שבועות

ספר הספרים במספרים: נתונים מפתיעים על התורה

ערב חג מתן תורה: קבלו היכרות קצרה, ולעתים מפתיעה, עם פרשותיה, פסוקיה, תיבותיה ואותיותיה של התורה. אז מהו הפסוק שזכה לכמות הפירושים הרחבה ביותר? מהי האות שמופיעה הכי הרבה בתורה? ומהן המילים הקצרות והארוכות ביותר בתורה?

אא
1. הפרשה הקצרה ביותר בתורה היא פרשת "וילך" המונה 30 פסוקים בלבד. ואפשר שיצא כך משמים, לפי שקריאת פרשה זו חלה בסביבות ראש השנה ויום הכיפורים, שיש בהם תפילות רבות. לעומת זאת, הפרשה הארוכה ביותר בתורה היא פרשת "נשא", המונה 176 פסוקים. רעיון יפה כתב בהקשר לכך מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז שליט"א בירחון "אור תורה" (סיון התשס"ו במדור "מעדני תורה"), שגם הפרק הארוך ביותר בתנ"ך, פרק קי"ט שבתהלים, מכיל 176 פסוקים. והמסכת הגדולה ביותר בתלמוד (בדפים), היא מסכת בבא בתרא, גם בה יש 176 דפים. ואת זה רמז הכתוב (תהלים יט, יא) על התורה: "ומתוקה מדבש ונופת צופים". כי נֹפת ראשי תיבות נזיקין (בבא בתרא מסדר נזיקין), פרשה, תהלים, שכל אחד מהם יש בו מספר 176 כמניין "צוף", הרי "נפת צופים". ויש אומרים שמאחר שפרשת "נשא" נקראת בדרך כלל לאחר חג השבועות שהוא זמן מתן תורה, לכן היא הפרשה הארוכה ביותר, וגם המדרש רבה והזוהר שלה ארוכים מאוד, להראות את השפע הרב שקיבלנו במתן תורה. עד כאן לשונו.
 
2. מבין חמשת חומשי התורה, ספר "בראשית" הוא הארוך ביותר במניין הפרקים. יש בו 50 פרקים, 1,534 פסוקים, 20,512 מילים ו-  78,064 אותיות. ואילו ספר "ויקרא" הוא הקצר מכל החומשים, ויש בו 27 פרקים, 859 פסוקים, 1950 מילים ו-44,790  אותיות.
 
3. ומהפרשות נעבור למילים: המילה בתורה שהערך הגימטרי שלה הוא הגדול ביותר, היא המילה "תשתרר" בפסוק "כי תשתרר עלינו גם השתרר" (קרח טז, יג), שהערך המספרי שלה 1500. ואפשר שזה מרמז על משמעות שררה שהיא מלשון גובה.
 
4. האם ידעתם שיש בתורה מילה המורכת מאות אחת בלבד? ובכן, המילה הקצרה ביותר בתורה, ובלשון הקודש בכלל, היא בת אות אחת בלבד - "ה (לה תגמלו זאת)" (האזינו לב, ו), הנחשבת לתיבה בפני עצמה. הגאון הרמ"ה (הרב מאיר בן טודרוס הלוי אבולעפיה) זצ"ל העיד כי בכל הנוסחים העתיקים והמדויקים נכתבה האות ה"א לחוד ושם השם שאחריה לחוד, מסורת המעידה על כך שהאות ה"א עומדת כמילה עצמאית, הקצרה ביותר. טעם מעניין למקרה חריג זה נמצא במדרש תנחומא המסביר שהאות ה"א בפסוק היא סיום חתימתו של משה רבנו, שהרי אם ניקח את ראשי התיבות של הפסוקים מהאות ה"א שבראש מילת "האזינו", יו"ד מ"יערוף", כ"ף מ"כי שם", ה"א מ"הצור תמים", שי"ן מ"שחת לו", ה"א מ"הלה תגמלו", נמצא שהכל עולה בגימטריא כמניין "משה". וזוהי אפוא חתימתו של משה בסיום התורה, כאדם החותם את שמו בסיום ספרו.
 
5. המילה הארוכה ביותר בתורה היא המילה "ובמשארותיך" (וארא ז, כח) המונה עשר אותיות. הגאון החוקר רבי ראובן מרגליות זצ"ל בספרו היקר "שיחות חכמים" (פרק חכמת נשים אות ב הנד"מ עמ ע"ו), מספר: פעם אחת היו בבית אחד הגאון ר שאול בן הר"ר העשיל זצ"ל והרבה מגדולי אותו הדור דעה עמו, ונזרקה שאלה מפיהם על דברי הרמב"ם (בפ"ז מהלכות תפילין ה"ו) האומר: "נזדמנה לו תיבה בת עשר אותיות או יותר וכו". איפה מצינו תיבה יותר מעשר אותיות בפרשה שצריכה להיכתב לקריאה? (מלבד הכתוב ביחזקאל ט"ז מ"ז "וכתועבותיהן" וכמוה שאין צריכים לכתוב לקריאה בברכה ואין נפקא מינה להלכה). ויבקשו ולא מצאו תיבה כזאת בשום מקום. כששמעה הרבנית אסתר בת הגאון ר זכריה מענדיל ז"ל, אשת הג"ר שאול, דבריהם ענתה ואמרה: "תיבה כזו היא במגילה (אסתר ט, ג), דכתיב בה והאחשדרפנים". והנה מגילה צריכה להיכתב כספר תורה לקריאה בברכה. ובספר חכמי ישראל בילדותם (עמוד 24) מסופר שהט"ז קודם הגיעו לגיל בר מצווה, תמה תמיהה זו על דברי הרמב"ם. וגם בתו של הב"ח (שאח"כ נישאה לט"ז) שהיתה למדנית ומפורסמת בבקיאותה העצומה בתנ"ך, אמרה שאין בתורה תיבה בת עשר אותיות, ורק בנביאים יש, ע"כ.
 
אולם קשה לומר שהרמב"ם יכתוב דבר שאינו נכון, ומה גם שמרן בש"ע יו"ד (סי רע"ג סעי ד) העתיקו להלכה. והנה בימינו, בזכות ה...מחשב, התגלה כי צדקו דברי הרמב"ם. בירחון "אור תורה" (תשנ"ז סי כ"ח במכתבי תורה) ציין הגאון רבי שלמה מועלם שליט"א (מח"ס "יריעות שלמה") כי בסיוע המחשב מצא שיש בתורה תיבה אחת בת עשר אותיות - "ובמשארותיך", ומשה אמת ותורתו אמת. ע"כ. (ועיין עוד באו"ת שם סי מ"ט, וסי ק"ז, וכן באור תורה אלול התשס"ה, סימן קמ"ג).
 
6. וממילותיה של התורה נעבור לאותיותיה. האות המופיעה הכי הרבה פעמים בתורה היא האות יו"ד, המופיעה 31,531 פעמים, ואילו האות טי"ת מופיעה מספר הפעמים המועט ביותר - 1804. מבין האותיות הסופיות, האות מ"ם מופיעה הכי הרבה - 10,624, ואילו האות ף מופיעה הכי פחות - 830 פעמים.
 
7. החומש עם הכי הרבה מצוות הוא חומש "ויקרא". מוזכרות בו 247 מצוות, 95 מצוות עשה ו-152 מצוות לא תעשה. הפרשה שכתוב בה מספר המצוות הגדול ביותר היא פרשת "כי תצא", שמופיעים בה 74 מצוות, 27 מצוות עשה ו-47 לא תעשה.
 
8. הפסוק הכי מפורש בתורה, הוא הפסוק הראשון בתורה "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ", אשר רק עליו התחברו כמה וכמה ספרים שלמים. רק על המלה הראשונה "בראשית" יש ספר שלם הנקרא "ספר תיקוני הזוהר" ובו שבעים "תיקונים". וכן יש ספר "גנזי המלך", שהתחבר על ידי הגאון הקדוש רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל, ובו 207 אופנים שונים להסבר על המילה "בראשית".
תגיות:תורהשבועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה