אמונה

במקום לסגור עסקה של מיליון דולר – ניצל מפיגוע

"אני לא מתלונן, כי מי אני? רואה מקוקר של שניים-שלושה סנטימטרים – ה' יש לו שדה ראיה רחב! הוא רואה שדה ראיה של שלושה קילומטרים. מה אני יכול לדון ולשפוט?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באילו נקודות באמונה עלינו להתחזק?

להבין שהמוגבלות היא שלנו ולא לבוא בטענות כלפי הקב"ה שהוא "קל אמונה ואין עול, צדיק וישר הוא" (דברים לב, ד).

וכדברי אביהן של בנות משפחת גרוס שנפטרו באסון ההרעלה: "זהו התיקון – חשבונות שמים שנעלמים משכלנו. אנו מבינים את המוגבלות של השכל שלנו, ולא תובעים ולא מבקרים ולא מאשימים. מבינים שיש בעל הבית והוא יודע טוב מה הוא עושה. לא עשינו אנחנו את עצמנו, מישהו עשה אותנו..."

  • לה' שדה ראיה רחב

כך גם אמר הר' גרוס: "אני לא מתלונן, כי מי אני? רואה מקוקר של שניים-שלושה סנטימטרים – ה' יש לו שדה ראיה רחב! הוא רואה שדה ראיה של שלושה קילומטרים. מה אני יכול לדון ולשפוט? כואב, ודאי שכואב. בוכים, ודאי שבוכים. טוב לבכות, אבל זה נטול תחושה של תסכול..."

להאמין שמעשי ה' הם אמת וצדקו יחדיו. החסד של ה' לפעמים נסתר, ועם זאת: "כי טוב ה' לעולם חסדו" (תהלים ק, ה) – ה' עושה תמיד חסד. לפעמים החסד נעלם מאתנו. נדע כי "עד דור ודור אמונתו". בכח האמונה נגיע להבנה כי אכן חסד ה' עמנו.

איננו יודעים מה הוא רע ומה הוא טוב. בזמן נפילת מגדלי התאומים התפרסם הסיפור על אותו אדם שעמד לסגור עסקה של מעל עשרה מיליון דולר, אולם פתאום נתקף בקלקול קיבה – ולא יכול היה להגיע. הוא הרגיש כל כך רע... בעקבות אסון התאומים לא נשאר זכר מאלה שהיו אמורים לפגוש אותו.

לפעמים זוכים לראות את סוף הסיפור ובקלות להבין שזה היה כל כך לטובתנו, אך כל החכמה היא להאמין גם כשלא תמיד רואים כמה זה היה לטובתנו, ולהתחזק מכל הסיפורים ששמענו או ראינו בחוש, ולדעת שזה אותו הקב"ה שנתן נסיון, הרים, הציל ולפעמים הביא עלינו נסיון שלא ראינו בו את כל הסוף. שם מתחילה האמונה האמתית...

בחור ובחורה נפגשו, כמעט סגרו שידוך. בבית הבחורה כבר התכוננו לאירוסין, כשפתאום הגיעה הודעה מצד הבחור שהוא מוריד את השידוך. איזה בכי היא בכתה ואיזו עגמת נפש היתה שם! ארך לה זמן להתאושש מן המכה. בכל אופן, החיים המשיכו והיא מצאה את שלה, וגם הוא מצא את שלו והתחתנו. אולם שנה אחר כך, הוא נפטר בגלל חידק טורף. היא היתה מזועזעת, ומלאת חרטה איך בכתה ונלחמה נגד רצון ה', ובעצם הקב"ה חסך ממנה את הצער והסבל של להיות אלמנה צעירה.

טוב אינו בהכרח מתוק! טוב מביא לדברים טובים. ניתוח עשוי להיות טוב אך לא מתוק, וממתקים לעומת זאת עשויים להיות מתוקים אך לא טובים. ומשום שהשכל שלנו מוגבל ואיננו רואים הכל, איננו יכולים לדעת מה טוב ומה רע, ולכן עלינו להאמין שהכל לטובה ולסמוך על ה' ששדה ראייתו רחב והכל מדויק לטובתנו.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופסלחץ כאן

תגיות:הרבנית אסתר טולדנושבילי האמונהשפיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה