פרשת עקב

העקב – זוהי היציבות שלנו, בגוף ובנפש

העקב מסמל את יציבות האדם, את היכולת ללכת. עליו נשענת כל הקומה כולה. מי ששולט בעקב – שולט ביציבות הגוף ובאיזון הנפש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְשָׁמַר ה' אֱלֹקיךָ לְךָ אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ".

מובא בספר היצירה שחודש אב קשור לתיקון השמיעה, והנה בסיומו – רגע לפני שנכנסים לחודש אלול, פותחת הפרשה בפסוק: "והיה עקב תשמעון". אומר בעל ה"שפת אמת" על הפירוש של רש"י, שהכתוב מדבר על מצוות קלות שאדם דש בעקביו – שהוא כבר רגיל בהם.

המילה "עקב" מופיעה בפעם הראשונה בתורה בתחילת ספר בראשית, לאחר חטא האדם הראשון ושם נאמר לנחש, "וְאֵיבָה אָשִׁית, בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה, וּבֵין זַרְעֲךָ, וּבֵין זַרְעָהּ: הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ, וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב" (בראשית ג' ט"ו).

העקב מסמל את מקום הימצאותו של הנחש שגרם לחטא חוה ואדם, באמצעות קולו המפתה וגרם לגירושם מגן העדן.

העקב מסמל את יציבות האדם, את היכולת ללכת. עליו נשענת כל הקומה כולה. מי ששולט בעקב – שולט ביציבות הגוף ובאיזון הנפש.

איזון – מלשון אוזן. כשהאדם שומע בקולו הפנימי את מסלול הדרך, כדוגמת הג'י-פי-אס, הוא צועד על ידי עקביו אל היעד!

אך אם האדם שומע לקול הנחש, הוא מאבד את הדרך, ויהיה חייב לחשב מסלול מחדש ע"י חשבון נפש.

נמצא שהעקב הוא המקור של כל הייסורים בעולם מצד אחד, ומצד שני – הוא המקור לעקוב אחרי אבות העולם ששומעים בכל יום את הקול המנצח של מלך העולם.

בעל הטורים מביא חידוש מעניין, בו הוא מראה שבפעם הראשונה שמופיעות עשרת הדיברות בתורה יש 172 מילים – בגימטרייה "עקב". הבעל שם טוב הקדוש זיע"א אומר שעשרת הדיברות זו תכלית התורה, נקודת החיבור הגבוהה ביותר בין השם לעם ישראל. יוצא ש"עקב" מרמז על תכלית העבודה.

 

הפרשה פותחת במילים "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן...". מקובל עלינו מחז"ל ש"והיה" זה לשון שמחה.

החיים שזורים בעליות וירידות. רגע את "ברצפה" – בעקב, ורגע מרגישה בראש, אך כדי לשמור על איזון, טוב שתשמיעי לאוזניך וכן לכל מאן דבעי, דבורי אמונה, לדוגמא: "הכל לטובה ותצמח לי ישועה", "ככה השם רצה", "הכל יתהפך לטובה" ועוד ועוד, יש בשפע! אף על פי שכבר עשית זאת בעבר וטרם זכית לשמוע בשורות טובות כפי שרצית וייחלת – אף על פי כן תמשיכי לשנן!

כי בכל פעם שאת משננת את משפטי ההעצמה, הם מחדשים לך את הכוחות בהווה ועוד ישפיעו שפע בעתיד!

כמו שמעיד על עצמו רבי נחמן, שכל תורתו היא תורת חז"ל הקדושים רק ב"גרסת חידוש" , כלומר האומנות שלו היא "לחדש את הישן", בדיוק כמו שהיום מוסיקאים עורכים גרסת "רמיקס" לשירים מוכרים, על מנת לעורר תחושת התחדשות.

בהכרה הזו תלויים בריאות הגוף והנפש וכן ההצלחה והשמחה של האדם, כמו שמובא בהמשך: "והסיר ה' ממך כל חולי". אומר דוד המלך: "למה אירא רע – עוון עקב יסובני" – כלומר, המעשים הלא טובים, העין הצרה, הדיבורים הלא טובים – המשפטים שמחלישים את הצמיחה שלך, את הדימוי העצמי שלך, הם אלו שמושכים רע, ומסובבים רע, והם חייבים להיפסק עכשיו!

ולכן, "אם לא עכשיו אימתי"?!

לקראת פתיחת שנת הלימודים – ויציאת ההורים לחופש...

התורה הקדושה מנחה אותנו לשמוע ולהשמיע משפטים שמוליכים אותנו בדרך הטובה. כדאי להשתמש בטקטיקות כגון: לכתוב משפטים מחזקים לילדים שלנו ולנו - "אני מצליחה להתעורר מוקדם בבוקר", "מצליחה להתמודד" וכו', ולהשמיע אותם כל יום מחדש!

 

"שמעי בת והטי אוזנך" – חינוך הילדים

דעי שיש קולות פנימיים שכלל לא עוברים דרך האוזניים, אלא מושמעים בתוך הלב פנימה, והם משפיעים על ההליכה שלך, על הדרך שלך, על מצב הרוח שלך.

לכן טוב לקבוע "פגישה אישית" עם עצמך, להקשיב למיתרי לבך, להתבונן בתוכנת ה"וויז" הפנימית ולבדוק את הכתובת שאת מזינה: בעקבות מי את הולכת?

האם את מודעת לכך שאת סוללת דרך גם לילדיך, ככתוב: "ולימדתם אותם, את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך" (פרק י"א פסוק י"ט)?

"והיה עקב תשמעון", אומר רש"י, אלה מצוות קלות שאדם דש בעקביו – כלומר ההרגלים שלך, כל מה שבא בטבעיות. דווקא הן חשובות כל כך, מכיוון שהן מוליכות את כל המשפחה.

כשההורים מברכים בכוונה – בקול – עם הפנים שמאירות אמונה, הם משאירים רושם בליבם ובלב של הילדים – וזה קול דממה שנחקק בלב ופותח אותו, וזה משפיע על הצעדים.

על ה"בלכתך בדרך": מילה טובה, ברכה לפני היציאה מהבית, משפט כמו: ה' איתך – נותן לילד צידה לדרך, לנשמה.

"והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה" – מביא השפת אמת, שהמשפט שמאיר בראש נותן חיים עד העקב. חודש אב מכין אותנו לאלול, ומר"ח אלול – שומעים בכל יום קול שופר, שקורא לנו בכל רגע להתעורר ולהתבונן. עיקר ההתעוררות בשמיעה: "היום אם בקולו תשמעו", אחרי שעברנו "גיבוש משפחתי" בחופש הגדול, נדע לחזק את הקולות הטובים, ולחזק את הנקודות הטובות בביטחונו האישי של כל אחד, כדי שנפתח שנה חדשה וטובה, בדרכים טובות.

תכלית הירידה – עליה!

ה' האיר לי רעיון נפלא: תפילת שמונה עשרה היא הגבוהה ביותר, ומכוונת ממש לעולם האצילות, אך לפני שמתחילה התפילה, צועדים שלושה צעדים לאחור ומתחילים ברגל שמאל (עקב בצד האגודל), ורק אז מתקדמים חזרה שלושה צעדים קדימה, ומתחילים בימין.

זה מלמד שרק כשאת מבינה שזה בסדר להיות במקום של "עקב", של ענווה, (עפר ואפר), ורק כשאת מחזיקה חזק בתוקף ש"אין עוד מלבדו" – אז תמיד תוכלי להתרומם ולצעוד קדימה ולהיות הכי קרובה למלכות.

דעי שה' יתברך שומע את ליבך השומע את קולו!

 

הילולת צדיקים

כ"ג באב – הילולת הסטייפלר

"אגרת הסטיפלר לאשה: אין בכלל מציאות של חינוך ילדים.חינוך של הילדים תלוי במה שהאמא עושה כאשר האם מוותרת לבעלה בחדרי חדרים ולא מעירה לו הערות.

"ילדים שגדלים בבית שאמא מתפללת מילה במילה, מבינים יותר גמרא ומשנה מילד אחר.

"ילדים שגדלים בבית שאמא אומרת כל ברכה לאט ובנחת, יש להם מידות יותר טובות ופחות חוצפה.

"
אמא שמתפללת כל יום ונושאת עיניה לשמיים, הילדים שלה יותר מוצלחים מילדים אחרים.

"ילדים שגדלים בבית שאמא מוותרת לאבא ולא מעירה לו הערות, יש להם מידות טובות והזנה נפשית גבוהה וקדושה יותר מכל ילד אחר – יותר מכל קלטת חינוכית שבעולם, מקרינה ברכת "שהכול נהיה בדברו" שאמא יהודייה אומרת בקול בבית.

"ילדים שגדלים בבית שהאמא מברכת ברכת המזון בקול,יש להם שמירה ממחלות ומתאונות דרכים והגנה עצומה בשמים.

"אמא שמזכירה שם שמים, ישתבח שמו, בעזרת השם כל היום, לילדים שלה יש חן של יוסף הצדיק על פניהם!".

 

תגיות:פרשת שבועפרשת עקבהרבנית חדוה לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה