השבת שלי

שבת עם המון נכדים: השבת של רחל שטיינר

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: רחל שטיינר, סבתא להמון נכדים מתוקים, מספרת לנו על השבת שלה

  • כ"ט אב התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת זה זמן מיוחד בשבילי. אני תמיד אומרת שחבל שאין שבת פעמיים בשבוע, כי יש משהו ממכר ברוגע ובשקט האלו, שאני מאד מאד אוהבת".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? ומה זה כולל?

"קניות מתחילה בערך מיום רביעי, אז אני עושה הזמנות של עופות ודגים, ירקות ומוצרי מזון, וכל מה שחסר בבית לכבוד שבת. בכל שבוע מתארחים אצלנו לפחות שניים או שלושה ילדים נשואים, עם הרבה נכדים מתוקים, ולכן בכל שבוע צריך למלא את מאגרי המזון מחדש. כבר ביום ראשון אני מקבלת הזמנות מאלו שרוצים להתארח אצלנו בשבת ורוצים לתפוס להם מקום אצל סבא וסבתא. את הבישולים וכל מה שקשור אליהם אני מתחילה ביום חמישי. מה שאפשר וטעים להכין קודם, כמו עוגות, סלטים וארבעס, אני מכינה בחמישי, ואת כל מה שאוהבים לאכול טרי, אני מכינה בשישי". 

תארי את תפריט השבת שלכם?

"אני משעממת מאד. אין אצלנו מנות מיוחדות ומרקים שונים כל שבת. אני אוהבת ששבת זו שבת, ובשבת יש לנו תמיד התפריט השבתי המוכר והאהוב, שלא משתנה. לדעתי יש טעם אחר למרק העוף הקבוע של שבת, לטשולנט של שבת ולחלות הטעימות בשבת. אני אופה חלות באופן קבוע בכל יום שישי. הכמות משתנה בהתאם לאורחים. לפעמים זו תהיה עיסה של שני קילו, לפעמים של ארבעה קילו וכשיש הרבה אורחים – אפילו יותר. אין מצב שאני מוותרת על החלות הביתיות. גם אם אנחנו לא בבית בשבת, אני עדיין אופה חלות בשישי בבוקר. אני פשוט חייבת את הריח הזה בבית בכל יום שישי.

"חוץ מזה, התפריט שלנו קבוע בדרך כלל. למנה ראשונה בלילה יש חלות וסלטים: טחינה, עגבניות, חצילים, פטריות מוקפצות ומה שמתחשק להכין באותו שבוע, וגם גפילטע פיש ולצידו פורל או סלמון.  אחר כך אוכלים מרק עוף עם המון אטריות וארבעס תוצרת בית, וגם קאשע – כוסמת, למי שאוהב. למנה עיקרית יש עוף ברוטב מתקתק, פשטידה מתוקה או מלוחה שמתחלפת בכל שבת ופתיתים. דווקא הקינוח מגוון מאד אצלנו: יש מוס, גלידה תוצרת בית, אגסים ביין, קומפוט תפוחים או כל מתכון מתוק אחר שאוהבים.

"בבוקר אוכלים אצלנו שוב חלות, סלטים ודגים כמו בלילה. למנה שניה יש כבד וסלט ביצים עם בצל, ולמנה עיקרית טשולנט ופשטידה שונה מהלילה. גם הקינוח בדרך כלל יהיה אחר.

"אני מקפידה מאד על סעודה שלישית, ומשתדלת תמיד להכין סלטי חסה וסלטים טעימים לסעודה. בשבתות של קיץ, כשעובר מספיק זמן מהארוחה הבשרית של הבוקר, תהיה בדרך כלל גם עוגת גבינה טובה עם קפה לקינוח".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

" שמח מאד. יש פטפוטים ודיבורים, וילדים שקופצים מסביב לשולחן. תמיד יש על מה לדבר, וזה זמן משפחתי נחמד מאד. בין המנות אחד הבנים או הגיסים אומר דבר תורה, ובעלי מחלק ממתק מיוחד לנכדים בסוף הסעודה.

"אני משתדלת שכולם יגיעו לסעודת שבת רעננים ומלאי כוחות, וההכנות לכך מתחילות כבר בשישי, במנוחה לפני שבת. האמת שאני קצת לא מבינה את האופנה הזאת, למנוע מהילדים הקטנים לישון בשישי כדי שיירדמו מהר אחרי הסעודה. אני תמיד השכבתי את הקטנים לנוח ביום שישי, וגם בשבת בצהריים השכבתי אותם לישון, כדי שיהיה להם כוח לשבת אחר הצהריים. לא מפריע לי שמסתובבים נכדים במוצאי שבת בין הרגליים, אני דווקא אוהבת את החוכמות שלהם וזה זמן ליהנות מכולם. לא יכולה לחשוב על שולחן שבת שקט, בלי הרעש והחוכמות ואפילו המריבות של הילדים. למה שלא ירגישו את השבת יחד איתנו? זה הזמן שלהם לצומי וליחס מאבא ואמא, ובטח מסבא וסבתא".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"אני לא יודעת איך לענות על השאלה הזאת, האמת היא שאני אוהבת הכל בשבת. אין לי משהו שאני אוהבת יותר או פחות. אני אוהבת גם את הרוגע וגם את השלווה המיוחדת הזאת וגם את הסעודות וגם את זה שזה זמן שמוקדש כולו למשפחה ולביחד. שבת זו מתנה, ממש כך".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"עושים להם אווירה נחמדה. כל מה שמכינים במשך השבוע הוא לכבוד שבת. כל ציור מיוחד או יצירה שמכינים עם הילדים במשך השבוע יקשטו את הבית לכבוד שבת. בכלל, את כל הדברים הטובים כמו ממתקים מיוחדים ובגדים חדשים שומרים אצלנו לשבת. אני חושבת שגם מאד חשוב לבדוק מה אנחנו משדרים לילדים. אם ילד שומע כל הזמן שאמא לחוצה ועצבנית כי יש לה עוד המון דברים להכין לשבת, ויש לה עוד הרבה עבודה, הוא יבין ששבת זה משהו מתיש ששואב את כל הכוח. אבל אם ילד רואה איך אמא ואבא רק מחכים לרוגע ולכיף ולמשפחתיות של שבת, גם הוא יאהב אותה".

שבת בלתי נשכחת?

"פעם בשנה, בדרך כלל בשבת הגדול, אנחנו מתארגנים כולנו לשבת ענקית של כל המשפחה. זו שבת מדהימה, עם כל הילדים, החתנים והכלות וכל הנכדים המתוקים, וזה זמן מדהים למשפחתיות ולביחד.  זה המון עבודה, לארגן שבת כזאת, אבל זה כיף ונחת לכל המשפחה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

אתן לך את המתכון הקבוע לחלות שתמיד מצליחות, אין שבת שאנחנו מוותרים עליו.

חלות לשבת

1 קילו קמח

1/2 ליטר מים

2 כפות שמרים יבשים

1/2 כוס סוכר

כף מלח

חצי כוס שמן

אפשר להכפיל את הכמויות במידת הצורך. מעיסה של 2 קילו ומעלה צריך להפריש חלה בברכה.

הוראות הכנה:

מכניסים את כל החומרים למיקסר, ומקפידים לשים את השמרים והמלח רחוק זה מזה, כדי שלא יגעו אחד בשני. לשים את כל החומרים בוו הלישה במיקסר במשך 15 – 20 דקות לבצק גמיש ואחיד, ונותנים לבצק לנוח לעשרים דקות. מפעילים שוב למשך 15 – 20 דקות (רצוי וכדאי אם יש זמן לתת לבצק שוב לנוח וללוש אותו שוב, כך מתקבלות חלות אווריריות ולא דחוסות.) ומתפיחים במקום חמים.

כשהבצק תופח, מפרישים חלה וקולעים לחלות. מורחים ביצה על החלות ומפזרים שומשום או פרג מלמעלה, ונותנים להן לתפוח בתבנית עד שהתנור מתחמם.

מחממים תנור לחום של 180 מעלות, ואופים עד שהחלות הופכות לזהובות ושחומות. זמן האפייה משתנה מתנור לתנור.

בתאבון!

רוצים לספר לנו על שולחן השבת שלכם? כתבו אל support@htv.co.il ונחזור אליכם.

תגיות:השבת שלירחל שטיינר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה