חדשות בעולם

טראמפ מזהיר: מי שיעשה עסקים עם איראן - לא יעשה עסקים עם ארצות הברית

אזהרתו של טראמפ כוונה כלפי שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי, שאמרו אתמול כי לא ייענו לתביעה האמריקנית להפסיק את הסחר עם איראן

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיגר לפני שעה קלה מסר חד, בו הבהיר כי ארצו לא תעבור בשתיקה על הפרתן של הסנקציות הכלכליות אותן הטילה על איראן.

הסנקציות החדשות של ארצות הברית על משטר האייתולות נכנסו הבוקר לתוקפן - שלושה חודשים לאחר שטראמפ הודיע על פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ כי "אלו הן הסנקציות ה'נושכות' ביותר שהוטלו אי פעם, ובנובמבר הן יוחרפו לשלב נוסף. מי שיעשה עסקים עם איראן לא יעשה עסקים עם ארצות הברית. אני מבקש שלום עולמי, לא פחות".

דבריו של טראמפ כוונו, בין היתר, לעברן של מדינות אירופה, שהבהירו אתמול כי לא ייענו לתביעה האמריקנית להפסיק את הסחר עם איראן. בהצהרה משותפת שמסרו שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ושרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה, הובע "צער עמוק" על הסנקציות האמריקניות. השרים ציינו כי הסכם הגרעין "חיוני לביטחון אירופה, האזור והעולם כולו", והוסיפו: "הסרת הסנקציות [מעל איראן] היא חלק מרכזי בהסכם הגרעין. אנחנו נחושים להגן על בעלי עסקים אירופים שקשורים בעסקים לגיטימיים מול איראן. המדינות שנותרו חברות בהסכם הגרעין התחייבו לפעול, בין היתר, לשימור ולטיפוח ערוצים כלכליים פתוחים ופעילים מול איראן, ולהמשיך בייצוא נפט ודלק ממנה".

טראמפ, שחתם אתמול על הצו להחזרת הסנקציות, אמר כי הוא "פתוח להגיע להסכם חדש וכולל עם איראן שיעסוק בכל הפעולות השליליות שלה". נשיא איראן חסן רוחאני הגיב ואמר כי דבריו של טראמפ הם חלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד איראן וכי הצעתו נועדה לצרכים פנימיים בארצות הברית. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי מדובר ב"תרגיל יחסי ציבור". זריף הבהיר כי הסנקציות לא ישנו את מדיניותה של ארצו, והוסיף: "תשאלו בכל מקום בעולם, והם יגידו לכם שנתניהו, טראמפ, ו[יורש העצר הסעודי מוחמד] בן סלמאן הם שמבודדים, לא איראן".

הסנקציות שנכנסו היום לתוקף הם שלב ראשון במערכה של הממשל להדק את לפיתת החנק על הכלכלה האיראנית במטרה ללחוץ על המשטר בטהראן לחזור לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית לדיון על הסכם גרעין חדש. בשלב זה, ארצות הברית תגביל את יכולתה של איראן לרכוש דולרים אמריקניים, ותאכוף עליה סנקציות בתחומי המסחר בזהב ובמתכות, בפחם ובתוכנות תעשייתיות, וכן על מגזר הרכב האיראני. בתחילת נובמבר ייכנסו לתוקף סנקציות בתחומי הבנקאות והאנרגיה, שיגבירו עוד יותר את הלחץ על המשטר האיראני. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר בתחילת השבוע כי הבית הלבן יאכוף את הסנקציות באופן הדוק ויתמיד בהן עד שאיראן תשנה את מדיניותה באופן קיצוני. פומפאו ציין: "אנו מקווים שנוכל למצוא דרך להתקדם, אך זה ידרוש שינוי עצום מצד המשטר האיראני: הם חייבים להתנהג כמו מדינה נורמלית. זו הבקשה. זה די פשוט".

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה