנס הוא בעצמו! הרי לנו כל כך קשה!" ושוב הגיב חמיו: "מי אמר שהוא אוכל משלי? אולי אני בכלל אוכל משלו?" בהמשך הציעו לרבי אליעזר עבודה של מלמד דרדקי, והוא הלך שוב להוועץ בחמיו ושוב קיבל את אותה תשובה: "אתה צריך להיות ראש ישיבה גדול!" כששמעה אשתו שגם למשרת ה'מלמד' בחיידר בעלה מתנגד שאלה שוב: "למה ענית לו כך? שיפרנס את עצמו, הרי לנו כל כך קשה!" ושוב קיבלה היא את התשובה הידועה: "מי אמר שהוא אוכל משלי, אולי אני בכלל אוכל משלו?".

יום אחד הגיעה לרבי אליעזר הזמנה מכובדת – הציעו לו את משרת ראש הישיבה בטלז. הוא הלך כהרגלו לשאול את חמיו, וחמיו ענה לו: "הייתי כל כך רוצה שתשאר פה, אבל כאן אני כבר לא יכול למנוע מבעדך, לא אוכל לעצור את עלייתך הרוחנית". השיב רבי אליעזר בחיוב להזמנה, בני משפחת אשתו וכל אנשי הקהילה נפרדו ממנו, בני המשפחה ליוו אותו ואת אשתו אל הרכבת, וחזרו לביתם.

בבוקר המחרת, חמיו של רבי אליעזר לא קם ממיטתו! או אז אמרה האשה: "עכשיו אני מבינה עד כמה צדק בעלי במילותיו: 'מי אמר שהוא אוכל משלי, אולי אני בכלל אוכל משלו?'"...

אשה שתומכת בתורת בעלה זוכה לשכר רב, זכיתי לשמוע מפיה של הרבנית קנייבסקי ע"ה: "כל יהודי העוסק בתורה כאן בעולם, זוכה אשתו לשבת לצדו בעולם האמת ולדעת ולהבין את כל אשר הוא למד. הכל היא תבין – כי היא תמכה בו!

כאשר יעלה הוא לשמים, הוא יזכה לקבלת פנים לבבית בתופים ובמחולות, ואשתו תזכה לאותה קבלת פנים בדיוק. היא מקבלת את אותו החלק כי היא סייעה לו, תמכה ונמנעה מלהפריע לו. וכל ההתעלות הרוחנית שלו הגיעה רק בזכות תמיכתה."

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופסלחץ כאן

תגיות:תורההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה