אמונה

שבילי האמונה: אמונה מושכת ישועות

כשאתה מאמין במשהו – אתה מגדל אותו, גורם לו להתהוות ולהתפתח ומושך אותו אליך. אדם מושך את שהוא מאמין בו

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

אמונה היא המפתח שה' נתן לנו לכל הישועות.

ה"בית אהרן" מקרלין זצ"ל אמר: אמונה היא המשכה – דרך אמונה מושכים את הישועה, כאשר נאמין שהישועה תגיע – היא תגיע בעזרתו יתברך.

למלה אמונה שתי משמעויות: להאמין, ולגדול.

1. להאמין – פירושו לתת אמון, לבטוח.

2. לגדול – אמונה פירושו גם לגדול – כפי שכתוב במגילה "ויהי אומן את הדסה" – שפירושו שמרדכי גידל את אסתר כבת.

לא סתם יש למילה אמונה שתי משמעויות אלה. כי כשאתה מאמין במשהו – אתה מגדל אותו, גורם לו להתהוות ולהתפתח ומושך אותו אליך. אדם מושך את שהוא מאמין בו. אם הוא מאמין שתבוא הישועה, הוא כביכול מגדל את הישועה, גורם לה להווצר ולהגיע אליו. אומר ה"אוהב ישראל" זצ"ל בשם רבי יחיאל מזלוטשוב זצ"ל: כשאדם מאמין ובוטח, בכך הוא מושך אליו ישועה!

מסופר על יהודי ניצול שואה, כי בעת שהיה במחנות, כל הזמן דיבר דיבורים של אמונה ובטחון. הדיבורים האלה היו לזרא לשוכני המחנה, אשר ראו את המוות שעה שעה מול העיניים. אחר שהובאו למחנה ההשמדה, לעג לו אחד האנשים: גם כאן אתה עדיין מאמין? ענה לו: בוודאי. ואז באחד הימים הגיע גם תורו. הכניסו אותו בתוך קבוצה של כמה מאות יהודים לתאי הגזים, ואז פנה אליו שוב אותו יהודי: גם כאן תגיד שהכל מהקב"ה ושהכל לטובה? אמר לו בלי פקפוק: בוודאי! באותו רגע הגיע הקצין הנאצי לסגור עליהם את דלתות התאים, אולם לא הצליח כי הצפיפות היתה רבה מדי. פתח את הדלת ודחף את אותו יהודי החוצה – הוא ניצֵל את הרגע וברח וחייו ניתנו לו לשלל.

"ויהי ידיו אמונה" – אומר הרבי מלכוביץ זצ"ל: כפי שבידים אדם יכול לעשות ולפעול, כך באמונה – בראש, בכח האמונה והבטחון הגמור שדברים יקרו, אפשר לחולל נסים.

ה"פלא יועץ" באות מחשבה כותב, שלמחשבה יש כח המושך, שמה שאדם מתמקד בו, כך הוא מושך על עצמו לטוב או לרע.

בביתו של רבי מנדל מרימנוב שרר עוני גדול עד כדי כך, ששבוע אחד הגיע כבר יום שישי ועדיין לא היו בבית דגים לשבת. הרבנית דאגה מאד: מה יהיה? מאיפה תיקח דגים לשבת? אך הרבי הרגיע אותה ואמר: תכינו כלים יבואו הדגים... הרבנית עשתה כדבריו, ולפתע דופק בבית אורח שנתקע בעיירה לשבת וביקש להתארח אצלם, והביא אתו דגים... באמונתם התמימה בה' שיביא את הדגים משכו את הישועה.

בספר "עוז ישראל" מהאדמו"ר מזלוטשוב זצ"ל מביא: "באמונה יש כח שבאמונה ימשך הדבר הזה ממקורו ויבוא על ידי שמאמין בה' יתברך באמונה שלמה על שום איזה דבר נמשך הדבר ובא בשלמות.

על ידי זה אפשר להבין מה שאמר רש"י על נח שהיה מאמין ואינו מאמין בבוא המבול – אפשר להסביר זאת שנח היה ירא להאמין באמונה שלמה שיבוא המבול, שעל ידי שלמות אמונתו ימשך בודאי הבאת המבול, באמת היה מאמין אבל ירא להאמין בשלמות שה' יביא את המבול, אולי יהיה הוא הגורם לזה."

כלומר, נח חשש שאם הוא יאמין בלב שלם שיבוא המבול – בעצם אמונה זו הוא ימשוך את בואו של המבול ויביא כליון על העולם, והוא לא רצה להיות זה שיגרום למבול!

גם בענין מכירת יוסף אנחנו מוצאים עיקרון דומה. אחרי שמכרו אחי יוסף את יוסף, הראו ליעקב את כתונת הפסים שלו טבולה בדם עזים, והוא הסיק שיוסף נטרף על ידי חיה רעה:

"וַיֹּאמְרוּ זֹאת מָצָאנוּ הַכֶּר נָא הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא אִם לֹא: וַיַּכִּירָהּ וַיֹּאמֶר כְּתֹנֶת בְּנִי חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף" (בראשית לז, לב).

שואלים צדיקים: למה היו צריכים לגרום ליעקב להבין שחיה רעה אכלה אותו? למה לא מספיק שיאמרו, שאינם יודעים היכן הוא? למה היו צריכים להוסיף צער על צערו?

אלא שידעו השבטים שאם יגידו ליעקב שיוסף נעלם, אזי בכח האמונה של יעקב הוא יצליח להביא אותו חזרה.

אדם שמאמין, כביכול נותן כח בעולמות של מעלה להביא לו את הישועה, כך ברא ה' את העולם, שהאדם מלמטה משפיע על העולמות למעלה. כפי שנאמר "תנו עוז לאלקים" (תהלים סח, לה)

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:אמונההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה