טורים נשיים

אמא בחופש? טור חובה לאימהות בחופש הגדול

קחי לך את "החופש הגדול" כפרויקט, והתייחסי לתפקיד שלך בו ברצינות. זה לא סתם פרויקט בעבודה המתומחר לפי שקל לדקה, מדובר בחלק מכובד של מילוי התכלית שלנו כאמהות, ובוודאי על ההשפעה שלנו על הילדים לכל החיים       

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החופש הגדול הגיע, ואני – אנא אני באה?

כשהייתי ילדה כל כך ציפיתי לחופש, ספרתי את הימים כבר מאחרי פסח, זוכרת את הטבלאות בספירה לאחור לקראת ימי החופשה המתקרבים, אבל היום? היום אני בצדו השני של המיתרס.

לא מדבר אלי השחרור מהתלבושת וגם לא הריח של הים עם החול שהוא מביא איתו, אני בספירה לאחור לקראת תחילת הלימודים.

ומה קורה אצלך? האם החופש נצבע בעיני רוחך בצבעים עליזים בהירים ומזמינים, או בצבעים קודרים ומלחיצים?

פעמים, קיים פער בין הציפיה של הילדים לקראת החופש לבין הרגשת האם שצריכה לספק להם חויות תוך כדי ניהולו השוטף של הבית, עבודה, יציאת הילדים מהמסגרת הרגילה, וההתארגנות לקראת שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה בעז"ה.

האתגרים העיקריים בחופש הם קודם כל זה שאת, כאמא, לא לוקחת זמן לעצמך בחופש. בנוסף, כל סידרי הבית משתנים, אין סדר יום מתוכנן מראש והילדים נמצאים הרבה בבית, הרבה מעבר לרגיל. לפעמים את גם יוצאת בתחושה שהילדים מובילים, ואת מסיימת את היום בחוסר אונים, חוסר שליטה ונקיפות מצפון.

כדי לעשות לנו סדר בראש, נתמקד באתגרים העיקריים שעומדים לפתחנו דווקא בחופש. ניתן לחלק את תפקידי האם בחופש ל-2: מילוי כוחות ומצברים והצבת מטרה לחופש.

 

מילוי כוחות ומצברים

תפקיד האימהות הוא גדול ביותר, מרגש, מעצים וממלא סיפוק. כבכל עבודה אחרת, גם בעבודת האימהות יש זמנים של אתגר גדול יותר, כמו חגים, לידות וכו'. ימי החופש הגדול נחשבים במפורש לפרויקט.

קחי לך את החופשה הגדולה כפרויקט, והתייחסי לתפקיד שלך בו ברצינות. זה לא סתם פרויקט בעבודה המתומחר לפי שקל לדקה, מדובר בחלק מכובד של מילוי התכלית שלנו כאמהות, ובוודאי על ההשפעה שלנו על הילדים לכל החיים.        

גם בחופש, כשאת טרודה, דאגי לעצמך מבחינה פיזית ונפשית. כשאת מלאה בכוחות יש לך יותר רעיונות ויותר סבלנות, את יכולה להתרכז טוב יותר במה שאת עושה ולשמור על מורל גבוה. היחס לכל פעולה שאת רוצה לעשות משפיע גם על אופן הביצוע והצלחת המשימה. אם את במצב רוח ירוד ואומרת לעצמך "וואי, אין לי כוח עכשיו להתארגן ל... לצאת ל... לסדר את..."  אותו היעד ש(לא?) רצית להגיע אליו באמת יתגלגל בצורה קשה, דברים שיכולים להשתבש  אכן ישתבשו, ומה שיכול להיתקע - יתקע.

לעומת זאת, אם תיהי מלאה באנרגיה  ותגידי "קדימה! בואו עכשיו נתארגן ל... נצא ל... נסדר את..." ההתארגנות או היציאה תזרום בצורה חלקה נעימה יותר. הגישה שלך לקראת מה שאת רוצה לעשות ,הצורה בה את נגשת לעניין, הופכת את החוויה לקלה או קשה.

 

הציבי לך מטרה לחופש

הציבי לעצמך מטרה שאת רוצה להשיג בחופש, כדי שיהיה לך ברור מה את עושה ולמה.כך תוכלי ב"שעת מצוקה" להיזכר מה קורה פה ואולי זה יעזור לך להתאזן.

בין שלל המטרות של החופש, אחת המטרות המרכזיות היא לספק לילדים זמן של הנאה וכיף מחוץ למסגרת הרגילה והמחייבת בזמן הלימודים.

חשוב להבין שכשם שילד זקוק לצרכים פיזיולוגים בסיסיים, כך הוא זקוק לצרכים נפשיים בסיסים, שהם, בין השאר, חויות מהנות.

אנחנו מתפללות ושואפות שהילדים יגדלו להיות יראי ה' ידעו להבחין בין עיקר לטפל , יתמקדו בעיקר בחיים ויגדלו עם השקפה טהורה ואהבת תורה. כדי שילד יגדל ויתבגר בצורה בריאה ונכונה ויגיע בעזרת ה' לרמות רוחניות גבוהות -  עלינו לספק לו אוכל פיזי וצרכים נפשיים. רק לאחר מכן הוא יוכל להתקדם.

זהו אחד מתפקידי החופש: לספק לילדים חוויות שונות של הנאה וכיף שלא מזדמנות במהלך השנה. החויות הללו ימלאו חסר  שלא יצטרכו לחפש במהלך השנה, ויאפשרו להם לגדול בצורה תקינה להיות בריאים בנפשם, ובעלי ביטחון עצמי, וכך יהיו רגועים יותר באופן כללי.

אז במילים פשוטות ובקצרה, תזכירי לעצמך שחשוב לך לתת להם הנאה בחופש!

המשך יבוא בכתבה הבאה בעז"ה.

פסי דבלינגר עוסקת בהעצמה אימהית.  Pid38a@gmail.com

תגיות:חופש הגדולתעסוקהילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה