טורים נשיים

אמא בחופש? קבלי 5 טיפים מנצחים לחופש מוצלח. כן, עם הילדים

טור מיוחד לאימהות בחופשה הגדולה, עם 5 טיפים מנצחים ממנחת ההורים פסי דבלינגר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. תחמי את החופש בזמן מוגדר

כמה זמן זה ה"חופש הגדול"? זה הולך בשלבים: בהתחלה יש קיטנות, יש עוד קצת סדר. אחר כך מתחילה החגיגה הגדולה. תעשי לך חשבון מדויק של כמה זמן את ב"שיא": שיא הלחץ, שיא הבלגן, שיא ה-צריכה לספק תעסוקה...

חשוב שנתחום בזמן מוגדר את התקופה שדורשת מאיתנו מאמץ מוגבר, וזאת מפני שאף אחת לא יכולה להיות תמיד בשיא הכוחות שלה, אך לזמן מוגדר, כן. אם תהיי ערה לכך שמדובר בתקופת זמן מוגבלת ו"החופש הגדול" כן נגמר, תוכלי לעמוד במשימה, ולא ליפול למחשבות מחלישות: כל החיים קשים ומפרכים , לא! – הזמן המאתגר כרגע הוא החופשה שמתחילה בתאריך מסוים ומסתיימת בתאריך ידוע מראש. זה לא תמיד...לא כל הזמן... וכן יש לזה סוף.

 

2. את מובילה – הקדימי את הילד

"אמא, מה עושים היום?", "אמא, מתי כבר יוצאים?"  - הילדים מצפים לתעסוקה, הקדימי אותם ותכנני מראש מה את רוצה לתת להם לעשות. בין אם מתאים לך להכין טבלה מראש ובין שהתכנון הוא יומי - אל תפספסי את התכנון. זה יחסוך ממך את השאלות החוזרות והנשנות של הילדים חסרי הסבלנות, ואת התגובה הלא מבוקרת שלך: "טוב, אני אצא אתכם, וזהו".

כאשר אין הובלה שלך, את מרגישה ש"אין ברירה" ונכנעת לתלונות הילדים. לא נעים ולא נכון להיות בעמדה של "כיבוי שרפות". הקדישי מחשבה להיערכות– המאמץ שווה. ממש בבחינת: "איזהו חכם? הרואה את הנולד".

 

3. הכתירי את היום

אמנם לא צריך לעשות משהו גרנדיוזי כל יום בחופש, אבל כן כדאי לך לתת "כותרת" למה שעשינו כל יום, כך התשובה לשאלה: "מה עושים היום?" תהיה ברורה: "היום רוכבים באופנים בגינה הסמוכה", "היום אכלנו ארוחת בוקר חגיגית, אחר כך הוצאנו את כל האלבומים והסתכלנו", "היום עשינו יריד".

הילדים ביניהם גם מדברים ושואלים אחד את השני מה הם עושים. כשיש להם תשובה, הם מרגישים יותר ביטחון. האפשרות לבטא במילים את מה שעשינו היא חלק מהחוויה, והזיכרון. כמעט בבחינת: "אם לא אמרת את זה - לא עשית את זה"...

 

4. תעשי את מה שאת אוהבת - יחד עם הילדים

כשאת עושה את מה שאת אוהבת, את נהנית יותר ומוכנה לעשות את זה שוב. לכן, כדי שהילדים "יזכו" לשחק יותר עם אמא (ולא משנה גיל הילדים) שחקי איתם דווקא את המשחק שאת אוהבת מבין שלל המשחקים הבאים בחשבון.

אם מתאים לצאת לפארק - צאי איתם לפארק שהכי נוח לך מבחינת מרחק, עלות, דרכי גישה וכדומה. זאת כדי  שהחוויה לא תהיה חד פעמית.

אם רוצים לעשות איזו שעה של יצירה בבית - בחרי את תחום היצירה שתוכלי גם את ליהנות בה ציור, תפירה אומנות. השתמשי ברעיון זה בחוכמה – כי סוף כל סוף את הרי רוצה שהילדים ייהנו מהחוויה.

 

5. אל תהיי מופתעת – אין בלתי צפוי

גורם ההפתעה הוא הגורם העיקרי שמכניס אותנו ללחץ כשקורה משהוא בלתי צפוי. אילו ידעת מראש בדיוק מה הולך לקרות כל רגע ורגע מתי ישבר/יקרע/יעלם חפץ כל שהוא, או היית יודעת מראש מתי יאחר האוטובוס או יגמר החלב, היית יותר ערוכה ופחות אבודה.

כאמא לילדים, ובמיוחד בחופש, תפנימי ש-הכל צפוי, כל רגע יכול לקרות משהו שלא חשבת עליו. אל תהיי דרוכה, אבל אל תאבדי עשתונות כשהבלתי צפוי מתרחש.

קחי בחשבון שדברים נגמרים, חפצים נשכחים, מתלכלכים ונרטבים. שימי לב ששום דבר לא "פיקוח נפש" חוץ מפיקוח נפש. כלומר: כשמשהו בסביבתך נמצא בסכנת חיים - זהו מצב חרום, פעלי בכל התנאים העומדים לרשותך להצלתו. אבל אל תתייחסי למקרים פשוטים כמו במקרה חרום, עם כל העומס הנפשי הפחד והאחריות הכרוכים בזה.

כלומר: כששכחת את המצגת לתוכנית המשפחתית, לא נורא. זה לא פיקוח נפש... גם אם הילדים לא קנו את המפיונים בצבע הנכון לארוחת הערב שתכנתת.

הציבי לעצמך את המטרה מול העיניים: אנחנו רוצים ליהנות עכשיו בטיול, בים , במפגש המשפחתי, לא נאבד את כל החוויה בגלל שדודה מינה לא הביאה את המשחק שהבטיחה. הערנות  תעזור לך להתייחס בנחת  למה שקורה גם כשמשהו השתבש ולא הלך לפי התוכנית.

פסי דבלינגר עוסקת בהעצמה אימהית.  Pid38a@gmail.com

תגיות:חופשטיפיםהנחית הורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה